به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۵ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۹۹۷۸۲

آسیب های آلودگی صوتی را جدی بگیرید

گروه علمی:آزمایش ها نشان می دهد که صداهای با شدت 160-150 دسی بل موجب رنگ پریدگی، بالا رفتن فشارخون و کاهش درجه حرارت بدن می شوند و صداهای مداوم نیز عکس العمل هایی را مانند انقباض رگ ها در بدن ایجاد می کند.
آسیب های آلودگی صوتی را جدی بگیرید
هرگونه صدای ناخواسته که باعث مزاحمت و آزار افراد شود، آلودگی صوتی خوانده می شود. کارخانه ها، کارهای ساختمانی، صداهای ناشی از سیستم تهویه منازل، ترافیک و فعالیت ماشین آلات ساختمانی از مهم ترین منابع آلودگی صوتی هستند.
 صدای نابهنجار انسان و یا سایر موجودات زنده را از بین نمی برد، بلکه باعث کاهش شنوایی، ناشنوایی و یا ناراحتی های عصبی می شود. تحقیقات نشان می دهد که از دست دادن شنوایی با افزایش سن افراد، در جوامع صنعتی بیشتر دیده می شود.
 
معمولاً شدت صدا را با واحدی به نام «دسی بل» می سنجند. برای مقایسه انواع صداها، لگاریتم آن را تعیین می کنند.
 
***شیوه عملکرد گوش
 ارتعاش مولکول های هوا امواج صوتی را به وجود می آورد. صداهای با فرکانس پائین دارای امواج با فواصل (طول موج) زیاد هستند که موج های صداهای با فرکانس بالا تقریباً به هم چسبیده اند (به عبارتی طول موج کوتاه دارند) این امواج از طریق گوش خارجی به گوش میانی می رسند و موجب ارتعاش پرده صماخ می شوند.
 
سه استخوان ریز که در سمت دیگر این پرده قرار دارند، این ارتعاش را دریافت می کنند و آن را به گوش داخلی منتقل می کنند. در اینجا نوسانات توسط یک عضو کوچک و حلزونی شکل دریافت می شود، تارهای ریز روی آن پیام را می گیرند و توسط عصب قسمت حلزونی به مغز می فرستند. این تارهای ریز و حساس توسط امواج صدای بسیار بلند خم می شوند، آسیب می بینند و یا می شکنند، بافت این قسمت دچار آسیب دیدگی می شود شده و نخواهد توانست امواج صدا را انتقال دهد. به این ترتیب قسمت هایی از تارهای ریز که کارشان انتقال اصوات بلند است، زودتر تحت تأثیر قرار می گیرند.
مرجع : ایرنا