به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۱۹۱۳۵
تفاوت افشاگري در جوامع دموكراتيك و جوامع بسته

هزينه - فايده قهرمان‌شدن و قهرمان‌پروري

هزينه - فايده قهرمان‌شدن و قهرمان‌پروري
اميد پورعزيز

گروه سياسي: ياشار سلطاني شايد تا همين اواخر شخصيت شناخته شده‌اي نبود. يك فارغ‌التحصيل مهندسي معماري كه بخاطر دغدغه‌هاي شخصي‌اش پايش به عرصه رسانه باز شده بود، و بصورت پيگيرانه و جزئي نهادهاي شهري را به چالش مي‌كشيد. البته تصور اينكه در كشور ايران افراد بدون پشتوانه سياسي قادر باشند به مسائل حساس و چالشي ورود پيدا كنند، كمي غيرقابل باور خواهد بود. به نظر مي‌رسد اين مسئله عمدتا اجتناب ناپذير است، زيرا در جوامعي كه اركان و ساز و كارهاي دموكراتيك همچون احزاب و رسانه‌هاي مستقل چندان عرصه فعاليت نمي‌يابند، عملا اشخاص و بلوك‌هاي قدرت جايگزين آن‌ها شده و اقبال و يا عقوبت هر فعاليتي نيز متوجه شخص آنها خواهد بود.

اينكه ياشار سلطاني موضع گيري خاص سياسي خويش را داشته باشد و چه بسا به طيف‌هايي نيز قرابت بيشتري پيدا كند كاملا طبيعي و حق مسلم اوست ولي در سيستم‌هايي كه اين روابط و علايق بصورت سازمان يافته و شفاف تعريف نمي‌شوند، هميشه شائبه سياسي‌كاري و زد و بندهاي سياسي متصور خواهد بود اما به فرض خوش‌بينانه اگر سلطاني و افراد مشابه ديگر كاملا مبري از فعل سياسي جاه‌طلبانه و رقابتي بوده و صرفا در مقام وجدان بيدار جامعه و رسالت درست و حرفه‌يي رسانه‌ايي اقدام به افشاگري و اطلاع‌رساني نموده باشند، در نهايت محكوم به پرداخت هزينه‌هاي مضاعف و احتمالا گريزناپذير خواهند بود.

مسلما ياشار سلطاني با افرادي همچون ادوارد اسنودن و يا حتي جوليان آسانژ بحث برانگيز، تفاوت ماهوي دارد. چرا كه در جوامع دموكراتيك هزاران هزار ياشار سلطاني همه روزه به فعاليت آزاد و رسانه يي خود مي‌پردازند و در مقابل فسادها و كاستي‌ها قد علم مي‌كنند، و سيستم بوروكراتيك و قضايي نيز نه تنها در پي حذف آنها نبوده بلكه خود را موظف و مكلف به پاسخگويي و اقناع افكار عمومي و كارشناسان مربوطه مي‌دانند.

در جوامع دموكراتيك شايد درصد بسيار اندكي از مسائل جامعه، ورود به خطوط قرمز و حيطه مسائل امنيتي تلقي شود ولي در جوامع كمتر توسعه يافته كه اين سازوكارها ابتر مي‌باشند پيش پا افتاده ترين مسائل هم امنيتي و ممنوعه شده و به ناچار افرادي كه ريسك اين قبيل اقدامات را به جان مي‌خرند بايد توان جسمي، فكري، روحي، خانوادگي و مالي پرداخت‌هاي هزينه‌هاي هنگفت آن را نيز داشته باشند.

البته در صورت گذر سلامت از اين جاده پر وپيچ خم، و چنانچه بخت نيز ياري نموده و اين افراد مورد توجه جامعه مدني و منتقدان داخلي و خارجي نيز قرار گيرند بتدريج تبديل به يك قهرمان مي‌شوند، قهرماني كه از لحظه تولد همه فعاليت‌هايش تحت تأثير آن قهرمان بودن قرار مي‌گيرد و جامعه نيز به جاي اينكه در پي سيستم‌هاي كارا و آزموده شده جهاني باشد خود را دلخوش به ستايش قهرمان‌هايش مي‌كند. البته مسلما اين از خودگذشتگي‌ها و تحمل رنج‌ها و فشارها چنانچه به ناحق روا داشته شود شايسته تقدير و توجه ويژه مي‌باشد ولي قهرمان‌پروري و تكيه بيش از حد به اشخاص و هزينه‌ها، به تنهايي متضمن ايجاد يك سيستم جامع و مترقي براي اداره هر چه بهتر امور جامعه و نقشه راهي براي رشد و تعالي نخواهد بود.

يقينا ايران به ياشار سلطاني‌ها نياز خواهد داشت ولي نه براي بولتن‌هاي سياسي و بيانيه‌ها و كمپين‌ها و ديد و بازديدهاي سياسي، بلكه امثال او بايد در بطن احزاب و سيستم‌هاي كارا تعريف شده و به بهترين نحو و در چارچوب قوانين دموكراتيك به ايفاي نقش بپردازند تا حاشيه‌ها و ضعف‌ها تبديل به فرصت‌هايي براي بهبود روزمره و رشد و ترقي جامعه، ملك و مملكت شوند.

پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۰:۵۰
تنها هم صدا با بهار نیوزامید وارم با رفع مشکلات هرچه زود تر به اغوش خانواده وجامعه برگردد (344320)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۳:۱۸
درجوامع توسعه یافته افرادی که روشنگری می کنندبه زندان نمی برند..... (344322)
بهلول دیوانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۳:۴۸
جناب پورعزیزبزرگوار،مثل معروف((به کسی که کارمنکرراانجام میدهدکاری ندارندو چشم اونی که منکررودیده،درمیارند))درایران کاربرددارد!!!ازاینکه نمی گذاری لااقل اسم یاشارسلطانی ازذهن مردم (البته حافظه تاریخی مردم ایران خوب نیست) پاک شودمتشکریم.... (344324)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۶:۴۱
بايد در فضاي مجازي بيشتر اصلاع رساني گردد (344326)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۷:۱۸
اگر افشاگری ایشان حقیقت داشته باشد که کاملا حق با شماست ولی اگر ایشان هم الت دست جناح های سیاسی شده باشد برای رسیدن به مقاصد خاص جه !!!!بهترین کار این است که منتظر بمانیم تا قوه قضاییه به نتیجه برسد .
خودمونیم از وقتی حاج محمود دیگه قرار نیست تو انتخابات سال دیگه کاندید بشه خبر های سایتها از هر جناحی بسیار بیمزه و خسته کننده و بیهوده شده . (344327)
ن.و
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۹:۳۵
در پاسخ بايد بگويم متاسفانه هم اكنون با اتهام انتشار اسناد محرمانه روبرو است. صحت موضوع با نامه سازمان بازرسي اثبات است (344331)
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۱۷:۳۰
تا اون کت های قشنگ برخی آقایان برای انجام کارهای جهادی کثیف نشود وضع مردم اصلاح نمیشود (344329)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۲ ۲۳:۳۶
جالب بود، استفاده کردم. (344334)