به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۲۰۴۰۱
غرب‌ستیزی‌های معمول واقعیات را پنهان می‌کند

باراک حسین اوباما؛ فرصتی دیگر که از دست رفت

باراک حسین اوباما؛ فرصتی دیگر که از دست رفت
داریوش احمدیان

یکسان دانستن عملکرد باراک حسین اوباما که تا چند وقت دیگر رییس‌جمهور ‌سابق امریکا خوانده خواهد شد با اسلافش یا ناشی از ندیدن واقعیات است یا به علت امریکا ستیزی‌های معمول که واقعیات را پنهان می‌کند. تنها کافی است نوع مواجهه‌ی اوباما با ایران را با رییس‌جمهور ‌پیش از او مقایسه کنیم تا تفاوت‌ها برایمان آشکار شود.

برای فهم بهتر تفاوت‌های اوباما با دیگران می‌توان بعنوان یک نشانه نطق‌های سازمان ملل او درباره‌ی ایران را با دیگر روسای جمهور امریکا مقایسه کرد. آنچه که اوباما به دنبالش بود مذاکراتی معطوف به حل مسائل تنش زای فی ما بین دو کشور بود که نمونه اش در مذاکرات منتهی به برجام هویداست. دو سال و نیم مذاکرات سخت و فشرده برای رسیدن به یک راه حل.

اتفاقی که می‌توانست خیلی زودتر از این رخ دهد اما صد افسوس که در آن سال‌ها عده‌ای در ایران مسئول این مذاکرات بودند که به تنها چیزی که نمی‌اندیشیدند بستن پرونده‌ی هسته‌ای بود. و آنچه خوشایندشان می‌آمد نه حل مسئله بلکه نمایش‌ها و شعارهای غرب ستیزانه بود. نکته‌ی مهم در نوع مواجهه‌ی اوباما با تنش‌های ایران و امریکا عدم باور او به تضاد ماهیتی بین دو کشور بود، موضوعی که بسیاری در ایران متاسفانه به آن باور دارند و در امریکا هم نمونه هایی از این جنس تفکر را می‌توان در نئو محافظه کاران دید.

مهمترین نکته‌ای هم که او را به سمت حل مسائل تنش زا با ایران سوق می‌داد همین عدم اعتقاد به تضاد ماهیتی دو کشور بوده است به گونه‌ای که هم در به ثمر رسیدن برجام تمام تلاشش را کرد و هم در شکل اجرای آن و تا جایی که امکان داشت در برابر تصمیمات تندروها در ایجاد خلل در اجرای برجام مقاومت کرد. آنچه مایه‌ی تاسف و از جهت دیگر عبرت است عدم استفاده‌ی کشورمان از این فرصت استثنایی که در اختیارمان بود، است.

به گونه‌ای که بعد از سالها تحمل خسارت سنگین اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی بواسطه‌ی تحریم‌ها به مذاکره‌ی جدی روی آوردیم، در حالی که می‌توانستیم در همان هنگام که اوباما در اولین ماه‌های ریاست جمهوری اش به رهبری نظام نامه‌ای نوشت و نسبت به حل مسائل ابراز تمایل و اشتیاق کرد با سپردن کار به دست افراد کاردان که در همان دولت هم در وزارت خارجه یافت می‌شدند به سمت حل زودتر مسئله پیش برویم.

معنای حل زود‌تر پرونده‌ی هسته‌ای حرکت به سمت پرونده‌های باز دیگر بین ایران و امریکا بود که طبیعتا در دوران فردی مثل اوباما قابل حل‌تر می‌بود تا دورانی که فردی با مختصات‌ترامپ رییس‌جمهور ‌امریکا باشد. اگر بخواهیم این ماجرا را از زاویه‌ای دورتر بنگریم خواهیم دید که همه‌ی مشکل این جاست که حضرات تصمیم گیر و تصمیم ساز در کشور در حوزه‌های مرتبط با سیاست خارجی بیش از آنکه مبتنی بر منافع ملی اتخاذ تصمیم کنند بر اساس ایدئولوژی و غرب‌ستیزی تصمیم گیری می‌کنند و نتیجه‌ی چنین نگاهی همین از دست دادن فرصتی مانند ریاست جمهوری اوباما خواهد شد.

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۱:۱۲
ساده انگاری نویسنده جالب است. یادش رفته است که همین آقای اوباما بود که تحریمهای شدید را وضع کرد و سپس حرف از مذاکره زد(سیاست چماغ و هویج) و باز هم یادش رفته است که در همین زمان بود که عایدی ایران از برجام تقریبا هیچ بود.
و طبق معمول همه تقصیرها متوجه دولت قبل است.
البته به نظر می رسدکه نویسنده مردم را ساده لوح فرض کرده است. (345208)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۰:۴۴
آقای با سواد چماق نه چماغ بعد وقتی روحانی بهتون میگه بی سواد میگویید بهمون توهین کرده! اصلا هیچی تقصیر دولت قبل نیست. تموم اون تحریمها و تورم و رکود و بیکاری و دزدی و اختلاس و... کار اجنه و جمشید بسم الله بود! (345235)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۳:۰۸
آفرین بر تو که ساده لوح نیستی
آقای عاقل نتیجه ی عملکرد شما برای مردم چیزی جز فقر و تنگدستی به بار نیاورده
حالا هی از دیوار سفارت بالا برید، هی دکل نقتی گم کنید، هی پولو بدید به ب.ز اینا که مهم نیست
مهم آمریکا ستیزیه . حالا چرا و چگونه شو شما بهتر میدونی. چون به خدا نزدیک تری لابد. (345245)
پرسش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۳:۳۸
اگر عایدی ایران از برجام تقریبا هیچ است چرا نامزدهای جمهوری خواه انتخابات آمریکا از برجام به عنوان بدترین توافق یاد کردند و وعده پاره کردن آن را دادند و کنگره در برابر برجام آن همه از خود مقاومت نشان داد؟؟؟ شما و آقایان شریعتمداری و بذرپاش ورسایی و... دروغ می گویید یا ترامپ و بولتون و کروکر و... دروغ می گویند یا هر2 دسته شما دروغ می گویید؟؟؟ چرا مواضع شما 2 گروه به ظاهر مخالف در مخالفت با برجام یکی است؟؟؟ آیا منافع هر2 گروه شما در تنش و درگیری و تحریم و جنگ تامین می شود؟؟؟ و... (345247)
مردمی
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۱:۲۳
بهار جان ...گفتی کاف و..... کردی کبابم !!


چه فرصت ها که با ندانم کاری و خود محوری آقایان از دست نرفت؟

سرمایه های این مملکت همه در آزمون و خطای بعضی مسئولان کم لیاقت و یک جنبه نگر هدر شد ....

کاف گفتی و کردی کبابم .... این فقط یک مورد کوچک از صدها هزار است ... (345209)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۱:۵۴
بیماری غرب ستیزی ریشه در تضاد بین حکومت داری به روش دموکراسی با اقتدار گرایی دارد.امروزه در سراسر جهان اقتدار گرایی با پوشش های پادویی غرب (تفریط) یا غرب ستیزی (افراط) به حیات خود ادامه می دهد.و متاسفانه ما که مدعی پیروی از نبی اکرم (ص) هستیم به توصیه ایشان در خصوص رعایت «حد وسط» یا اعتدال بی توجهیم. (345211)
ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۳:۲۴
موافق مذاکره هستم و در مذاکره هم همیشه بده بستان هست اما تا زمانی که از اصول عدول نکنیم و تا زمانی مذاکره مفید است که افراد مذاکره کننده غرب زده نباشند و در آنها شیفتگی نسبت به غرب وجود نداشته باشد (345215)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۱:۳۹
حالا این یعنی چه؟ یعنی مذاکره کنندگان ما غربزده اند؟! همانهایی که رهبری آنها را فرزندان انقلاب نامید. یعنی رهبری از غربزده ها تعریف کرده اند؟! (345241)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۳:۴۲
ایرادی نداره. همه هزینه این طور جوزدگی ها و توهمات و سوء مدیریتها رو مردم میدن و گزندی به مسوولان (نظام) وارد نمیشه. (345217)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۳:۴۴
یکسان ندیدن برخورد اوباما با دیگران، ندیدن واقعیات یا وارونه دیدن واقعیات است که ناشی از کدخدا پرست بودن است و ریشه در عدم خودباوری و یا ترجیح دادن منافع شخصی و حزبی به منافع ملی است. (345218)
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۰۷:۲۳
بی شک به عملکرد اوباما ایرادات جدی وارد است اما محاسن وی را هم گفتن لزوما تمی تواند به معنی کدخدا پرست بودن تعبیر شود! گریزان بودن از مذاکره و تابو دانستن آن یکی از بزرگترین خطاهای راهبردی نظام سیاسی ایران است! کدخداپرست بودن را باید محکوم کرد, همانطور که قیم و کدخدای مردم شدن را باید محکوم کزد! کسانی که در این کشور بیشتر از همه دیگران را به کدخداپرست بودن متهم می کنند, خود سالهاست که کدخدای همه شئون زندگی این ملت شده اند...! (345254)
96
Romania
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۵:۰۲
بیش از آنکه مبتنی بر منافع ملی اتخاذ تصمیم کنند بر اساس ایدئولوژی فردی تصمیم گیری می شود.. (345219)
محسن
Germany
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۶:۲۸
اوباما چه فرصتی بود که اینقدر بهش می بالید؟؟؟مثل اینکه فراموش کردید که در دوران ریاست جمهوری این آقا بود که سخترین تحریم ها رو به ما تحمیل کردن و حتی الان یکساله که از توافق می گذره به گفته خوذ آقای ظریف هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده...ما فقط باید به این دلخوش باشیم که در هوای تازه برجام نفس بکشیم...در ضمن داعش هم در زمان همین آقای اوباما با پول های سعودی به وجوذ اومد...واقعا شما چقد خوب تحلیل می کنید (345221)
پرسش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۳:۵۱
تحریم ها را تنها اوباما وضع کرد یا شورای امنیت به کمک دوستان احمدی نژاد و جلیلی -روسیه و چین- تحریم ها را وضع کرد؟؟؟راستی مگر کاعذ پاره ها می تواند الزام آور و تحریم ساز باشد؟؟؟ (345248)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۸:۵۰
تقصیر مذاکره کنندگان نبود انها نماینده محمود بودندو ملت هم به محمود رای داده بود (345224)
م.ل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۱۹:۴۷
ما زمان كلينتون اين فرصت را از دست داديم.بيست سال پيش بايد اتفاق ميافتاد.ما استاد نابود كردن فرصتها هستيم.عمرممون هم همينجوري داره به باد ميره (345230)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۰:۰۵
اگر زرنگ باشیم می توانیم تهدید ترامپ را به فرصت تبدیل کنیم که البته احتمالش کم است. چون نو محافظه کاران کسانی اند که حتی اگر دستانمان را پر از عسل کنیم و در دهانشان فرو ببریم باز هم گاز می گیرند. مثل محور شرارت خطاب کردن ایران پس از همکاری در افغانستان. هنوز هم آن حرفهای احمقانه کابوی گاو چران چماقی بر سر خاتمی از سوی دلواپسان است که هر کجا میخواهند سیاست خارجی خاتمی را بکوبند آن را به کار می برند. در حالیکه اعتراف مادلین آلبرایت در همان دوره را نمی بینند. (345231)
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۲:۱۳
ترامپ جایگاه بوش را در حزب جمهوری خواه و در میان مردم امریکا ندارد و در عوض هم مخالفان جدی در جامعه مدنی امریکا دارد و هم معضلات فراوان در داخل آمریکا دارد و...!می توان هوشمندانه رفتار کرد وتهدید ترامپ را به فرصت تبدیل کرد: فقط باید مراقب غضنفر های داخلی باشیم که...!ترامپ دولت مستعجل است و روحانی دولت مستقبل است...! (345242)
کاظم ۱
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۱:۱۷
باید توجه کرد که دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در دورنشان نیز جناح بندی هایی دارند. مثلا دموکراتها جناح هایی بسیار چپ که اوباما و سندرز، میانه رو که کری و بیل کلینتون و راستگرا مثل چاک شومر و تیم کین دارند و اینها یکی نیستند. در جناح مقابل نیز جناحهایی وجود دارند که نماد آنها چاک هیگل است که انتقادهای شدیدی به اسراییل دارند. جناح دیگر جمهوریخواهان میانه رو هستند که بوش پدر و پاول و رابرت گیتس نماد آنها هستند و سرانجام راستگرا ترین جناح که نءو کانها هستند و این گروه جنگ طلبند. (345237)
کاظم ۲
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۱:۲۲
این در حالیست که سایر جمهوری خواهان انزوا طلبند. به طور کلی میتوان گفت که در گذشته حزب جمهوری خواه در آمریکا معروف به حزب انزوا طلب و صلح طلب و دموکراتها معروف به جنگ طلب بودند. بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نیز به دستور دموکراتها بود. باید دید وزرای دفاع و خارجه ترامپ از کدام گروه جمهوریخواه خواهند بود سپس واکنش مناسب به آن باید نشان داد. ترامپ شعار داده که سیفون را خواهد کشید و خیلی از کسانی که به ترامپ رای دادند از نو محافظه کاران متنفرند. اگر ترامپ آنها را انتخاب کند یک دوره ای خواهد شد. (345238)
ضد کلینتون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۱:۲۹
دیگه هیچوقت سایت بهار نمیام. شده پایگاه کلینتون پرستی. خیلی ظاهرا به اصطلاح اصلاح طلبان از انتخاب آقای ترامپ آتیش گرفته اند. اوباما جز نا امی چیزی برای خاور میانه به ارمغان نیاورد. حالا شما هی مردم رو بترسونین که ترامپ فلان و به امان. اما مردم دیگه فریب حرفای پوچ رو نمیخورن. خداحافظ بهار. (345240)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۸/۲۴ ۲۲:۴۲
اوباما بدترین ریس جمهور امریکا بود یکی از دشمنان اصلی ملت ایران که تحریم های بقول خودش فلج کننده علیه کشور ما وضع کرد و اجماع جهانی علیه ایران شکل داد.حتی لبنان هم علیه کشور ما رای داد...ولی تیم مذاکره کننده امتیازات خوبی گرفتند امیدواریم باز به شریطی که اوایل 84شروع شد باز نگردیم (345243)
۱۳۹۵/۰۸/۲۵ ۰۶:۳۷
اوباما بدترین رییس جمهور آمریکا نبود! اجماع جهانی علیه ایران و به نفع امریکا و اسراییل بیشتر نتیجه نابخردی های احمدی نژاد و دوستان بود که در عرصه سیاست خارجی نه تنها شکاف موجود میان اروپا و امریکا بر سر ایران را پر کردند که روسیه و چین را هم با اروپا و آمریکا همراه کردند...! (345253)