به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب : ۹۹۷۵۱

فرود پهپاد خورشیدی بر روی باند متحرک

گروه فناوری:محققان آلمانی موفق به فرود یک پهپاد برقی بر روی باند متحرک با سرعت 75 کیلومتر در ساعت شدند.
فرود پهپاد خورشیدی بر روی باند متحرک
آزمایش این پهپاد سه متری و 20 کیلوگرمی که توسط موسسه رباتیک و مهندسی مکاترونیک در مرکز هوا‌فضای آلمان ساخته شده بود، در محل فرودگاه Mindelheim-Mattsies در باواریا صورت گرفت.
بنا به گفته محققان، این اولین بار است که چنین فرودی صورت می‌گیرد.  به گزارش مرکز هوا‌فضای آلمان ، طراحی این پهپاد که ترکیبی از عناصر هواپیماهای بدون سرنشین و رباتیک است، منجر به ساخت یک وسیله نقلیه مستقل شد که قادر به نزدیک شدن و فرود بر روی یک خودروی در حال حرکت است.
 
این فرود با استفاده از علائم و نشانه‌های نوری بر روی سقف ماشین صورت گرفت. هنگامی که پهپاد به خودرو نزدیک شده و به فاصله 50 سانتیمتری می‌رسد، از این علائم برای تنظیم کردن خود و سنجش فاصله استفاده می‌کند و با نظارت رایانه‌ای فرود می‌آید.  از آن جا که هم ماشین و هم پهپاد دارای سرعت یکسان بودند، فرود این هواپیمای بدون سرنشین شبیه به یک بالگرد بود.
 
در این آزمایش به دلیل مسائل امنیتی از انسان برای راندن خودرو استفاده شد اما محققان می‌گویند که در آینده می‌توان از یک راننده رباتیک استفاده کرد.  به اعتقاد محققان مرکز هوافضای آلمان، این روش فرود جدید در شرایط نامساعد آب وهوایی کارآیی زیادی داشته و می‌تواند در پهپادهای خورشیدی با ارتفاع بیش از 20 کیلومتر مفید باشد.
 این هواپیماهای خورشیدی فوق سبک می‌توانند روزی در برنامه‌های سنجش از دور، ارتباطات در جهت تکمیل سیستم‌های ماهواره ای و استقرار سریع در شرایط بحرانی به کار گرفته شوند.

مرجع : ایسنا