به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۱۲۲۱۴۴
با اين فضا‌سازی‌ها به دنبال چه هستند؟

هیاهوی بسیار برای هیچ

هیاهوی بسیار برای هیچ
محمد نظرگاه

در روزهاي اخیر که خبر تمدید ISA در صدر اخبار رسانه‌های ایرانی قرار گرفته بود و جوّی سنگین علیه برجام ایجاد شد شاهد نوعی از رفتار و گفتار در بین برخی مسئولان و رسانه‌ها بوده‌ایم که گویی این مصوبه کنگره به معنای شکست کامل برجام و از بین رفتن تمام مذاکرات صورت گرفته در سه سال اخیر بوده است. این جو‌سازی سنگین چنان فضایی را ایجاد کرد که حتی مسئولان دولتی هم تحت تاثیر قرار گرفته و موضع گیری هایی را مطرح کردند که با واقعیات متن برجام در تناقض آشکار بود اما فارغ از فضای غبار آلود ایجاد شده آیا اساسا مصوبه مجلس امریکا تاثیری بر تحریم‌های رفع شده خواهد گذاشت؟

واقعیت آن است که از ابتدای مذاکرات هم قرار بر این بوده است که اجرای تحریم‌های مرتبط با کنگره امریکا با توجه به اختیارات رییس جمهور ایالات متحده متوقف شود و چنین فرآیندی هم مورد تایید ارکان نظام قرار گرفته بود. در نتیجه تحریم‌های مرتبط با مصوبه اخیر مجلس امریکا نیز با همین فرآیند اجرایی نخواهد شد و می‌توان گفت که هیاهوی ایجاد شده برای هیچ بوده است. به این دلیل که تمدید ISA هیچ تاثیری در روند اجرای برجام نخواهد گذاشت.

پرسش قابل طرح این است که این جماعت از این نوع فضا‌سازی‌ها به دنبال چه هستند؟ نگاه ساده‌سازی شده به این فضای ایجاد شده در این موضوع و به شکل خفیف شده اش در گذشته و زمان مصوبه کنگره درباره‌ی ویزا این است که علت ایجاد چنین جوّی را موضوعی مثل مخالفت با برجام بدانیم اما واقعیت آن است که این عده خود به خوبی آگاهند که نظام سیاسی با همه گلایه‌های گاه و بیگاه از روند اجرایی برجام همچنان این راه حل را راهی مفید برای حل مسائل تنش زا در خصوص پرونده هسته‌ای می‌داند و راه جایگزینی برای آن وجود ندارد. بنابراین باید علت این فضاسازی‌ها را در جای دیگری جستجو کرد.

با نگاهی به ماه‌های پیش رو و انتخابات96 می‌شود علت العلل این نوع جوّسازیها را رقابت‌های سیاسی ناظر بر انتخابات دانست. به گونه‌ای که گروه‌های مخالف دولت همه توان خود را برای بی ثمر نشان دادن برجام بسیج کرده‌اند و از هر موضوعی به عنوان بهانه‌ای برای تخریب کارنامه دولت استفاده خواهند کرد. یک روز ”قطار شرمساری” را تیتر می‌کنند و جان مردم را بهانه‌ای برای بازی‌های کودکانه‌ی سیاسی شان قرار می‌دهند و روز دیگر با بزرگنمایی تحریم هایی که بلااثر خواهد بود سعی در وارونه نمایی واقعیات دارند.

در این شکل از مواجهه سیاست زده با موضوعات آنچه مایه‌ی دلواپسی است عدم هوشیاری در برابر سیاست‌های دولت جدید امریکا خواهد بود. دولت‌ترامپ به همراه هم حزبی هایش در کنگره قطعا در ماه‌های پیش رو به سمت افزایش تحریم‌ها در حوزه هایی که دولت روحانی با ممنوعیت مذاکره روبروست پیش خواهند رفت و اگر قرار باشد در چنان فضایی هم عده‌ای به اصطلاح بخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند نمی‌توان امید چندانی به بهره مند شدن از ثمرات برجام داشت.

اگر جریانات تندرو مخالف دولت روحانی همچنان منافع ملی را قربانی منافع سیاسی خود کنند و دولت روحانی هم همچنان با انفعال در برابر این جوّسازی‌ها عقب نشینی کند سیاست هوشمندانه در برابر‌ ترامپِ غیر قابل پیش بینی آرزویی محال خواهد بود.

اعتدالی کیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ۱۰:۳۷
درچنین سیستمی بایددرراستای شعارهای طرف مقابل حرکت کردیعنی همان عدالت خواهی ودوری ازتجملات وسنگ توده مردم ومحرومان رابه سینه زدن!شرط آن مدیران قوی وتوده گراوبسیارساده زیست ودرعین حال تحولخواه است.بایدحسابهاپاک بشودوضعفهارابرطرف نمودحتی اگرقوه قضائیه میخواهدمشمولین حقوقهای نجومی معرفی بشوندخودداری نگردد.آنگاه لبهابرای فاش کردن همه حیف ومیلهاازهرطیفی بازمیشود!بیشک دراین صورت آنان بیشترضعف دارندوتحمل شفاف گشتن امورراندارندوتحت الشعاع قرارمیگیرند.توفیق دراین راستاخرمانخوردن است وبامردم بودن ازهرحیث. (346289)
جانم
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ۱۳:۴۶
اولش که گفتن برجام چیه عزت را ازبین برد ه حالا میگن چرا برجام نقض شده خوبه که اختیار خدا دست اینا نیست وگرنه بدبخت می شدیم تکلیفشون را روشن کنند بده یا خوبه (346293)
سید محمد مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ۲۳:۱۲
سلام لازم است به نویسنده محترم یاداوری کنم که رییس جمهور اینده امریکا فردی است که کوچکترین ارزشی برای برجام قایل نیست وگفته است که ان را پاره میکند پس امید به پایبندی چنین فردی به برجام خیالی خام وکوته بینی است.درضمن مصوبه اخیر امریکا با رای اکثریت پذیرفته شده و چون تعداد ارای داده شده به ان بیش از دو سوم ارا است بنابراین اساسا نیازی به اجازه و امضای رییس جمهور امریکا نیست.ودرهر صورت اجرا میشود (346316)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۱ ۲۳:۵۵
واقعا هیاهو برای هیچ به قول سیف برجام یعنی هیچ (346317)
رضا .ف
Romania
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۰۲:۴۱
با این اقتصاد ظریف و شکننده ای که ما داریم قبل از آمدن ترامپ فقط با هیاهوی آن دلار به بالای 4000 تومان رسیده و دود اینکار به چشم افراد عادی و ضعیف جامعه خواهد رفت هر کس ادعایی دارد باید بتواند عمل کند دلواپسانی که شاخ و شونه میکشند آیا هزینه ای میپردازند ؟مردم دولتی میخواهند که بدون تنش با جامعه جهانی بدنبال ارتقای زندگی مردم و بهبود وضع اقتصادی باشد .8 سال تمام محمود با حرفهایش زندگی ملت رو فلج کرده بود و حتی کابوس آن روزها مردم را میرنجاند . (346318)
ما فقط من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ ۰۴:۲۱
نظر افراد غیر خودی منشر می کنید؟ چون من یک غیر خودی هستم!
من یک بیکار و فقیر هستم. من کاری ندارم اهتدالی و اصلاح طلب کیست و چیست. فقط هر کسی برای شغل ایجاد کند و یارنه ام چند برابر کند، به او رای می دهم. امروزه فهمیدم شعار و دمکراسی ادعای برای من غذا نمی شود. من غذا می خواهم. (346320)