به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۱۰
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۲۲۰۴۴
فضا را برای معترضان و منتقدان بگشاییم

این حجم از خشونت گفتاري برای چیست؟

این حجم از خشونت گفتاري برای چیست؟
صادق صدرایی

هنگامی که با نگاهی بی طرفانه به آنچه دانشجویان در نشست‌های مختلف روز دانشجو و یا سایر جلساتی با چنان جوّی مطرح می‌کنند می‌نگریم شاهد نوعی خشونت کلامی در اظهارات هستیم. این گفتار تند لزوما مربوط به امسال و سال گذشته یا این جریان و آن جریان هم نیست و عمومیت دارد. شاید بتوان بخشی از این خشونت را به جوانی و خاصیت این سال‌های عمر مرتبط دانست اما به واقع از‌اندازه‌ی طبیعی اش به شدت فراتر رفته است.

آنچه در بررسی این موضوع مشاهده می‌شود این است که چنین خشونت‌های لفظی لزوما مختص یک جریان فکری هم نیست و می‌توان در همه‌ی اندیشه‌ها آن را به عینه دید. وزیر بهداشت با نگاهی به همین حجم از خشونت عجیب و غریب که در کلام دانشجویان موج می‌زند در همایش ”اخلاق و حقوق حرفه‌ای، قوانین و حقوق پزشکی” اظهار کرد: ”16 آذر که در دانشگاه خدمت رئیس جمهور رفته بودم در دلم غصه گرفت چرا که 80 دقیقه ایشان سخنانی را شنیدند که لحن خشونت از آن می‌بارید و در جمع نیز مرگ بر این و مرگ بر آن سر داده شد. آن هم روسای جمهور گذشته، واقعاً به چه سمتی در حال پیش رفتن هستیم؟ ”

برای یافتن ریشه‌های این خشونت احتمالا کار سختی پیش رویمان نیست، تنها کافی است کمی به محدودیت‌های نهادینه شده در جامعه‌ی ایرانی نگاهی بیندازیم. محدودیت‌های نابجایی که راه را بر اعتراض و حتی در برخی حوزه‌ها انتقاد هم بسته است و نتیجه‌ی طبیعی چنین روشی که متاسفانه در یک دهه‌ی اخیر به شدت متداول هم شده است این خواهد شد که اعتراضاتِ معمول که در لایه‌های مختلف اجتماعی از جمله در یبن قشر دانشجو وجود دارد از حالت طبیعی اش خارج شود و و به خود رنگ و بوی خشونت بگیرد. خشونتی که در برخی از اوقات می‌توان مشاهده کرده است که فراتر از کلام و بیان هم رفته است.

به نظر می‌رسد که یافتن راه چاره‌ای برای کاهش این حجم از خشونت‌های گفتاری و رفتاری چندان کار پیچیده و سختی نباشد و تصمیم گیران احتمالا آن راه را باید به خوبی بدانند. آن مثال ”فنر” را احتمالا همه شنیده‌اند که هر چه فشار بیشتری برای نگه داشتنش آورده شود در هنگام رها شدن نیروی بیشتری را ایجاد خواهد کرد، این مسئله هم مانند همان فنر است، هر چه بیشتر راه اعتراض و نقد که به شکل طبیعی در همه جوامع وجود دارد را مسدود کنیم و با حساسیت‌هایی نابجا و بلاوجه به دنبال محدود‌سازی معترضان و منتقدان باشیم نتیجه‌ی طبیعی اش افزایش بیش از پیش خشونت هایی خواهد بود که قطعا آثار سوء آن بیشتر از هر اعتراض و انتقادی خواهد بود. فضا را برای معترضان و منتقدان بگشاییم و باور کنیم که نظام مستحکم‌تر از آن است که با یک نوشته و کلامی حرف از هم بپاشد. اینقدر دلواپس نباشیم.

رضا .ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۱۸:۰۴
خیلی واضح است که اگر جامعه ای نتواند انتقاد کند و سرکوب شود روی به خشونت میاورد اصلا فلسفه انقلاب همین بود قرار بود ثروت نامشروع نباشد کار غیر قانونی ،پارتی بازی ...نباشد .مسئولین باید جوابگو باشند چون قدرت و بیت المال دست آنهاست در ادارات ،ارگانها نباید رشوه و پارتی بازی باشد به مشگل مردم باید رسیدگی شود تا خشونت از جامعه دور شود . (346254)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۲۰:۰۵
بهار جان خداوکلیلی شوخی نکن دیگه !!!! به خدا گرفتن این ژستها جواب عکس میده !!!! یادش به خیر زمان دانشجویی یک همکلاسی باحال دوم خردادی داشتیم که مدام دم از نقد خشونت و مدح گفتمان میزد . یه روز تو مراسم اعتراض به حکم زندان شدن اقای عبدا... نوری تو سالن شهید شیرودی دیدمش که پوتین پوشیده بود و با چند نفر از دیگر گفتمان پرستان یکی از بچه های انصار حزب ا... رو گرفته بودند به باد مشت و لگد البته در نهایت ملاطفت !!! وقتی یکدفعه منو دید البته کلی شرمنده شد و بی ادعا تا زمان فارغ التحصیلی!!!! (346257)
کتایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۲۰:۳۰
منشور حقوق شهروندی فتنه و راه نفوذ ذیگری برای غرب است تا تحریم های حقوق بشری را برضد ایران مضاعف کند (346260)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۹/۲۹ ۲۱:۱۵
ربطی به فضای آزادی بیان واینا نداره با شبکه های مجازی تقریبا آزادی بیان توایران اوکی شده.مسئله جای دیگست.جوونا تشنه ان تشنه!!!!! ازدواج رو آسون کنید (346263)