به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۹۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۷ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۹۹۹۱۹

زيباكلام:چرا صلاحیت سیدحسن تایید نشد

گروه سياسي-رسانه‌ها: صادق زیبا کلام، نوشت: از مدت‌ها پیش جناح اصلاح‌طلب و اعتدالیون تلاش زیادی انجام دادند که آیت‌ا... سیدحسن خمینی نوه مکرم بنیانگذار انقلاب را مجاب کنند پا به عرصه سیاست گذاشته و در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کنند. موج درخواست‌های فعالان سیاسی و خصوصا اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام ایشان در انتخابات مجلس خبرگان در رسانه‌ها و جامعه دیده می‌شد و بسیاری از بزرگان نیز به صورت رسمی از ایشان خواسته بودند که در انتخابات خبرگان ثبت‌نام کنند. بعد از ثبت‌نام نیز مراجع و بزرگان حوزه علمیه قم از جمله آیات عظام وحید خراسانی،شبیری زنجانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، محفوظی به همراه دهها تن از علمای صاحبنام بر درجه اجتهاد مراتب علمی ایشان صحه گذاشتند.

البته بسیاری بر این عقیده بودند که امکان عدم‌احراز صلاحیت آیت‌ا... سیدحسن خمینی وجود دارد، اما تمام کسانی که به نظام و آینده آن اعتقاد عمیق قلبی داشتند آرزو می‌کردند ایشان تاییدصلاحیت شوند و در انتخابات مجلس خبرگان حضور یابند؛ چرا که خاندان خمینی جایگاه ویژه‌ای درنظام جمهوری اسلامی و در میان آحاد مردم دارند. اظهارنظر بی‌سابقه آیت‌ا... وحیدخراسانی درباره سیدحسن خمینی که فرمودند: «عبارت المرء يحفظ في ولده (حفظ حرمت هر مردي در حفظ احترام به اولادش مى‌باشد)، اگر بفهمند، (درمى‌يابند كه) حفظ آقاي خمينى (در) حفظ ( اولاد) ايشان است و هرچه اينها دارند از اوست.» نشان از جایگاه ویژه یادگارگرامی امام نزد مراجع بزرگ تقلید دارد اما به نظر می‌رسد نگاه‌ها نسبت به آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی چنان است که همه ملاحظات که می‌توانست به تایید آیت‌ا... سید حسن خمینی بینجامد از نظر سیاسی تحت‌الشعاع نزدیک بودن ایشان به آیت‌ا... هاشمی قرار گرفت. این احساس نسبت به آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی آنقدر زیاد است که نزدیکی حسن خمینی به او کفه دیگر ترازو را سنگین کرد.

واقعیت این است که در بین اصولگرایان و جمعی که روند نحوه بررسی صلاحیت سیدحسن خمینی را مورد ارزیابی قرار می‌دادند ما حاضر نبودیم ولی کاملا قابل تصور است که دست‌کم برخی راضی به این امر نبودند. به هرحال تصمیم به این کار گرفتند. سوال اینجاست که اگر سیدحسن خمینی با همین میزان دانش اجتهادی و حوزوی و با همین پرونده و رفتار سیاسی در سال‌های اخیر سکوت کرده بود و به آیت‌ا... هاشمی نزدیک نشده بود بازهم نگاه به او اینچنین بود؟ پاسخ به این سوال بسیار روشن است اگر حاج حسن آقای خمینی به آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نزدیک نشده بود و بین آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و اصولگرایان تندرو، آقای هاشمی را تایید نکرده بود بعید به نظر می‌رسید که این سرنوشت را داشته باشد.

به هر حال آنچه مسلم است آیت‌ا... حسن خمینی باید از ظرفیت قانونی در زمان باقیمانده استفاده کند و از همه راهکارهای قانونی موجود بهره بگیرد و اعتراض خود را با مستندات به نهاد ذیربط ارائه دهد. همه باید مراقب باشیم میان بیت امام(ره)و نظام فاصله ایجاد نشود. به یاد داشته باشیم که مکرر اعلام شده است که این انقلاب بی نام خمینی درهیچ جای دنیا شناخته شده نیست؛ پس بیاییم و به حفظ نام امام و احترام و ارادت به بازماندگان ایشان بکوشیم؛ زیرا گرامی داشتن نام امام خمینی(ره) گرامی داشتن نظام جمهوری اسلامی است.
مرجع : آرمان