به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۳:۵۲
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۱۱۹۶۷۵
استاندارد دوگانه در مواجهه با ادعای تقلب

تقلب‌‌‌ اسم رمز آشوب یا حق نامزدها؟

تقلب‌‌‌ اسم رمز آشوب یا حق نامزدها؟
محمد توکلی

گروه سياسي: به دوران انتخابات 88 که سری می‌زنیم با یک جمله‌ی معروف مواجه می‌شویم که از زبان مسئولان اجرایی و نظارت آن انتخابات به دفعات شینده می‌شد و آن اینکه در انتخابات امکان تقلب وجود ندارد و آن‌ها که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند چنین هستند و چنان. درباره‌ی این که امکان تقلب وجود دارد یا ندارد مسئولانی که چنین نظری دارند می‌توانند وقایع انتخابات مجلس ششم در حوزه‌ی انتخابیه تهران را مروری مجدد کنند.

غرض از این مقدمه‌ی کوتاه اشاره‌ای است به ادعاهای مطرح شده توسط آقايان حدادعادل و کوثری و چند نفر دیگر که پس از شکست سنگین شان در انتخابات اخیر مجلس مدعی بودند اسنادی در اختیار دارند که نشان دهندی دخالت دولت در انتخابات و تغییر نتایج بودند، از این ادعا چند ماهی گذشته است و آن طور که مسئولان می‌گویند هنوز یک برگ از این اسناد ادعایی حضرات به دست رسیدگی کنندگان به این قبیل مسائل نرسیده است.

پرسشی که می‌توان اینجا مطرح کرد این است که دلیل این استاندارد دوگانه در مواجه شدن با ادعای تقلب چیست؟ اگر گروهی چنین ادعایی را مطرح کنند آلت دست بیگانگان هستند و می‌خواهند حیثیت نظام را خدشه دار کنند و مطرح شدن همین ادعا توسط گروهی دیگر بلااشکال است؟ قانون در این نوع موارد چه نظری دارد؟

هنگامی که به قانون انتخابات مراجعه می‌کنیم شاهدیم که اعتراض به انتخابات را حق نامزدها می‌داند و به هیچ وجه هم مطرح نشده است که امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد، اما این اعتراض راه‌های مشخصی مطابق همین قانون دارد و راهش مصاحبه‌های جنجالی بدون سند نیست. بهتر آن است که حضرات معترض به انتخابات94 اگر سندی ندارند حداقل شهامت عذرخواهی کردن داشته باشند.

مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۱۱:۵۰
یه حرفی زدند برای توجیه شکست و الان شده کی بود کی بود من نبودم
اما ای کاش کسانی که در سال 88 تقلب رو امکان ناپذیر میدانستند , در مقابل این آقایون هم سکوت نمیکردند (344563)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۱۲:۴۷
این آقایان اگر واقعا مدرکی داشتند به شورای نگهبان که اعضای آن از جناح اصولگرا است حتما می دادند. (344565)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۱۳:۳۴
جان کری در دانشگاه شیکاگو اخیرا اعتراف کرده است در دوران انقلاب اسلامی سیا درامور داخلی ایران دخالت کرده وملاحظه کاری پیشه نکرده است ودوران مصدق را نیز مثال زده است (344566)
احمدنژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۱۶:۳۶
خوب است بپذیریم که انتخابات در ایران از بدو بررسی صلاحیت ها تا نحوه شمارش آرا و اعلام نتیجه، خالی از اشکال نیست.
زمانی می توان گفت که انتخابات در سلامت کامل به سر می برد که تمایلات شخصی در آن دخیل نباشد. متاسفانه از بررسی صلاحیت ها تا نحوه شمارش آرا و اعلام نتیجه نهایی و حتی در بررسی اعتبارنامه امکان دخالت خصومت های شخصی و حزبی مشاهده شده است. این برای نظام و مملکت بسیار خطرناک است. شاید در بعد کوتاه مدت تاثیری مثبت برای برخی گروهها و اشخاص داشته باشد. اما در بلند مدت قطعا به ضرر نظام و انقلاب و ... (344571)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۱۷:۱۱
متاسفانه برخی تندروها با بهانه های مختلف سعی در محدودیت حق و حقوق شهروندان جامعه دارند و با دموکراسی میانه خوشی ندارند (344572)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۱۷:۴۶
بله تحریم هرچند بعنوان ابزار فشار یک واقعیت تلخ است که باید از ان تبری جست ولی تحت نام حقوق بشر بمنزله دخالت در امور بشر است بمنزله تفرقه افکنی بین بشر است و یک ابزار غیر انسانی است افراد مطلع بگویند از منظر حقوق بین الملل واعلامیه حقوق بشر چگونه تفسیر شده است؟ (344574)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۲۱:۴۲
دوست عزیز حرفهای جنابعالی صحیح است ولی این معضلات در کشور خودمان نیز وجود دارد. مثلا ما به حق وتو اعتراض داریم ولی همزمان در داخل کشور بوسیله نظارت استصوابی عملا در حال اعمال حق وتو هستیم. یا همین تحریمهای ضد انسانی که گفته اید.درست است خارجیها بدنبال اعمال آن بر کشور ما هستند ولی متاسفانه گروهی در داخل کشور به آنها آتو داده و پس از اینکه تحریم شدیم آن را نعمت دانستند.البته که برای کاسبان تحریم نعمت بود ولی مردم را بدبخت کرد. ما باید اول از خودمان شروع کنیم تا دیگران حرفهای ما را قبول کنند. (344582)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۱۸:۰۹
همواره افراد بازنده در انتخابات ها تصور می کنند تقلب شده است... البته این مساله ناممکن نیست ولی در مجموع هرکسی طرف خودش رو میگیره و یک طرفه به قاضی میره... طبیعی است که وقتی جناحی در قدرت باشه، زور و امکانات بیشتری برای عرض اندام داره و شانس پیروزی اش بیشتره... (344575)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۲۱:۳۶
پاسخ سوال شما ساده است. اگر خودی باشند حق نامزد و اگر غیر خودی باشند اسم رمز آشوب است. (344581)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۲۲:۰۸
اصولگرایانی مثل آقای حداد عادل آنقدر از بطن و متن جامعه به دورند که خیال می کنند هر کسی ادعای تقلب کند مردم بهش اقبال نشون میدن.و به حمایت از او بر می خیزند.غافل از اینکه آه سرد مدعیان دروغین در آینه ی زلال افکار عمومی جامعه تاثیری ندارد.و این آینه به جای ادعای آنان،دروغگو بودن شان را می تاباند. (344583)