به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۰
 
۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۱۰۱۱۹۲
پیروزی عقل و منطق بر افراط و تندروی در راهست

بلوغ گفتمان اصلاح و اصلاح‌طلبی

گروه سیاسی: از روزی که در میان بهت و حیرت جریان راست، مردی به پشتوانه رایی 20 میلیونی قامت راست کرد و بذر گفتمان اصلاح و اصلاح‌طلبی را بر فضای سرد و بی روح جامعه سیاسی ایران پاشید، 18 سال می‌گذرد.
بلوغ گفتمان اصلاح و اصلاح‌طلبی
مسعود بزم آرا

از آن دوم خرداد حماسی تا به امروز همواره چشم طمع علف‌هاي هرز بی ریشه بدنبال این جوانه اصیل و ریشه دار بوده تا با توسل به هر حربه‌اي که شده ریشه‌هاي آن را بخشکانند. بیم و هراس شان منطقی بود. آنها خود بهتر از هر کس دیگری مي‌دانستند که رشد و پرورش این جوانه، چه خطراتی را برایشان در پی خواهد داشت. تمامیت‌خواهان خوب مي‌دانستند که شاخ و برگ گرفتن اصلاحات و گسترش گفتمان اصلاح طلبی در جامعه، مصادف با پایان حیات سیاسی شان خواهد بود و دیگر نخواهند توانست همچون گذشته به یکه تازی بی حد و حصر خود در فضای بی رقیب سیاست ادامه دهند. از این رو بی درنگ دست به کار شدند و علم مخالفت و دشمنی با گفتمان برحق اصلاح‌طلبی بر افراشتند.

این عناد و عداوت اقتدارگرایان از استیضاح‌هاي بی‌دلیل وزرا در بدو تشکیل دولت اصلاحات آغاز و با حملات غیر‌منصفانه و برچسب‌زدن‌هاي مغرضانه در سالیان متمادین (بخصوص پس از وقایع 88) ادامه پیدا کرد. در میانه این موج تخریب، کودک نوپای زاده دوم خرداد 76، امسال بلوغ خود را جشن گرفت. جوانه‌ی دیروز، پرصلابت و مقتدر به رشد و بالندگی خود ادامه داد و امروز درختی سبز و سروقامت شده است. درختی که هنگامه به ثمر نشستن آن هست. هنگامه آن است که سایه آرامش خود را بر سپهر غبارآلود سیاست ایران بگستراند تا همگان از خنکا و برکت وجود آن بهره‌مند گردند، حتی هماناني که روزی بدنبال خشکاندن ریشه هایش بودند.

اصلاحات با سپری کردن 18 سال از عمر پر فراز و نشیب خود به تکامل و انسجامی کم نظیر دست یافته و با عبرت گرفتن از تجربه‌هاي تلخ پیشین و تلاش برای عدم جلوگیری از تکرار آن وقایع، به پختگی و کمال رسیده است. سیاست‌هاي هوشمندانه و برنامه‌هاي مدون دو سال اخیر به خوبی گواه بر این مدعاست. اتحاد، همدلی و گذشت در انتخابات ریاست جمهوری 92 که بهترین انتخاب را برای کشور به ارمغان آورد، از سرگیری مجدد فعالیت در قالب احزاب اصلاح‌طلب، عزم راسخ برای حضور پرشور و پرقدرت در انتخابات پیش رو و تلاش برای تکمیل پازل موفقیت‌هاي پیشین از جمله نشانه‌هاي این بلوغ است.

اصلاح‌طلبان به خوبی به این درک رسیده‌اند که راه درست اجرا و پیاده‌سازی سیاست‌هاي مطبوع خود را تنها و تنها مي‌توانند در پای صندوق‌هاي رای بجویند. به درستی دریافته‌اند که عدم حضور در انتخابات، عرصه را برای جولان جماعت تندرو باز مي‌گذارد و قهر با صندوق‌هاي رای موجب این خواهد شد که انتخابی دون شان ملت و نظام از صندوق‌هاي رای بیرون آید. برای اثبات این ادعا کافی است لحظه‌اي به مجلس نهم، نمایندگان این دوره مجلس و اتفاقات رخ داده در طول این 4 سال بنگریم. اصلاح‌طلبان این روزها به خوبی روحیه گذشت و فداکاری را در میدان بی‌رحم سیاست به نمایش در آورده اند. آنها با وجود دلخوری و اعتراض از بی‌مهری‌هاي بی حد و حصر این ساليان اما هرگز مایوس و نومید نخواهند شد و اشتباهات گذشته را ـ که آرزوی جریان اقلیت است ـ دوباره تکرار نخواهند کرد.

حالا اصلاح‌طلبان با معتدل‌هاي عرصه سياسي ايران، همچون سال 92 با یکدیگر هم پیمان شده‌اند تا با ارجح قرار دادن منافع ملی، تدبیر و عقلانیت را این بار بر بهارستان حاکم کنند و عصاره فضائل ملت را به جایگاه واقعی خویش بازگردانند، همان‌گونه که در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری نیز به این مهم دست یافته بودند. پیروزی واقعی در هفتم اسفند ماه پیروزی عقل و منطق بر افراط و تندروی است و پیروز واقعی اصلاح‌طلبان هستند، حتی اگر اسم نماینده‌هایشان از صندوق‌هاي رای بیرون نیاید، زیرا آنها پیروزی و موفقیت را در انتخاب سنجیده و معقول مي‌دانند نه در انتخاب افراد و اشخاص.

۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۶:۳۷
چه فایده؟ خبرگان مهم هست.. خبرگان سرنوشت ۳۰ سال یک ملت هست..

مجلس که توسط شورای نگهبان و قوه قضاییه و سایر نهادها کنترل میشه به درد نمیخوره! (330920)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۷:۵۹
سلام هم مجلس مهمه و هم مجلس خبرگان که مردم عزیز ایران با نه گفتن قدرتمندانه خود به تندروها و انحصار طلبان و جلوگیری از ورود انها به مجلس خبرگان با نوشتن کامل لیست مورد نظرشان خوشحالی ذایدالوصفی را به همه مردم ایران هدیه خواهند داد . (330938)
علی
Spain
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۱:۰۱
من در خبرگان به هاشمی و روحانی رای می دهم تا صدای مخالفتم را با فیلترینگ به گوش شورای نگهبان بار دیگر برسانم. (330958)
حماسه آراء باطله را در برخی حوزه ها رقم بزنیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۲:۴۵
در حوزه هایی که امکان رقابت وجود ندارد و یا میان نامزدها تفاوتی وجود ندارد می توان در اعتراض به عملکرد شورای نگهبان نام آقایان حسن خمینی, علی محمد دستغیب, محمود امجد و... را نوشت تا اگر چه این آراء باطل می شود اما تعداد آراء باطله از تعداد آراء فرد منتصب بیشتر شود و این یعنی بحران مشروعیت فرد منتصب و... (330952)
محمد
Spain
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۰:۵۱
بررسی صلاحیت ها در واقع مهندسی انتخابات است و در هیچ نقطه ای از جهان متمدن وجود ندارد. طرفه اینجا است که رای دادن به کسانی که آقایان انتخاب کرده اند ما را به همین دستاوردهایی می رساند که تا کنون رسیده ایم. از دیگر سو رای ندادن هم فرصت ترک تازی و تند روی را دو چندان می کند. ما در دوراهی قرار داریم که هیچ یک منصفانه و با صداقت رقم نخورده است. قرار ملت با حضرات انحصار طلب چنین نبود. (330956)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۱:۵۳
والا دیگه دکتر روحانی با زبون بی زبونی به اصلاح طلبها گفت بیاین رای بدین - دکتر روحانی :"امروز اگر شخصی و یا جریانی گلایه دارد و ناملایماتی را دیده است باید قاطعانه به پای صندوق‌های رأی برود. رأی مردم حرف آخر را خواهد زد" - دیگه خود دانید یا دانیم یا ... (اینو خودم گفتم) (330960)
...
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۴:۰۸
شاید امروز بشه به 10 درصد خواسته ها رسید ولی همون 10 درصد زمینه ساز 100 درصدی خواسته های ملت در آیندست (330962)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۶:۳۸
افراطیون و کلاغان قیل وقال پرست نتوانستند به اهدافشان در 22 بهمن برسند وبا وجود برنامه ریزی های گسترده ای که انجام داده اند برای برهم زدن سخنرانی دکتر روحانی در میدان آزادی تنها و تنها همان جمعیت 50 تا 60 نفره عربده کشی میکردند که دراستخدام دلواپسان بودند با این حال دراین 22 بهمن تصاویر هوایی و فضاهای خالی وتراکم بسیار بسیارجمعیت که درچشم میزد .نشاندهنده ی این است که مردم دیگر به افراطیون اهمیت نمیدهند و اوج ذلت این افراد توسط تصویر برداری بارها و بارها ی رسانه ی میلی از این عده ی کم را میتوان (330921)
چیزی بودکه دیدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۱:۰۹
من اونجابودم.هیچ کس سخنرانی آقای روحانی روگوش نمیداد.اون بنده خدادادمیزدکه هیجان بده هیچ عکس العملی ازمردم نمیدید. (330946)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۱:۴۸
منم بوشهر بودم هیچکس سخنرانی گلپایگانی رو گوش نمیداد !! این جور که معلومه هیچکی سخنرانی گوش نمیده!! (330959)
ساجد
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۶:۳۹
سید محمد خاتمی محبوبترین رئیس جمهوره که با تفکر اصلاحات نگذاشت آب تو دل مردم تکون بخوره.بیاد بیارید دلار 900تومنی,پراید6میلیونی,مسکن20میلیونی و حتی گوشت کیلویی 5هزار مرغ کیلویی هزار و...اینارو گفتم که بیاد بیارید تو چه شرایطی بودیم و الان با گندکاری احمدی نژاد و اصولگرایانی که حمایتش کردند الان در چه شرایطی هستیم.تو انتخابات شرکت کنید و مملکتو از دست این تندروها نجات بدید.درودبر اصلاحات و اعتدال (330922)
سپیده
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۳:۴۹
احسنت آقا ساجد (330953)
الهام
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۰:۳۷
آفرین...حرف حساب جواب نداره (330955)
مانی
United States
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۶:۴۲
اولین فرصت رو از دست دادیم . اصلاح طلبان و حامیان دولت باید پر پور و مشخص در راهپیمایی شرکت می کردند و استارت پیروزی انتخابات 7 اسفند را میزدند (330924)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۶:۴۲
میتوان پیدا کرد ! مسئولین صداوسیما 10 ها بار تصویر این عده منزوی رابه نمایش کشاندند ! شاید یکی از دلایل کم شدن میزان جمعیت درمیدان آزادی در5سال گذشته بهره برداری سیاسی و جناحی از روز 22 بهمن است .مردم به راستی مشت محکمی بردهان یاوه گویان زدند ! بدون شک اصلاح طلبان درتهران شکست سختی را به جریان افراط وارد میکنند (330925)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۶:۵۶
مقاله. جالب. و امیدوارانه ای بود انشاا... در این دوران که برخی از حاکمان اصولگرا جز دشمنی با اصلاحات و اعتدال و تهمت و توهین و...فکر نمیکنند با اتحاد هم و یاری خدا بیاری گفتمان اصلاح و اعتدال و بزرگانی مثل هاشمی خاتمی روحانی و سیدحسن خواهیم رفت انشاا... (330927)
سعید
United States
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۷:۰۳
آقا خبرگان رو بچسبید.. با آینده این ملت بازی نکنید (330930)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۷:۱۶
اون 70 نفری که در مقابل جایگاه بودند بیسیم داشتند ولی مردم باهاشون همراهی نکردند ! یکیشون انقدر داد زد که فشارش افتاد ! (330935)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۷:۱۹
امروز باچشم خودم علاقه ی مردم را به دکتر روحانی دیدم .افراطی ها خیلی سعی کردند از امروز نتیجه ای بگیرند ولی با بی میلی مردم مواجه شدند مخصوصا زمانی که مردم دکتر روحانی را دربین خودشون دیدند . (330936)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۹:۱۷
حقیر معتقدم چیزی به نام تندرو وجود نداره.نه اصلاح طلبا و اصولگراها
همه یا اصلاح طلب یا و یا اصول گرا و معتدل هستند
اصلاح طلبان همان طرفداران سید محمد خاتمی هستند و اصول گرایان طرفداران جبهه پایداری و گروه سوم اعتدال گرایان هستند که طرفداران اقای لاریجانی هستند.
اینکه اقای روحانی میگه من اعتدال هستم فریب افکار عمومی هستند.چون اقای روحانی طرفدار سید محمد خاتمی و وزراش اکثرا هم از اصلاح طلبان هستند اون دوتا وزیرش هم که طرفدار اعتدال یعنی اقای لاریجانی هست(وزیر کشور)وزیر دادگستر رو هم قوه قضاییه بهش ... (330941)
ناشناس
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۱۹:۲۸
هوادران روحانی اهل توهین نبیستند فقط به منافع ملی اهمیت می دهندخیلی هم زیاد هستند70درصد جمعیت هر شهر و روستا در ایران (330942)
مسعود
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۰:۲۹
در 7 اسفند بیاییم انهایی را که فرزندان ملت را احراز صلاحیت نکردند ،احراز صلاحیت نکنیم و انها را بفرستیم به منازل شان .7 اسفند نوبت ملت است برای انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان و شورا (330943)
ناشناس
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۲:۰۷
همگی آنهاهم در انتخابات تهران شرکت دارند فرصت عدم احراز آنها برای تهرانی ها فراهم است (330961)
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۱:۱۰
در استانهایی که تک کاندید وجود داره در خبرگان مردم رای باطله بدن یا اسم مبارک سید را بنویسند (330947)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۱:۱۲
شم اصلا ح طلبا بدونید که چه کردین با انرژی هسته ای در زمان خاتمی دروشو بستین. سال 88 چه کردین یک. دروغ گفتین که هیج مدرکی نیاوردین. لطفا اگه جنبه باخت تو انتخابات رو ندارین لطفا تو انتخابات شرکت نکنین چون اگر سال 88 روز نهم دی اون شکست سنگین رو نمی خوردین از دست مردم. امام حسینی الان ایران جای سوریه بود اگه راست میگن اینو بذارید (330948)
ساجد
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۳ ۰۰:۳۴
تو این چند ساله مشخص شد کی دروغگوئه...درود بر اصلاحات و اعتدال (330954)
شب
Romania
۱۳۹۴/۱۱/۲۲ ۲۱:۳۳
با اینکه اصلاحات کف مطالبات مردمی را دنبال میکند اما اقبال عمومی بسیار گسترده ای دارد و این گستردگی مقبولیت بیشتر از آنکه ناشی از درستی مواضع اصلاحات باشد بخاطر ضعف حریف است. زیرا منطق و برنامه رقیب برای اداره کشور، تنها اقتدار گرایی و .....است. و غیر از آن چیزی در چنته ندارد.و با این وضعیت نتیجه هر انتخابات آزادی پیشاپیش معلوم است.لذا رفتارهای افراطی و بیمارگونه از طرف رقیب دور از انتظار نیست و مهار آن به آگاهی و آمادگی عمومی بستگی دارد. (330950)