به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۱۲۱۸۴۶
تكرار لجبازی همانند نواری ضبط شده

تندروها تکلیفشان را با خودشان روشن کنند

تندروها تکلیفشان را با خودشان روشن کنند
محمد توکلی

با نگاهی به اظهارات منتقدان دولت (همان دلواپسان و تندروها) در این سه سال و نیم می‌توان با انواع و اقسام تناقض‌ها روبرو شد به گونه‌ای که آدمی به این نتیجه می‌رسد که اصولا جریان منتقد دولت کاری به درست یا غلط بودن اقدامات صورت گرفته توسط روحانی و همراهانش ندارند و بنا را بر مخالفت نهاده‌اند. به این چند نمونه توجه کنید:

1- دولت به مذاکره‌ی جدی و به معنای واقعی کلمه با امریکا برای حل و فصل پرونده هسته‌ای روی می‌آورد و طبیعتا لازمه‌ی چنین مذاکره‌ای برای حل چنان موضوع پیچیده و در ظاهر غیر قابل حلی ملاقات‌های بسیار بین مسئولان دو کشور خواهد بود، نوع مواجهه‌ی منقدان با این وجه از مذاکرات در زمان دولت سابق همراه با سکوت بوده است و در زمان دولت فعلی با جار و جنجال‌های بسیار و مرحله‌ای از مذاکرات نبود که وزیر خارجه و تیم همراهش پس از مذاکرات وارد کشور شوند و شاهد نیش و کنایه‌ها و بی انصافی‌های اقلیتی تندرو نباشند.

مراحل مذاکرات به اتمام می‌رسد و ایران و طرف‌های دیگر به برجام می‌رسند، حال همان منتقدان فریاد بر می‌آورند که چرا برجام که راه حل مسئله‌ی هسته‌ای بود تحریم‌های مرتبط با سایر حوزه‌ها را رفع نکرده است و هر روز تحریم هایی را که درباره اش مذاکره‌ای انجام نشده و بیش از سی سال است که علیه کشورمان اجرا می‌شود را بزرگنمایی می‌کنند. تناقض این جاست که اگر مذاکره با امریکا شایسته ملامت و طعن و اعتراض است پس این اصرار حضرات دلواپس برای رفع سایر تحریم‌ها برای چیست؟ مگر می‌توان تحریم‌ها را بدون رسیدن به راه حلی با طرف مقابل از سر راه کشور برداشت؟

2- دولت نرخ تورم را که بیش از 40 درصد بوده است در سه سال به کمتر از ده درصد می‌رساند، منتقدان می‌گویند که این کاهش تورم به واسطه‌ی تعمیق رکود حاصل شده است، تناقض این استدلال منتقدان اقتصادی و سیاسی دولت این است که این چه طور عمیق‌تر شدن رکودی است که نرخ رشد اقتصادی از منفی 7 درصد به مثبت 5 درصد رسیده است؟

3- دولت مستقر در ایران مانند هر دولت دیگری در جهان برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال علاوه بر سرمایه‌های داخلی نیاز به سرمایه گذاری‌های خارجی و از آن مهمتر انتقال تکنولوژی‌های نو دارد و به همین دلیل با شرکت‌های خارجی قراردادهایی منعقد می‌کند، ابتدا می‌گویند همه اش روی کاغذ است و ثمری ندارد، سپس که قراردادها نهایی شد انتقاد می‌کنند که این قراردادها فروش کشور است و اشتغال زایی برای مردم سایر کشورها.

4- دولت سهم ایران در بازار فروش نفت را با دیپلماسی فعال در اوپک باز پس می‌گیرد، منتقدان می‌گویند که این کار باعث افزایش خام فروشی است و می‌بایست به پالایشگاه‌سازی روی آورد، تناقض این نقد اینجاست که ایجاد پالایشگاه نیاز به سرمایه‌ی کلانی دارد و چه بخواهیم و چه نخواهیم دهه هاست است که مهمترین منبع درآمدی کشور همین فروش نفت است، در نتیجه با واگذاری سهم کشورمان در بازار نفت نمی‌توان توقع داشت که منابعی برای پالایشگاه‌سازی در اختیار کشور باشد.
و...

با کنار هم قرار دادن چنین نمونه هایی و امثال آن‌ها به واقع می‌توان به این نتیجه رسید که درصد بالایی از مخالفان دولت که وانمود به دلواپسی می‌کنند دچار کودک‌صفتی سیاسی شده‌اند، به این معنا که اساسا توجهی به آن چه در عمل رخ می‌دهد ندارند و از سر لجبازی مانند نواری ضبط شده مخالفت با هر اقدامی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و دقیقا به همین خاطر است که در کسر قابل توجهی از نقدهایشان می‌توان تناقضات آشکاری را یافت. تفاوت نقد مشفقانه و تخریب را می‌توان در همین نوع مسائل مشاهده کرد.

فردوس توسی
Australia
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۳:۴۰
کار خوبیست اما وقتی اکثر قدرت و تریبونها دست انهاست چه انتظار از انهاسسست؟! (346098)
مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۳:۴۲
خدا شر کاسبان تحریم را به خودشان برگرداند (346100)
فری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۳:۴۳
بهار تازگیها غلاف کردی مثل سابق نیستی (346101)
.....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۴:۵۳
گرانی روز به روز بیشتر میشه (346102)
.....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۴:۵۴
مشکل ما جوانان بیکاری است گرانی است (346103)
سید احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۶:۲۱
تعیین تکلیف بهار
بالاخره دلواپس باشیم همه یا نه؟ (346105)
رضا .ف
Russian Federation
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۸:۱۸
دلواپسان نگران منافعشان میباشند که با برجام کاسبی شان کساد شده آنها هرگز به ملت و کشور فکر نمیکنند و زندگی مردم برایشان مهم نیست اگر این دولت مثل دولت قبل عمل میکرد آنها اعتراضی نداشتند به امید روزی که آنقدر ملت آگاهی پیدا کند تا هیچ مسئولی جرات سوء استفاده پیدا نکند و مثل کره و کشورهای دمکرات با کوچکترین تخلفی برکنار و محاکمه شود نه آنکه پول ملت را بخورند و گردن کلفتی کنند . (346107)
اعتدالی
Romania
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۸:۳۴
دوست خوب کاتبم شمابایدحساب رادیکالهاراجداسازی واصلاًپرداختن به دیدگاههایشان توجیه منطقی وسیاسی ندارد!امادولتیکه خودرااهل اعتدال وتحول میدانددربخش اجرایی وایجادتوازن اقتصادی خوب عمل نکرده است سبب آن وجودمدیران ناکارآمدومنفعل وفرسوده است.بایدقبول کنیم بعدازجنگ درتمام دوره هادورتسلسل بی حاصل ویاکم حاصل راطی نموده ایم وسال به سال معضلات اقتصادی بیشترگشته است.کهنه گرایان مثل نعمت زاده چه گلی برسرملت زده اند؟!وبانکهاکه اصلادراندیشه رونق اقتصادی نیستندمگربه پاداشهای دههامیلیونی! (346108)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۱۹:۴۵
واقعیت ای است که منتقدان دولت بقول آقای مشایخی از روی حسادت با هرموفقیت دولت آقای روحانی مخالفت بوده ومنفی سازی می کنند.انشاالله خداوند به آنها رحم و مروت بدهد .دولت باید از طریق صذا وسیما برای اقناع وتنویر افکار عمومی در ساعات و روزهای خاصی برنامه بگذارد و روشنگری و اطلاع رسانی واعتماد سازی کند ودر مورد پاسخ به شایعات و سیاه نمایی مخالفان سنجیده و علمی عمل کند. سنجش افکار عمومی طلاع رسانی و تنویر افکار عمومی بسیار مهم است .چون شایعات و تخریب در کشورمان بالا است و اعتماد مردم صدمه دیده است . (346109)
رییس زاده علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۴ ۲۰:۰۳
خدا می داند و همه مردم ایران هم می دانند که اینها کاسبانی بیش نیستند که برای منافع شخصی حاضر به قربانی کردن منافع ملی هستند انها چیزی به نام وجدان ندارند.... (346111)