به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۰۷۶۱۳
هیچ تغییر و تحول مثبتی در دوره های مختلف صدا و سیما به وجود نیامده است

تحول رسانه ملی یک رویای بعید

واقعیت این است که هیچ تغییر و تحول مثبتی در دوره های مختلف صدا و سیما به وجود نیامده است و همه روسای آن در یک مسیر حرکت کرده‌اند و همیشه متعلق به یک جریان خاص سیاسی بوده است.
تحول رسانه ملی یک رویای بعید
فرهاد کیانفرید

گروه فرهنگی: کمتر دوسال پیش(18ماه) در اوایل فصل پاییز که زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر رئیس صدا و سیما شنیده می‌شد، تحلیلگران به دو دسته تقسیم شده بودند. یک دسته امیدوار به تغییرات در رویکرد و عملکرد رسانه ملی بود و دسته دوم با قاطعیت تمام معتقد بودند هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. همان هم شد و پس از به روی کار آمدن سرافراز هیچ تغیری رخ نداد و حالا عبدالعلی علی‌عسگری جایگزین وی شده است و مراسم تودیع روز گذشته انجام شد. اما آیا باید منتظر تغییرات مثبت و چشمگیر بود؟ 

ضرغامی آمد و بسیاری رفتند
تقریبا دوازده سال پیش در واپسین ماه‌های عمر دولت اصلاحات که آن روزها همانند دولت یازدهم دل خوشی از صدا و سیما نداشت و بارها و بارها به دلیل جانبداری‌های سیاسی و عدم پوشش اخبار دولت و حمایت علنی از کاندیدای اصولگرا در انتخابات دور نهم ریاست جمهوری، انتقاد می‌کرد، ریاست این سازمان به معاون لاریجانی یعنی ضرغامی رسید.اوکه وعده داده بود دیگر به‌گونه‌ای عمل نمی‌شود که دولت ناراضی نباشد با به روی کار آمدن دولت نهم به وعده خود هم عمل کرد و آنقدر سنگ تمام گذاشت که گویی تریبون رسمی دولت نهم است. البته دور از ذهن هم نبود به هرحال اگر مدیر اصولگرا و دولت اصولگرا در یک راستا حرکت نکنند، چه کنند؟!

هرچند این رفاقت هم با مطرح شدن ماجرای جریان انحرافی در فضای سیاسی کشور و رویارویی دولت دهم با سایر اصولگرایان، روابط این دو نیز به سردی گرایید. دیگر نه تنها احمدی نژاد مانند گذشته تیتر یک خبرهای جام جم نبود بلکه در بخش های مختلف خبری انتقادهای بی سابقه و تند و تیزی از دولت او می شد. به هرحال روند به گونه‌ای ادامه پیدا کرد در زمان وی اصطلاح رسانه "میلی" مطرح شد و برسر زبان‌ها افتاد و صدای منتقدان را به آسمان برد. 

اما این تمام ماجرا نبود. ضرغامی موفق شده بود لیست بلند بالایی از افرادی که ممنوع‌التصویر شدن هم از خود به یادگار بگذارد. کار تا جایی پیش‌رفته بود که رضا رشیدپور خطاب به وی گفته بود: آقای ضرغامی شما را که نمی شود پیدا کرد و به من بیکار هم که وقت نمی دهید تا با شما صحبت کنم. آقای ضرغامی کار فرهنگی ایجابی است نه سلبی. شما کدام برنامه جذاب در صداوسیما را ساختید که مردم ماهواره نبینند. شما چقدر نیروهای درجه یک رسانه را ممنوع الکار و مممنوع التصویر کرده‌اید که نتوانند بیایند در تلویزیون برنامه اجرا کنند؟ آقای ضرغامی شما مدام دارید شبکه افتتاح می کنید. آیا می دانید خیلی از این شبکه‌ها بیننده‌هایش از تعداد کارمندان آن شبکه کمتر است؟ از خانواده خود بپرسید شبکه بازار را می‌شناسند؟ این شبکه چند بیننده دارد؟ ولی چه همه کارمند و چه ساختمان خوشگلی هم دارد.

البته یک از قابل‌تامل‌ترین انتقادات را امیر تاجیک که در دوره ریاست سرافراز به مدیریت شبکه مستند منصوب شد مطرح کرد و خطاب به ضرغامی نوشت: با کمی دقت و تحقیق می‌توان دریافت که این میزان از بدهی صدا و سیما در قیاس با دوره‌های قبلی ابدا قابل مقایسه نیست. کمااینکه این بدهی‌ها صرفا به دلیل بودجه و کمک ناکافی که از سوی دولت به صداوسیما تعلق می‌گرفت، نبود. بلکه بیشتر به خاطر ضعف در تصمیم سازی‌ها برای توسعه غیرمنطقی شبکه‌های سازمان بود. خصوصا اینکه دولت قبل علاوه بر بودجه سالانه کمک بلاعوض یک میلیارد دلاری به سازمان کرده‌بود. 

با این‌حال بزرگترین چالش دوران مدیریت ضرغامی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 به وقوع پیوست که نقطه اوج شکایت منتقدان از عملکرد صدا و سیما بود و حتی موجب واکنش بیت امام(ره) شده‌بود. اما از لحظ دولتی شاید بتوان صریح ترین و بیشترین حجم انتقادات از سازمان را مربوط به دولت یازدهم دانست. در دولت های پیشین اغلب مشاوران و شخصیت های نزدیک به روسای جمهور به انتقاد از جام جم می پرداختند. این در حالیست که در دولت یازدهم شخص رییس جمهور با انتقاد صریح از صدا و سیما، برخی سیاست های اعمالی از جانب سازمان را "خلاف قانون اساسی" می دانست. 

معاون جانشین رئیس شد
بالاخره دوره عملکرد جنجالی و ضعیف ضرغامی به پایان رسید محمد سرافراز بر صندلی ریاست تکیه زد. اما گویی دوباره تاریخ درحال تکرار بود. دولت ناراضی و رئیس جدید وعده‌های شیرین می‌داد.با این‌حال بسیاری معتقد بودند به واسطه کارنامه موفق سرافراز تغیر و تحول در صدا و سیما بعید نخواهد بود. اما گویی عملکرد ضعیف و جانبدارانه به صورت یک بیماری مسری از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و سرافراز هم جا پای ضرغامی و دیگران گذاشت.

بطوریکه به عقیده مسوولان و ناظران، رسانه ملی با تمام توان تلاش کرده‌بود همپای مخالفان برجام با انتشار جهت دار اخبار و تهیه برنامه ها و گزارش هایش، این دستاورد ملی را زیر سوال برد. از این منظر، یكسونگری های این رسانه باعث شده طی نزدیك به سه سالی كه از عمر دولت یازدهم می گذرد، صدا و سیما به تریبونی برای منتقدان و مخالفان دولت تبدیل شود. حتی تا جایی پیش رفت که اقدام به تهیه و نمایش برنامه های مستند همچون «رژیم بازرسی ها»، «شطرنج با گرگ ها»، «از هیروشیما تا لوزان»، «لایه های پنهان پروژه مذاكره، بحث فقط هسته ای نیست»، « تدبیر بنفش» و ... تا دستاوردهای دولت را زیرسوال ببرد. 

البته مشکلات و ضعف‌های صدا و سیما در دوره سرافراز به همین مورد خلاصه نمی‌شود چرا که به عقیده برخی قلع و قمع کردن بخش بزرگی از مدیران خوش نام و خوب صدا و سیما و ایجاد خلأ مدیریتی در سطوح بالا، عدم تعامل با دیگر سازمان‌ها و نهادها و همچنین حاشیه های متعدد،عدم توجه به جذب مخاطب است ، افزایش روزافزون ممیزی های بی مورد و مشکلاتی از این قبیل نیز در کارنامه وی ثبت شده است. 

یک معاون دیگر و دوباره صندلی ریاست
دوره سرافراز هم به پایان رسید اما این‌بار نه به دلیل اتمام مدت قانونی، بلکه پس از گلایه مقام معظم رهبری و به واسطه دیسک کمر، استعفای خود را تقدیم کرد و مورد تائید قرار گرفت. حالا روز گذشته علی عسکری یکی از معاونان سابق صدا و سیما(در دوران ضرغامی)که با آمدن سرافراز، مانند دیگر معاونان سازمان از سمت خود برکنار شده بود و از جمله یاران نزدیک و صمیمی رئیس سابق است، به صورت رسمی برصندلی ریاست سازمان صدا و سیما نشست. اما آیا با توجه به سابقه و تاریخ و تجربه، می‌توان از وی انتظار تغییر و تحول مثبت داشت؟

واقعیت این است که هیچ تغییر و تحول مثبتی در دوره های مختلف صدا و سیما به وجود نیامده است و همه روسای آن در یک مسیر حرکت کرده‌اند و همیشه متعلق به یک جریان خاص سیاسی بوده است. یعنی صداوسیما در تمام این سال‌ها هیچگاه به سمت چندصدایی شدن حرکت نکرده است. البته نباید هم چنین انتظاری داشت. به هرحال صدا وسیما به لحاظ مدیریتی سازمانی کاملا بسته است و تصمیمات کاملا در درون آن گرفته می‌شود و علی رغم آنکه بودجه آن از بیت المال تامین می شود جامعه هیچ حق و فرصتی برای اظهارنظر در مورد عملکردش ندارد.

بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۰:۳۹
اهمیتی ندارد که تغییر ایجاد شود یا نشود چون اصلا نگاه نمی کنیم (336626)
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۴:۰۵
اصلاح صدا و سیما بهانه است ، هدف آن چیزی است که در سال 88 ناتمام باقی ماند. شبکه هایی که دولت های آنها میلیارد ها دلار از پول کشور را بلوکه کرده اند امروز برای ما لیست تهیه می کنند و مورد توجه قرار می گیرند . (336641)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۰:۵۱
سلام
برای اینکه تحول اصولی و اساسی در صدا و سیما ایجاد شود نیاز به آدم های بزرگ و پرسابقه است تا بتواند در برابر فشارهای مختلف دوام بیاورد .
اما .... (336627)
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۴:۱۵
قیمت نفت ، فعلا هیچ از توافق هسته ای ، بدهی دولت ، 2 میلیارد غارت شده ، شاخ و شانه کشیدن امثال جیبوتی و...
نیازی نیست صدا و سیما چیزی بگوید . خود مردم صدایشان درآمده . اصلاحطلبان هم به این نتیجه رسیده اند که در دوره بعد شخصی غیر از روحانی بیاید
بی بی سی و voa دلشان بحال امثال شما نسوخته که برایتان لیست بدهند و اطلاع رسانیتان کنند . آنها دنبال آدم بی کار می گردند که بیندازند به جان نظام . (336642)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۰:۵۳
اگرچه انتظار تحول در صدا و سیما به یک شوخی شباهت دارد.اما شرایط بگونه ایست که این نهاد انحصاری سر دو راهی مرگ و حیات گیر افتاده است.و در صورت عدم ایجاد تغییر و تحولات لازم کاملا منزوی و بی تاثیر خواهد شد.اصولا دولت ها در هر زمینه ای وارد کار تصدی گری می شوند نتایج مطلوبی بدست نمی آورند و عملا جز سرمایه سوزی کاری اتفاق نمی افتد.حوزه فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. (336628)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۱:۱۵
بعنوان یک شهروند ضمن تبریک به ریاست جدید صدا و سیما می خواهم به ایشان عرض کنم ما به مشکلات و تنگنا ها واقفیم و از شما انتظارات غیر ممکن نداریم اگر بتوانید صدا و سیما را از اشاعه ی برخی رفتارهای ضد فرهنگی مثل دروغگویی ،عوام فریبی و اختلاف افکنی و... باز دارید لطف بزرگی در حق صدا وسیما و مردم انجام داده اید.امیدوارم در انجام این حداقل ها موفق باشید. (336629)
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۴:۲۸
اولین دروغگویی و تفرقه افکنی و عوام فریبی در سال 88 بنیان گذاشته شد . دومین عوام فریبی طرح و القا کردن 8 سال غارت و تخریب کشور توسط احمدی نژاد است . اگر تحریم ها نبود قطعا احمدی نژادی ها امروز بر مسند امور بودند . ما هنوز این جمله خانم کلینتون و آقای اوباما بعد از حوادث 88 را در ذهن داریم :(( همه گزینه ها از جمله تحریم،جهت حمایت از معترضان بروی میز است )) ما هنوز در مورد تشدید تحریم ها سوال هایی اساسی داریم که کسی پاسخگو نیست . تحریم ها به خاطر فعالیت های هسته ای بود یا حمایت از براندازی؟؟؟؟ (336644)
کاظم
Romania
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۲۰:۴۴
تحریمها که برای شما افراطیون دلواپس نعمت بود! حالا چرا شاکی شدید؟! اصلا تحریم نمندی؟! البته یکجور دیگه هم میشه به موضوع نگاه کرد. اگر احمدی نژادی نبود تحریم هسته ای هم نبود. سوالات در مورد نحوه ایجاد تحریمها را از محمود جونت بپرس! (336664)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۲۱:۰۱
احمدي نژاد جون شما كه مي گفت تحريم ها كاغذ پاره است حالا چطور شده كه ادعا مي كنيد اگر تحريم ها نبود هنوز احمدي نژاد بر مصدر امور بود ، احمدي نژادچنان كشور را ويران كرده كه تا صد سال اينده هم اين ويرانه ، درست شدني نيست (336666)
شب
United States
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۲۳:۵۴
ا-در مورد سال 88 شما نه یک ماه نه دوماه بلکه8 سال تمام این حرفو زدید اما کسی حرف شما را باور نکرد.واگر صدسال دیگه همینجوری این حرف رو تکرار کنید بازم بعیده بتونید افکار عمومی رو قانع کنید! 2-اگر معتقدید بحث ها ی مربوط به غارت و تخریب دولت قبلی دروغ و عوام فریبیست صدا وسیما که در اختیار شماست از مسئولانش بخواهید با برگزاری مناظره هایی به شفاف سازی موضوع کمک کند.3-اگر تحریم نبود بازم قطعا الان احمدی نژاد رئیس جمهور نبودچون ریاست جمهوری بیش از 8 سال بطور مسمتر ممکن نیست. (336671)
شب
United States
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۰۰:۰۶
4-اگر تحریم ها بخاطر حمایت از براندازی بود چرا دوستان شما (روسیه و چین)آن را وتو نکردند؟؟؟!!!
به هر حال حرف من و تو مهم نیست مهم قضاوت عمومیست و قضاوت عمومی بر اساس دستور یا تحکم شکل نمی گیرد بلکه باید حقانیتی در کلام وجود داشته باشد تا بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند. (336672)
مانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۱:۱۹
من هم معتقدم تا تغییرات در کل مجموعه مدیریتی از جمله کسانی که خط مشی سازمان راتعیین می کنند ,صورت نگیرد نباید توقع تغییر مثبت داشت . (336630)
ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۱:۴۳
ظاهرا صدا و سیمائی مورد تعیید شماست که مطابق میل شما رفتار کنه... (336632)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۹:۰۱
تایید درسته نه تعیید، دوست دلواپس (336660)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۰۹:۲۴
آقای ایرانیم اگر باب میل مردم باشد اعم از اکثریت و اقلیت مطمئن باش همه قبول خواهند کرد مگر خلاف قانون باشد .یک شرط دارد باید زمان بر اساس وزن طرف ها باشد آنگاه خواهی دید که عدالت آشکار می شود. (336682)
اميد
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۳:۲۰
تا زماني كه انتخاب مديران صدا وسيما همچون قواي مقننه ومجريه به دست مردم سپرده نشود با كمال تاسف ، انتظار تغيير نبايد داشت (336638)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۲۹ ۱۴:۴۵
از نظر شما تحول یعنی اینکه مقدرات صدا و سیما را در اختیار جناح به اصطلاح اصلاح طلب بگذارند . (336649)
سالمی
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۱۳:۰۲
باز هم خوبه یک جوری قبول داری که در حال حاضر در اختیار دلواپس هستش
زیاد هم خودت و ناراحت نکن ما که خیلی وقته ثدا و صیما رو نگاه نمیکنیم (336687)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۱۵:۲۳
از نظر ما تحول یعنی تاثیر رای مردم در عملکرد صدا وسیما. وباز از نظر ما دلیلی ندارد رسانه ای که عنوان ملی را یدک می کشد و از پول بیت المال ارتزاق می کند توسط اقلیتی که تفکراتشان مورد قبول اکثریت مردم نیست به گروگان گرفته شود.آیا رواست صدا و سیما پول ملت را علیه ملت هزینه کند؟؟؟!!! (336693)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۰۹:۱۶
مدیریت صدا و سیما را به مردم وگذار کنید آنموقع است که این سازمان می شود دانشگاه. (336681)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۱۱:۰۰
اگر ریس آن هاشمی یا خاتمی بود لابد تمام دوره ها تحول مثبت داشت! (336684)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۲/۳۰ ۱۳:۱۵
کار به سانسور سخنان ریس مجلس شوری اسلامی هم کشیدپس انتظار تحول بسیار بیهوده است (336688)