به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۰۷ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۹۹۹۳۴

شانس مادر شدن زنان مسن افزایش یافت

گروه علم و فناوری: دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توان با تغییراتی در تخمک‌های مسن، آن‌ها را مجددا جوان کرد.
شانس مادر شدن زنان مسن افزایش یافت
محققان آمریکایی روش جدیدی را طراحی کرده‌اند که موجب جوانسازی تخمک‌ها شده و امکان باروری زنان مسن و شانس مادر شدن آنها را تجربه کنند.به گزارش ایسنا، متخصصان لقاح مصنوعی در انگلیس از سازمان باروری و جنین‌شناسی انسان برای کسب اجازه به منظور اجرای یک کارآزمایی بالینی بر روی 20 زن درخواست کرده‌اند که می‌تواند سال آینده اجرایی شود.برخلاف مردان که در کل دوران زندگی خود می‌توانند اسپرم تازه تولید کنند، زنان با همه تخمک‌هایشان متولد می‌شوند که هر سال پیرتر شده و زایمان را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند.اما دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توان با تغییراتی در تخمک‌های مسن، آن‌ها را مجددا جوان کرد.

همه سلول‌ها، بسته‌های نیرو ، موسوم به دی‌ان‌ای میتوکندریایی را با خود حمل می‌کنند. در این بین، نوعی سلول موسوم به سلول پیش‌ساز تخمک، از دی‌ان‌ای میتوکندریایی بسیار جوانتر برخوردار است که می‌تواند جمع‌آوری و به داخل یک تخمک پیرتر منتقل شده،‌ انرژی مورد نیاز آن را تامین کند.پرفسور سیمون فیشل از کلینیک مراقبت از باروری که از سازمان باروری و جنین‌شناسی انسان برای آزمایش این درمان درخواست اجازه کرده، این شیوه جدید را یک تغییر الگوی بالقوه خوانده است.

وی اظهار کرد: شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند میتوکندریای تخمک‌های برخی بیماران که پس از لقاح مصنوعی، جنین‌های بی‌کیفیت تولید می‌کنند، بخشی از مشکل دستیابی به جنین‌های زنده برای آن‌ها هستند. رویکرد جدید می‌تواند گزینه‌های جدید و انقلابی برای زنانی که خواستار کودک خود هستند، ارائه کند.این شیوه که درمان "تقویت" (Augment) نام دارد، توسط آزمایشگاه باروری OvaScience ایجاد شده اما هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تائید نشده است،‌از این رو انگلیس می‌تواند نخستین کشوری باشد که کارآزمایی این درمان پیشگامانه را انجام می‌دهد.
مرجع : ایسنا