به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۱۲۱۷۶۵
نمایش همدردی با بیکاران

"پول نفت چه شد" یعنی چه؟

"پول نفت چه شد" یعنی چه؟
داریوش احمدیان

یکی از مهمترین نقدهایی که به عملکرد هشت ساله دولت احمدی‌نژاد وارد می‌شود و معمولا با پرسش "پول نفت چه شد؟" هم این انتقادات آغاز می‌شود این مسئله‌ی بسیار مهم است که آیا عملکرد دولت سابق با توجه به آن که در آن هشت سال بیشترین درآمد نفتی را نسبت به تمام طول تاریخ ایران از زمان پیدایش نفت تا به امروز داشته است همخوانی دارد؟ شاید بتوان مهمترین تاثیر عملکرد نا امید کننده دولت نهم و دهم را در تعداد شغلی که در هر سال ایجاد کرده‌اند یافت.

آن جا که در قیاس با میانگین این شاخص در دولت‌های گذشته و دولت فعلی تعداد فرصت شغلی خالصی که در هر سال ایجاد کرده‌اند عددی نزدیک به صفر است. این در حالی است که با آن پول سرشار نفتی در آن دولت می‌شد رکورد ایجاد شغل در هر سال را شکست به این معنا که مهمترین مسئله در ایجاد شغل در کشوری مانند ایران سرمایه در گردش است و عقل سلیم حکم می‌کند که هنگامی که منابع درآمدی سرشاری نصیب دولت می‌شود بخش اعظمی از آن صرف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شود نه برای امور اجرایی و بی ثمر برای اقتصاد کلان کشور.

برای درک بیشتر عمق فاجعه می‌بایست به وضعیتی که امروز در آن گرفتاریم توجه و دقت بیشتری نماییم. از سال گذشته تا چند سال آینده ما شاهد ورود بیش از یک میلیون نفر جویای کار به بازار کار خواهیم بود و در کنار آن دولت مستقر یا هر دولت دیگری بواسطه‌ی منابع درآمدی پایین توان ایجاد اشتغال برای این تعداد از افراد جویای کار را قطعا نخواهد داشت، از سوی دیگر به دلیل آنکه هشت سال در این کشور تقریبا هیچ فرصت شغلی ایجاد نشده است تعداد بسیاری از سالهای قبل هم به این گروه جویای کار افزوده خواهند شد.

هنگامی که این سه فاکتور را کنار هم قرار می‌دهیم آنگاه می‌توان به دولتمردان حق داد که همواره این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا با منابع درآمدی افسانه‌ای در دولت سابق هیچ فرصت شغلی ایجاد نشده است؟ حداقل توقع از افرادی که در آن سال‌ها در قدرت بوده‌اند این است که در این روزها به جای آنکه برای رقابت‌های سیاسی نرخ بیکاری را مانند چماقی بر سر دولت بکوبند اگر انصاف دارند علت بوجود آمدن این وضعیت را هم برای مردم تشریح کنند.

عملکرد دولت روحانی به خصوص در امسال در بحث اشتغال به نسبت گذشته مطلوب بوده است و بنا بر آمارهای رسمی حدود هفتصد هزار فرصت شغلی خالص ایجاد شده است اما بواسطه‌ی آن که افراد جویای کار فقط برای امسال یک میلیون دویست هزار نفر هستند باز هم نرخ بیکاری بالا می‌رود و در سال‌های آتی بواسطه‌ی عقب‌ماندگی‌های بسیاری که از گذشته در این حوزه وجود دارد این نرخ باز هم بالاتر خواهد رفت و اگر روحانی و تیم اقتصادی همراهش در سال‌های آینده تنها بتوانند این شاخص را در همین مقداری که اکنون هست حفظ نمایند می‌توان به آن‌ها نمره قبولی داد.

سخن آخر اینکه اقتصاد زنجیره‌ای به هم پیوسته است که آثار اشتباهات گذشته تا سالها بر مردمی که در متن جامعه‌اند فشار خواهد آورد، رقبای سیاسی روحانی ابتدا پاسخگوی عملکرد فضاحت‌بارشان در اشتغال‌زایی در هشت سالی که در قدرت بوده‌اند باشند سپس نمایش همدردی با بیکاران را به راه بیندازند.

مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۰۹:۴۱
بلایی دولت نهم و دهم سر این مملکت آورد که اگر هر دولتی هر 24 ساعت 36 ساعت بکوب کارکند تازه بعد از ده سال بتواتد به نقطه سال 1384 برسد . (346061)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۰۹:۵۲
چرا همه دولتها دقیقا هر سال بین 700تا750 هزار شغل ایجاد می کنند!!!لطفا به من هم بگید این 700 هزار نفر چطور رفتند سر کار تا ما هم یاد بگیریم و بریم سر کار. .خواهشن بگید! چون من با 20 سال سابقه عمرانی بیکارم. سپاس (346064)
مرشد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۱۲:۴۳
اقاداریوش .ارامتر./ازکدام هفتصدهزار شغل صحبت میکنی؟؟نکند امار اختلاسها را به حساب اشتغال گذاشته ای. (346068)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۱۳:۴۴
بیشترش در کشورهای دیگر مثل سوریه خرج و بخشی هم بواسطه گل آلود بودن اوضاع توی جیب بعضی از ما بهتران رفت و صدایش هم در نیامد ! و چیزی که اصلا مهم نبود زندگی مردم داخل کشور بود که سلامتی و زندگی سالم مردم و نسلهای آینده در مخاطره و فلاکت قرار گرفت . اگر غیر از این بود باید یک گزارشی درست در این چند ساله اخیر تهیه و مقصران تحت پیگرد قرار میگرفتند . (346075)
alibaba
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۱۵:۲۸
خسته نشدید اینهمه تقصیرات رو به دولت قبل نسبت دادید...یکم فکر کنید ببینید شما چه کاری کرید؟؟؟ واقعا جای بسی تامل هست (346079)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۰۲:۱۶
آقای محترم
دولت قبل رشد ۵ درصدی دولت خاتمی را به رشد منفی ۴ درصد تنزل داد، بعد شما میفرمایید چرا تقصیر ها را گردن دولت احمدی نژاد میندازیم!؟؟ میدونی رشد یک کشور ۹ درصد بیاد پایین چه میشود؟! اون کشور از هم میپاشد! ولی ایران چون تحریم بود و رابطه ای با دنیا نداشت تنها مردم بیچاره بودند که استخوانشان زیر بار گرانی ، تورم و بیکاری خورد شد. آقای احمدی نژاد هم پشت تریبون میگفت: دنیای غرب به همین زودی از هم میپاشد و این بزودی هیچ وقت نیامد. (346094)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۱۹:۳۱
هدف این مقاله بازهم فرار رو به جلو و جایگزین کردن طلبکاری به جای پاسخگویی است !!!!! خسته نشدید از اینکه مدام این ادعا را مطرح می نمایید !!!! چندی پیش استانداری استان ما گزارش عملکرد اداره کل در این دولت و دولت قبل را خواستند کارشناس غیر سیاسی و راستگوی اداره ما این عملکرد را تهیه و ارسال کرد می دانید در تماس استانداری محترم با این کارشناس چه مطلبی مطرح شد :« این چه گزارشی است که ازسال کرده اید بهتر از این نمی شد عملکرد این دولت را زیر سوال برد و ابروی دولت تدبیر و امید را برد» !!!!! (346081)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۲۰:۲۵
احمدی نژاد طلابود طلا هر کاریش کنید باز طلاست (346085)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۳ ۲۲:۵۴
کاشکی میومد کاندید میشد. (346091)