به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۶
 
۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۱۲۱۰۶۳
ما را چه می‌شود؟

شــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرم!

شــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرم!
صادق صدرایی

‏* منطق روزنامه #صبح_نو هم جالبه. چون قطار فرسوده است پس هواپیمای فرسوده نباید جایگزین بشه.
* دكتر روحاني نمي دانم با #برجام نان چه كساني را آجر كرده ايي، ولي مي‌دانم كه اين ها به گوشت برادر مردارخويش هم رحم نمي كنند.
‏* انسانیتِ #دلواپسان یعنی: مرگ هم وطنت را دست مایه تبلیغ علیه دولت و بازی #سیاسی خود کنی!
* ‏عامل اصلى كشته شدن هموطنانمان همين دار و دسته #صبح نو هستند كه سالها مانع خريد قطار و هواپيما به بهانه مقاصد كثيف جناحي خودشون بودند.
* واکنش به عقده گشایی صبح نو: ‏یه عده سوختن؛یه عده هموطن...اما #روزنامه #صبح_نو تونست انسانیتش رو خاموش کنه و باهمین هم عقده گشایی سیاسی بکنه!
* ‏ ‏صفحه یک #صبح_نو درباره حادثه #قطارسمنان شبیه به صفحه یک #وطن_امروز باموضوع حملات داعش در پاریس. هردو به یک اندازه کثیف. #روزنامه_شرمساری
* این تیتر #صبح_نو نشون میده که یه آدم چقدر میتونه پست باشه که روی عزیزان کشته شده ی مردم اسکی بره واسه منافعش
* کاسبی سیاسی با کشته شدگان قطار مسافرتی؛ اگر هموطنانمان در سقوط هواپیما کشته شوند دلواپسان جواب خواهند داد؟ #شرافت_کجاست؟
اين ها بخشي هايي از واکنش فعالان اجتماعي و رسانه اي به عقده گشایی يك روزنامه طيف به اصطلاح اصولگرا و نزديك به شهردار تهران است.
..................................
گروهی که همه‌ی جهانیان به‌ تروریستی بودنش اذعان دارد در حمله‌ای انتحاری جان تعداد بسیاری از هموطنان ما را می‌گیرد، طبیعی‌ترین واکنش به چنین رویدادی با هر نگاهی که بخواهیم به این ماجرا بنگریم ناراحتی و تسلیت و همدردی با بازماندگان است، به فاصله‌ی اندکی سانحه‌ای ریلی در کشورمان رخ می‌دهد و باز هم تعداد بسیاری از هموطنانمان جان خود را از دست می‌دهند، همان عقل سلیم به شکل طبیعی ما را به این سمت هدایت می‌کند که از چنین وقایعی غمگین شده و با بازماندگان ابراز همدردی کنیم.

تا اینجای این نوشته همه چیز تکرار همان بدیهیاتی است که احتمالا همه‌ی ما بلدش هستیم اما حالا سری به فضای مجازی بعد از این دو حادثه بزنیم. آن چه می‌بینیم حیرت آور است. عده‌ای از حادثه‌ی اولی در ظاهر خوشحالند و به نهادهای امنیتی نظام نیش و کنایه حواله می‌کنند و مردمی که به واسطه اعتقاداتشان به این سفر رفته‌اند را به سخره می‌گیرند و در آن حادثه‌ی دوم حتی اوضاع کمی بدتر است.

عده‌ای دیگر که این بار آن‌ها ظاهرا خوشحالند علاوه بر فضای مجازی در برخی رسانه‌های رسمی چنان جوّ دروغینی به راه انداخته‌اند که گویی دولت روحانی هیچ توجهی به این حادثه نداشته است و از کنارش به سادگی عبور کرده است، این در حالی است که با چند دقیقه گشت و گذار در همین رسانه‌ها که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند می‌توان دستورات اکید رییس جمهور و دیگر مسئولان را درباره‌ی پیگیری این حادثه پیدا کرد.

اگر دقت کرده باشید برای خوشحالی این هر دو گروه که هیچ لفظی جز تندرو برازنده شان نیست از قید "ظاهرا" استفاده کرده‌ام، به یک دلیل مشخص؛ قطعا اکثریت قریب به اتفاق این سوء استفاده گران سیاست زده هم مانند دیگر مردم این سرزمین از این دو فاجعه، غمگین و ناراحت‌اند اما به دلیل آن که اعتراضشان به موضوعاتی دیگر را نمی‌توانند به شکل صریح بیان کنند به هر مسئله‌ی با ریط و بی ربطی چنگ می‌زنند تا اعتراضشان به تصمیمات را به گوش تصمیم گیران برساننند.

فی المثل گروه اول نسبت حضور نظامی ایران در کشورهای دیگر و کمک‌های مالی به این کشورها معترضند اما به دلیل محدودیت‌های پنهان و آشکار نمی‌توانند این اعتراض را به شکل صریح بیان کنند برای همین از چنان حادثه‌ی‌ تروریستی خود را در ظاهر شادمان نشان می‌دهد و حتی حاضر است انگ داعش وطنی هم بر پیشانی اش بچسبد تا اندکی از اعتراضش دیده شود.

یا گروه دوم اقلیتی هستند که نسبت به دولت از همان روز اول موضعی مخالف داشته‌اند و کاملا هم می‌توان درکشان کرد که بعد از بالا رفتن احتمال پیروزی مجدد روحانی در انتخابات پیش رو سرخورده شده باشد و از هر موضوعی برای تخلیه این عصبانیت و هیجانش استفاده ببرد حتی از حادثه‌ای که باعث سوختن هموطنانش شده باشد.

به طور خلاصه می‌توان راه چاره‌ی این وضعیت به واقع تاسف بار را باز کردن بیش از پیش فضا برای بیان صریح نقدها و اعتراضات متن جامعه از هر سلیقه و گرایشی به تصمیمات دانست، شاید چنین اقدامی باعث گرفتاری‌های زودگذر مقطعی هم برای دولت و دیگر دستگاه‌ها بشود اما حداقل دیگر شاهد این نخواهیم بود که کسی از مرگ مردم خوشحال باشد.

سفسطه با خون!
سايت اصلاحات نيوز نوشت: سفسطه و آسمان ریسمان بافتن تخصصی است که در ایران اسلامی نصیب رسانه ها و روزنامه نگاران یک جریان خاص سیاسی است،جریانی که این روزها با استفاده از ابزار های رسانه ای خود در جهت نیل به اهدافی خاص گام بر می دارد و گویا در جهت تحقق خواسته ها و اهداف خویش از هیچ اقدامی فرو گذار نخواهد بود،در کلامی ساده تر،این روزها در جریان سیاسی مورد اشاره ؛ " هدف وسیله را توجیه می کند "

نکته و سوال اساسی نه در این سفسطه خون بار رسانه های نامبرده بلکه در قسمتی دیگر نهفته است،به آمارها و اعداد و ارقام نگاهی بیندازیم،آمارها نه سفسطه می کنند و نه برای نیل به هدف وسیله را توجیه می کنند،آمارها فقط و فقط حقایقی را بیان می کنند که برخی نه چشم دیدنش را دارند و گوش شنیدنش را.

آمارهای رسمی و غیر رسمی خبر از کهنسال بودن ناوگان های حمل و نقل عمومی ایران اسلامی اعم از هوایی و ریلی می دهند،از این رو دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای روی کار آمدن خود با اشراف به این مهم در صدد رفع این نقص بزرگ و امن سازی هرچه بیشتر حمل و نقل عمومی برون شهری برای عموم ملت سرفراز ایران اسلامی کرده است،دقیقا همان اقدامی که به مزاق همکاران رسانه ای جریان سیاسی نامبرده خوش نیامده است!

روزنامه صبح نو که برخی آنرا در ارتباط و وابسته با شهرداری تهران می دانند و پایگاه خبری اصولگرا دانا،با پوسترها و مطالبی مستقیما نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی را مورد انتقاد و حملات تند خود قرار داده اند در حالی که عدم به روز بودن وسایل مورد استفاده در ایستگاه راه آهن در کنار اشتباه انسانی،2 عامل مهم در وقع و روز این حادثه غمبار و دلخراش بوده اند.

رسانه های نامبرده با تاکید بر یک لغت و با استفاده از رمز 747 که اشاره ای مستقیم و در عین حال مستتر به خرید احتمالی و قریب الوقوع هوایپمیای مسافربری بویینگ 747 توسط ایران اسلامی دارد،سعی در تخریب این اقدام و تلاش دولت برای نوسازی سیستم های حمل و نقل عمومی کرده اند. سوال اینجاست که اساسا رسانه های نامبرده به چه چیز معترضند؟اگر دلنگران جان و مال مردم هستید که با نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی نه تنها آسیب و ضرری متوجه مردم نمیشود بلکه سفرهای برون شهری آنان زین پس با اطمینان خاطر به مراتب بیشتر انجام خواهد شد اما اگر نگران منافع و مصالح جناحی خویش هستید،دیگر چرا از این اتفاق دردناک سو استفاده می کنید و سفسطه ای به رنگ خون انجام می دهید؟

علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۰۸:۳۱
با اعلام صريح مسئول راه آهن لكوموتيوها به سيستم هاي پيشرفته كنترل مجهز هستند و اين حادثه به دليل فرسودگي نبوده . جناب بهار !! هم كمتر از بقيه در اين قضيه نيست و خريد 747 و . . . فقط براي بهسازي سيستم هاي حمل و نقل هم نيست . جيب خريداران را هم در نظر بگيريد !! (345556)
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۰۸:۴۰
یادشان رفته حادثه ی منا را ..................................... (345557)
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۵:۴۷
وزیر راه و شهرسازی علت برخورد قطار روز گذشته را خطای انسانی عنوان کرد ...به نقل از پایگاه خبری انتخاب...
حالا تو چی میگی بهار؟؟کجا گفته شده علت این حادثه فرسودگی و این داستانهاییه که میبافید بوده واسه تبرئه کردن خودتون؟؟جان ملت شده بازیچه دست شماها..شماهایی ک افتادن برگ درخت رو هم سیاسی میکنید (345595)
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۸ ۱۲:۱۱
برخورد دو قطار دو دلیل تکرار می کنم 2دلیل داشته است ابتدا خطای انسانی وسپس کار نکردن ترمز قطار یعنی فرسودگی سیستم حمل و نقل عمومی کشور (345624)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۱۶
چه ربطی داره/ (345603)
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۰۸:۴۲
سقوط هواپیما هایشان فراموش نشدنی است (345558)
ایرانداد
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۲۱:۵۲
بنده احساس میکنم این حادثه قطار که اتفاق افتاد یک جورایی دست دلواپسان در این حادثه دخیل است تا دولت را بکوبند.هر چه از اینها بگیم ، کم گفتیم. خیلی نسبت به این افراطی ها بدبینم. (345614)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۰۹:۲۴
اونوقت اگه خدايي نكرده يه هواپيما سقوط مي كرد و دويست نفر از هموطنانمون كشته مي شدند چي ؟؟؟؟
اونوقت تيتر مي زد هواپيماي بوئينگ 40سال پيش ، قرباني قطارهاي پيشرفته ساخت چين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (345560)
امیر
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۰۹:۴۸
البته حادثه قطار در اثر فرسودگی نبود بلکه بی توجهی و بی مسئولیتی و سهل‌انگاری. ولی اگر هم بود چه میشد کرد جز جایگزینی؟ هرچند دلواپسان با آن هم مثل خرید هواپیما مخالفت میکردند، چون گل و لای اینها رو با مخالفت و مزاحمت و خباثت سرشته اند. (345565)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۰:۱۷
تو دولت قبل که اصلا ازینجور اتفاقا نداشتیم همه چی امن و امان بود هواپیماها خیلی خوب پرواز میکردن، اتوبوس ها خیلی خوب مسافر جابجا میکردن و... فقط تو این دولت ازین اتفاقا میافته.آخه برادر من هواپیما چه ربطی به قطار داره؟ قطار هم باید نوسازی بشه ولی همه که باهم نمیشه اگه الان هواپیما سقوط کرده بود چی داشتید بگید؟ (345568)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۲:۰۸
شما از جیبواپسان توقع دیگری دارید؟! خودشان انگار یادشان رفته که حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت محبوبشون بعد از حادثه شین آباد با وقاحت گفت به من چه؟! حالا ژست دلسوز مردم بودن می گیرند! یا اون وزیر راه دولت قبل بهبهانی که قرار بود بعد از فاجعه هوایی کاسپین استیضاحش کنند. اما با بده و بستانهایی که با دولت قبل کردند زیرش زدند. (345573)
حمید
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۲:۲۴
تمام انچه نوشته ای برعکس است. (345574)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۲:۴۱
یاد روزنامه های زنجیره ای در قضیه آتش سوزی جمهوری تهران می افتم که بهره برداری سیاسی کردند که قالیباف استعفا بدهد آیا به دنبال استعفای هم کیشان خود هستید (345578)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۲:۴۶
خودکرده راتدبیر نیست

مگر همین کارراصدبرابر با احمدی نژاد و قالیباف نکردید ؟

چه مزه ای میدهد؟ (345581)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۳:۰۴
به نظر من رییی جمهور زیادی ای قضیه رو بزرگ کرده که دستور فوری رسیدگی داده اگه امار کشته شدگان تصادفات جاده ای رو با کشته شدگان سوانح ریلی و هوایی مقایسه کنیم و اگر جون ملت ایران برا ی مسئولین مملکت با ارزش باشه بایدابتدا دستور رسیدگی و باز سازی ناوگان حمل و نقل جاده ای داده بشه (345582)
ایرانیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۳:۴۶
تیتر جالب و معناداری زد. با حال بود (345583)
احمد از آبان
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۳:۵۹
از شنیدن خبر این حادثه ی هولناک بسیار ناراحت و متأسف شدم و این سوال برای بنده پیش آمد که چرا در مواردی که جان هموطنانمان در حوادثی اینگونه در معرض خطر قرار داشته و می توان با امکاناتی اندک و اضافه نمودن تجهیزاتی مناسب و هزینه نمودن بودجه ای نه چندان زیاد امنیت جان انسان های را افزایش داد، واقعاً چیست؟ (345585)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۵:۳۵
شرررررم!! کمترین کلمه برای این
دلواپسان تحریم هست .....که ایران رو به قهقرا بردن (345594)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۰۰
اتفاقا این حادثه نشان داد که ما باید علاوه بر هواپیما باید برای ساخت و واردت قطارها و سیستمهای کنترلی با کشورهای بزرگ نظیر امریکا و اروپا وارد مذاکره شویم تا جان مردم بیشتر درگیر جنس چینی نباشه البته جان مردم چون اقلیتی که سوار بهترین ها هستن مشکلات رو درک نمیکنن (345596)
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۱۲
وقتی در بحث رای اعتماد وزرا به جای پرداختن به تخصص وتعهد مسئله فتنه ونفوذ حرف اول را می زند آن سوزنبان هم به این نتیجه می رسد که اگر در کار کم گذاشت مشکل نیست ولی ظاهر ضد فتنه ونفوذ را باید حفظ کند (345601)
فردوس توسی
Australia
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۲۵
متاسفانه برخی از هر فرصتی برا حمله جناحی استفاده میکنند و وجدان انسانیت مروت انصاف و ...ندارند
انها چون محبوبیت ملی ندارند دوست دارند بزرگان اصلاح طلب و روحانی رد صلاحیت شوند و در میان رقبای ضعیف پیروز شوند!!! (345604)
معلم ناامید شده
Australia
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۱۶:۲۷
فضای سیاسی جامعه متاسفانه از سال۸۸ب بعد ناعادلانه و خشن و ....شده بخصوص مخالفین روحانی از هر فرصتی جهت تخریب او بهره میبرند
کاش ب معیشت و منزلت معلمان بیشتر توجه داشت تا محبوب معلمین میشد (345605)
مصطفی
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۰۷ ۲۰:۱۳
دلواپسان نه درد مردم را دارند ونه بیتالمال مشکل این جماعت ناراحت از این هستند که دولت هزاره سوم نیست ومنافعشان جلوچشمشان از بین میرود....... (345613)
نخ نما
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۰۸ ۰۷:۳۲
گفتمان این گروه مثلا اصولی همه جا همینه اینها هرجایی شونو دست می زاری دلواپسیشون بلند میشه برای منافع خودشون مثلا قبل انتخابات عکس خانم هایی راچاپ میکنندبرای تشویق دوروزبعدهمان عکس روبه عنوان دغدغه فرهنگی چاپ میکنند دیگه چراخودتون رواذیت میکنید خودشونو زدن به خواب خدابخیرکنه انتخابات سال بعدرو (345620)