به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : ۱۱۹۶۸۳
برداشته شدن سایه‌ی جنگ از سر کشور

دوگانه‌ی جعلی ‌‌‌دیپلماسی – نظامی‌گری‌‌‌

دوگانه‌ی جعلی ‌‌‌دیپلماسی – نظامی‌گری‌‌‌
صادق صدرایی

گروه مقالات: از جمله موضوعات مرتبط با برجام که چه در پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات و چه پس از آن در بین موافقان و مخالفان برجام محل بحث بود ارتباط این سند با کم رنگ شدن احتمال وقوع جنگ و افزایش ضریب امنیت کشور بود. مخالفان برجام معتقدند که برجام نقشی در دفع این تهدیدات نداشته است و حتی گاهی مدعی می‌شوند که با به نتیجه رسیدن مذاکرات تهدیدات نظامی علیه کشورمان بیش از گذشته شده است.

هنگامی که به واقعیات صحنه نگاهی می‌اندازیم با حداقل سه نشانه‌ی بسیار مهم مواجه می‌شویم که ما را به دور شدن از نظر مخالفان برجام رهنمون می‌سازد. نشانه‌ی اول و دوم صحبت‌های نظامیان است. همین چندی قبل بود که فرمانده ارشد نهادی نظامی از احتمال وقوع حمله به کشورمان در سال‌های گذشته سخن گفته بود، و کمی دور‌تر از این روزها با صحبت‌های محسن رضایی مواجه می‌شویم که از این می‌گفت که امریکایی‌ها دو بار چند قدم بیشتر با حمله‌ی نظامی به ایران فاصله نداشتند.

نشانه‌ی سوم که از این دو مهم‌تر است، سابقه‌ی امریکا و دیگران در مواجهه‌ی نظامی با کشورهاست. با بررسی این سابقه به نتیجه‌ی جالب توجهی می‌رسیم؛ کسر قابل توجهی از حملات نظامی امریکا و همراهانش به دیگر کشورها زمانی به وقوع پیوسته است که پیش از آن، کشور مورد نظر طی قطعنامه هایی ذیل فصل هفت منشور ملل متحد قرار گرفته است. به این معنا که کشور مورد نظر را تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل معرفی می‌کنند. نتیجه‌ی چنین روندی در عمل به معنای مبسوط الید شدن قدرت‌های بزرگ در برخورد با آن کشور خواهد بود.

در زمانی که پرونده‌ی هسته‌ای ایران با بی‌تدبیری و سهل انگاری‌های صورت گرفته توسط منتقدان فعلی برجام که در آن دوران مسئول بودند به شورای امنیت رفت در کمال تعجب شاهد بودیم که حضرات دولتی در آن زمان به جای آنکه این زنگ خطر را جدی بگیرند مشغول شوخی با قطعنامه و قطعنامه دان بودند. صدور چند قطعنامه ذیل فصل هفت منشور ملل متحد با توجه به سوابق گذشته‌ی قدرت‌های بزرگ نشانه‌ای مشخص از بالا رفتن احتمال حمله‌ی نظامی به کشور بود و می‌بایست همان هنگام برای این موضوع فکری عاجل می‌شد اما در عمل چنین نشد و کشور چند سال متحمل خسارت‌های سنگین اقتصادی و ضعف شدید وجهه اش در صحنه‌ی بین الملل شد.

گاهی در این موضوع خلط مبحث شده و دوگانه‌ی جعلی ‌‌‌دیپلماسی – نظامی گری‌‌‌ مطرح می‌شود به این معنا که عده‌ای چنین می‌گویند که دور شدن سایه‌ی جنگ از کشور نه بواسطه‌ی دیپلماسی فعال دولت روحانی و برجام بلکه به دلیل قدرت بالای نظامی کشور است. این دو گانه از اساس بی‌مبنا و غلط است و به قول فرمایش رهبری، دنیای امروز دنیای همه چیز است هم مذاکره و هم موشک. در نتیجه اینکه عده‌ای خیال کنند که دفع تهدیدات نظامی بیگانگان تنها از طریق افزایش توان نظامی ممکن است نشانگر نگاه تک بعدی شان است.

یقینا زحمات نیروهای نظامی کشور و افزایش امیدوار کننده‌ی توانایی‌ها در صنعت دفاعی مقوله‌ای بسیار مهم در مقابله با تهدیدات است اما در کنار افزایش این توانمندی‌ها باید همواره بر توان دیپلمات‌های شجاع، غیور، امین و متدین کشور هم تکیه کرد. این دو بال اگر هماهنگ با هم کار کنند اتفاقات مبارکی رخ خواهد داد و در مقابل همیشه باید مراقب بود که شاهد ناهماهنگی در این حوزه‌ی خطیر نباشیم که ناهماهنگی در این حوزه صدمات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه خواهد داشت.

اقایی که بهم گفتند نیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۲۰:۵۵
اگر زمان احمدی نژاد به توافق برجام رسیده بودند حالا برجام یکی ازفتح الفتوحات بزرگ مخالفان بود ودر سخنرانی هایشان اینگونه می گفتند باتکیه بر فدرت نظامی دشمن زبون را پای میزمزاکره اوردیم وحق مسلم خود را بدست اوردیم وشیطان بزرگ را شکست دادیم. (344579)
فرید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۲۱:۳۵
روش قدرتهای خارجی همیشه اینگونه بوده است.ابتدا کشور مورد نظر را با تحریم تضعیف کرده و سپس با یک حمله برق آسا که حکم تیر خلاص را دارد به آن حمله می کنند. آمریکا در زمان بوش بعد از حمله به عراق میخواست به ایران هم حمله کند ولی نتوانست. زیرا ایران در زمان آقای خاتمی هم از لحاظ اقتصادی و سیاسی قوی بود و هم از لحاظ نظامی به مراتب قویتر از ارتش فشل عراق بود. در نتیجه دنبال ضعیف کردن بوسیله تحریم رفتند که متاسفانه دولت قبل بهانه لازم برای تحریمها را به دست آنها داد. (344580)
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۲۲:۲۷
نظامی ها همه در چارچوب نظام حرکت کرده اند اما دیپلمات ها خودسر هستند! (344585)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۰۹ ۲۲:۲۸
دیپلماسی هیچ تهدید نظامی را نمی تواند دفع کند و تنها عامل بازدارنده فقط قوای نطامی یک کشور است به عنوان مثال کره شمالی به خاطر داشتن بمب اتم هیچ کشوری جرات حمله به ان را ندارد اگر یک کشور دارای قوای نظامی قوی باشد به آن هرگز حمله نخواهد شد اما به واسطه مذاکره احتمال بروز هر مشکلی می باشد و این که بگوییم مذاکره تهدید را از سر کشور برداشت یک حرف بسیار نادرست است زیرا امثال داعش را نمی توان با مذاکره متقاعد کرد اما با نیروی نظامی می توان نابود کرد (344587)
رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۰ ۰۳:۰۱
درست است که برجام از حمله نظامی و تحریمهای بیشتر جلوگیری کرد ولی مهمترین بعد آن اقتصاد میباشد تحریمها زندگی معمولی رو تحت تاثیر قرار داد و اشتباهات احمدی نژاد با آن درآمد فراوان نفتی مزید بر علت شدو باعث رشد بیسابقه قیمت مسکن ،ارز،موادغذایی گردید متاسفانه هنوز وضع عادی نشده و وخیم میباشد روحانی اگر در این مدت بتواند اقتصاد رو به حالت نرمال در بیاورد دیگر مخالفین حربه ای برای تبلیغات نخواهند داشت ولی لازمه اینکار صلابت وایستادگی است که دولت بیشتر بخرج بدهد . (344590)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۰ ۰۶:۰۳
امریکا برای جنگ با کشوری ابتدا اون رو از درون ضعیف میکنه... بنظره من برجام چیزی بود که ایران ناخواسته به اون وادار شد... ما وقتینمی تونیم حداقل های یک زندگی معمولی رو برای اقشار مختلف جامعه مون از درون کشور تامین کنیم، ادعای استقلال، ادعایی واهی است... (344591)
-------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۱۰ ۱۰:۲۷
اموزه ام میگوید کورش هخامنشی هم حد اقل با طواف وعبادت غیر ذات خدا وندموافق نیست (344595)