به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۵۲
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۲۰۵۹۵
کدامیک سودمندتر است؟

رابطه‌ یا عدم رابطه ایران و امریکا

رابطه‌ یا عدم رابطه ایران و امریکا
داریوش احمدیان

رابطه‌ و یا عدم رابطه ایران و امریکا و تبعاتی که متوجه منافع ملی کشور کرده است و بخشی از مسئولان نظام هم در آشکار و نهان به این نکته اذعان دارند و حتی در موضوعی مانند پرونده‌ی هسته‌ای همه‌ی مسئولان نظام تمام قد از مذاکره مستقیم با امریکا که می‌تواند پایه هایی برای برقرار رابطه باشد دفاع کرده و در برابر هجمه‌های دلواپسان پشت مذاکره کنندگان ایستادند. از جمله‌ی ضررهای این عدم ارتباط کاهش شدید نقش ایران در تاثیرگذاری‌های متدوالی است که لابی‌های مختلف حاضر در ایالات متحده در تصمیم گیری‌های این کشور دارند. به عنوان مثال لابی اعراب یکی از مهمترین محافل تاثیرگذار در تصمیم گیری‌های ضد ایرانی در همه‌ی این سالها بوده است و از آن مهمتر توانسته است با حضور فعال در صحنه‌ی غیر رسمی و رسانه‌ای امریکا هر چه بیشتر به ایران هراسی تندروهای امریکا کمک کند.

یا لابی آیپک که مرتبط با اسرائیل است و می‌توان از آن به عنوان تاثیرگذار‌ترین لابی حاضر در ایالات متحده در تصمیم گیری‌های این کشور یاد کرد. پیش نیاز حضور فعال در صحنه‌ی سیاسی امریکا و تلاش برای رفع طراحی‌های گروه‌های ضد ایرانی در آن کشور داشتن رابطه‌ای ولو در حداقلی‌ترین شکل ممکنش است. این مدل از قهر که دیگر در جهان کارکردی ندارد و حتی کشورهایی که ضدّیتی ایدئولوژیک با هم دارند هم از این مرحله عبور کرده‌اند واجد ضررهای بسیاری است که به عینه قابل مشاهده است.

مفهوم امریکاستیزی مورد علاقه‌ی عده‌ای و سیطره ایدئولوژی بر حوزه‌ی سیاست خارجی کشور، بر برخی از تصمیم‌ها چنان هاله‌ای را افکنده است که باعث می‌شود بسیاری از واقعیات مشهود صحنه هم به چشم نیاید. دیگر ظرفیتی که این دوری گزیدن از رابطه‌ی با امریکا باعث غفلت از آن شده است استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم امریکاست. حضور این درصد بالا از هموطنانمان در این کشور در صورتی که با نگاهی مدبّرانه و نه از سر هراس داشتن و امنیتی کردن همه چیز به آن نگریسته شود می‌تواند پتاسیل بسیار بالایی برای ایران برای تاثیر گذاری در حوزه‌ی دیپلماسی عمومی باشد که متاسفانه آنطور که باید و شاید به آن توجه نشده است و نمی‌توان متوقع بود که با سفرهای سالانه رییس جمهور و دیدار سالی یکبار او با عده‌ای از آنها بتوان از این ظرفیت بالقوه استفاده‌ی کافی را برد.

با وجود این وضعیت در رابطه‌ی ایران و امریکا ما شاهد یک تجربه‌ی موفق در سالهای گذشته نیز در این موضوع بوده‌ایم و آن حضور ظریف وزیر خارجه‌ی فعلی کشورمان در نقش سفیر ایران در سازمان ملل بود که با استفاده از حضورش در امریکا توانسته بود یک تنه این خلاء بسیار بزرگ را در حد توانش که طبیعتا به‌اندازه‌ی یکی مرد جنگی بوده است برطرف کند و حتی آن اقدامات مبتنی بر منافع ملی اش با تهمت‌های ناروایی هم در داخل روبرو شد اما اینکه در سالهای پس از او آیا همان روند ادامه داشته است یا خیر محل سوال جدی است. به نظر می‌رسد که خوب باشد اگر از جنبه‌های مختلف ضررهایی که دوری از هر کشوری برای کشورمان دارد برای تصمیم گیران روشن شود و آن‌ها به تصمیم گیری بر اساس منافع ملی و نه قالب‌های کلیشه‌ای رایج دعوت شوند.

Taleb
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۴:۰۵
شاه بیت این تحلیل جالب:
این مدل از قهر که دیگر در جهان کارکردی ندارد و حتی کشورهایی که ضدّیتی ایدئولوژیک با هم دارند هم از این مرحله عبور کرده‌اند واجد ضررهای بسیاری است که به عینه قابل مشاهده است. (345447)
فقط خدا
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۴:۰۶
به قول سعدی یک دشمن زیاد و 100دوست کم. (345448)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۱:۲۱
عجب مبنای قوی و متقنی برای ارتباط با آمریکا دارید.!!! (345463)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۱:۲۲
"فقط خدا" یا "فقط کدخدا"؟ (345464)
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۵:۱۰
مشکل اینجاست که برخی برقراری رابطه را با دوست شدن یکی می دانند. حال آن که در سیاست دوستی و دشمنی به مفهوم متداول وجود ندارد و دو طرف که بخاطر منافع کشورشان روبروی هم لبخند میزنند ممکن است پشت سر هم علیه یکدیگر حرف بزنند. ما الان با انگلیس و روسیه در حد سفیر رابطه داریم. آیا این به معنای فراموش کردن خیانتهای آنان در دوره قاجار و پهلوی است؟! آیا ما عاشق چشم و ابروی آنها هستیم یا بخاطر منافع خودمان با آنها رابطه برقرار کرده ایم؟! (345449)
ابوذر از قوچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۵:۱۶
داشتن رابطه با همه كشورهاي جهان از جمله آمريكا ، با در نظر گرفتن حفظ منافع ملي و احترام متقابل قطعاً به سود كشور و مردم است و بايد در اين زمينه ، ابتدا تنش زدايي از سوي دو كشور صورت پذيرد. (345450)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۹:۴۵
هیچگاه نمی توانیم با آمریکا با موضع یکسان برخورد کرد.چون آمریکا قدرت طلبه و اجازهه نمیده. نمونه ی عینی آن همین برجامه که اومديم اینقدر امتیاز دادیم ولی دستاورد خاصی نداشته، مهمونم داریم میبینیم. همین که به آمریکایی که میخاد گولمون بزنه دلخوش نباشیم، خودش منفعته. مگه این 4 سال که رابطه برقرار کردیم سرکار نبودیم؟ (345458)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۵:۲۰
"همه‌ی مسئولان نظام تمام قد از مذاکره مستقیم با امریکا که می‌تواند پایه هایی برای برقرار رابطه باشد دفاع کرده و در برابر هجمه‌های دلواپسان پشت مذاکره کنندگان ایستادند"
دروغ محض. مگر چند سال از نهیبهای رهبری و تذکرهای ایشان و اینکه خطوط قرمز رعایت نشده گذشت؟
آقایان حالا بعد از یکسال از اجرای برجام توسط ایران، هنوز باید التماس طرف آمریکایی کنند تا شاید کمی پیچ تحریمها را آرامتر سفت کنند که حتی تو این قضیه هم ناموفق بوده اند. (345452)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۶:۱۳
رابطه با آمریکاا به نفع منافع ملی ماست ....تا عدم رابطه/در ضمن در مورد اسامی محبوب
میان ایرانیهاا من بچه های نزدیکانم این اسامی که
مقام ثبت گفته را هیچکدام ندارن تو همسایه هامونم
این اسامی در اقلیت هست با سپااس (345453)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۱۷:۳۰
باتوجه به نوشته فوق بایددید مردم چه می خواهند ونظرمردم چیست.
یک نظرسنجی ازمردم انجام شود. (345455)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۰:۱۲
سلام.بنظرم بهتره بیشتر دقت کنید.ارتباط با همه ی کشورها خوب است ولی نه با آمریکا که دولتمردان ما رفتند صحبت کردند و توافق دوطرفه انجام دادن ولی از همان روزهای اول تا حالا مدام به تحریم ها اضافه شده.خواهشا یه کم عاقلانه تر فکر کنید تا بدانید رابطه با شیطان بزرگ فقط ضرر است.ضمنا دلایلی را که نوشتید اصلا دلایل مهمی نیستند.حداقل چهار تا دلیل بهتر بنویسید.به شما پیشنهاد میکنم در مورد ضررهایی که امریکا به ما و مردم جهان زده توجه کنید و بعد این مطالب را بنویسید. (345459)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۰:۴۲
رفراندوم بهترین راه است.طبق نظر ملت (345460)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۱:۲۰
دونالد ترامپ رئیس جمهور شده.
تکرار میکنم (345462)
سیدحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۲:۱۰
رابطه با آمریکا بهتر است . (345468)
هادى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۲:۴۶
.....آیا رابطه حداقلى هم براى گرگ كه هرلحظه منتظر بلعىدن مىش است به مصلحت است . چرا ترس وارعاب از آمرىكاى پوشالى وتوخالى شما را وادار به چنىن تحلىل هاىى مى كند ؟!!! (345469)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۰۱ ۲۳:۵۳
نیاکان ما یک ضرب المثل دارند با این عنوان: زبان خوش مار را از سوراخش میکشه بیرون. دیگه دوره این لوس بازی ها به سر آمده، باید رفتار آقای ظریف در مذاکرات هسته ای سرلوحه همه سیاستمداران کشور باشد که در همه شرایط با لبخند با طرف مذاکره گفتگو میکرد. حداقل با رابطه با آمریکا از انزوای بین المللی خارج میشویم. (345471)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۲ ۰۵:۴۶
با مرگ گفتن به اين وان هـيچ زندگي اي به سامان نشده ونخواهد شد .... (345472)