به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۱۲۱۷۱۲
جوّی سنگین که علیه برجام ایجاد کرده‌اند

ظریف دلواپس چنین روزهایی بود!

ظریف دلواپس چنین روزهایی بود!
محمد توکلی

اواخر تیرماه امسال بود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه‌ی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره‌ی نمره‌ای که به برجام می‌دهد گفته بود: "می‌توانیم به برجام نمره ۵، ۱۵ یا ۹۵ بدهیم که اگر از هر یک از این نمرات همراه با هم استفاده کنیم برجام می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای کشورمان باشد اما اگر از همان نمره ۵ یا ۹۵ هم استفاده نکنیم به زیر صفر تبدیل می‌شود" این پاسخ در این روزها قابل درک‌تر است. در این روزها که جوّی سنگین علیه برجام ایجاد شده است و به بهانه‌ی مصوبه‌ای که بواسطه‌ی برجام اجرایی نخواهد شد عده‌ای در عمل و گاه در بیان خواهان کنار گذاشتن این توافق هستند. توافقی که کمترین ثمره‌ی آن برداشته شدن تحریم فروش نفت بوده است و کشور را از وضعیتی که انتهای آن به نفت در برابر غذا می‌رسید نجات داد.

دلواپسان حتی پس از آنکه شاهد مهر تایید تمام ارکان نظام بر برجام بودند هم دل آرام نشدند و لحظه‌ای از سنگ‌اندازی و جوّسازی برای ایجاد مانع بر سر راه اجرای برجام دست نکشیدند. به واقع مشخص نیست که این حضرات چرا از کاهش آلام و رنج‌های مردم در فضایی که بسیاری از تحریم‌های اثر گذار بر زندگی و معیشت مردم حاضر در متن جامعه برداشته شده است ناراحت اند؟ این عده از همان روز اعلام برجام با بزرگنمایی تحریم هایی که درباره شان اجازه‌ی مذاکره داده نشده بود و بیش از سه دهه است که کشور با این دسته از تحریمها درگیر بوده است سعی در بی اهمیت جلوه دادن ثمرات برجام داشته‌اند و در این روزها هم با بزرگنمایی مصوبه‌ای که قابلیت اجرایی ندارد سعی در نفی کامل برجام و شکست خورده نشان دادن این سند دارند.

با نگاهی به چنین رفتارهایی می‌توان به وزیر خارجه حق داد که در آن روزها دلواپس چنین روزهایی بود، روزهایی که در آن عاشقان امریکا ستیزی به دنبال اثبات نظرشان هستند و فارغ از آنچه در واقعیات رخ می‌دهد با ابزار صداوسیما و دیگر‌تریبون‌های عمومی که کاملا در اختیار اقلیتی تندرو قرار دارد می‌خواهند با‌ترفندهایی نخ نما و وارونه نمایی هایی مضحک برجام را پروژه‌ای شکست خورده نشان دهند. این عده چنان از غیر قابل اعتماد بودن امریکا سخن می‌گویند که گویی آنان که با تلاششان برجام و برداشته شدن تحریم‌ها را برای کشور به ارمغان آورده‌اند با اعتماد به امریکا این کار را پیش برده اند. این در حالی است که هر کسی که با الفبای دیپلماسی هم آشنا باشد می‌تواند درک کند که دنیای سیاست جای اعتماد به طرفهای خارجی نیست چه این طرف امریکا باشد چه هر کشور دیگری.

به نظر می‌رسد که عقل سلیم چنین حکم می‌کند که باید از ثمرات فضایی که برجام در اختیار کشورمان قرار داده است استفاده کنیم و به جای آنکه به فکر بسط و گسترش تفکرات آمریکا ستیزانه باشیم می‌بایست به فضای ایجاد شده در دوران پس از تحریم‌های فلج کننده که دوست و دشمن آن را اجرا می‌کردند توجه کنیم و از فواید آن استفاده‌های لازم را در زمینه‌های مختلفی مانند سرمایه گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی و همکاری‌های بین المللی در سایر مسائل اختلافی ببریم. به قول آقای وزیر به برجام هر نمره‌ای را که بدهیم در صورت عدم استفاده از فضای ایجاد شده بواسطه‌ی آن برای ما بی ثمر خواهد بود.

جامی
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ۱۸:۱۰
چرا اقلیت تندرو در کشور ما اینقدر قدرت دارد و چرا مشکلات کشور واقعا پایانی ندارد. این همه مراکز تصمیم گیر برای چیست. چرا هر گروهی سر کار می اید نمیتواند مشکلات را حل کند. (346040)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ۲۰:۱۷
بهار جان دست از بی انصافی بردار !!!!
لغو تحریم فروش نفت ارزش دادن این همه امتیاز به انها و این همه امید واهی به مردم و بدتر از همه تحقیر ایران را داشت !!!!!؟
فکر می کنید تا کی مردم این توجیهات بی سر و ته را قبول می کنند ؟ (346045)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ۲۰:۱۹
ضمنا پیوستن اقای ظریف به جمع دلواپسان و تمسخر نکردن دلواپسی برای اولین بار از طرف شما را تبریک می گویم!!!!! (346046)
فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ۲۰:۲۱
برجام در عمل برا کارگران یا کارمندان ساده مثل معلمان سودی در عمل نداشت و مخالفین از این ناامیدی سو استفاده میکنند!
کاش دولت پتاسیل اصلاحات را هدر نمیداد (346047)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۲ ۲۱:۴۵
دلواپسان تا آخرین لحظه یعنی شروع انتخابات 96 دست از زدن برجام برنخواهند کشید و جواب این کارهایشان را در انتخابات مهم 92 و بعد در انتخابات زیبای اسفند 94 مجلس دیدند منتهی همچنان بر کارهای قبلی خود ادامه میدهند.
مردم آگاهی شان بسیار بسیار بالا رفته و متوجه کارهای اینها هستند. (346048)
سید احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۰۰:۳۷
چقدر بی منطقید. آیا منتقدین غیر از بندهای متن به چیز دیگری استناد کردند؟
این دلواپسان دلواپسان کردن شما کار به جایی نمی برد. مردم جواب شما را 96 خواهند داد. (346051)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۰۵:۱۳
ظریف_مچکریم (346056)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۱۳:۳۸
اگردلواپس بودنددست به سيمان نميشدندواينقدرعجله نمي كردن (346073)