به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۱۲۲۹۱۰
صندلی‌های خالی اجلاس‌ها را از ياد برديد؟

معناي انزوا از نگاه بانيان انزواي ايران!

معناي انزوا از نگاه بانيان انزواي ايران!
داریوش احمدیان

با بررسی وضعیت ایران در هشت سالی که جریان مدعی اصولگرایی قدرت را در دست داشت می توان به این نکته پی برد که نتیجه آن نوع نگاه به سیاست خارجی انزوای کامل کشورمان در بین جامعه جهانی بود. در برابر این واقعیت حامیان آن رویکرد مدعی هستند که انزوای ایران ساخته و پرداخته ذهن چند قدرت غربی و آمریکاست و در واقعیت، ایران محبوب ملت و دولت های جهان بوده است.

برای رد این ادعا کار سختی پیش رو نیست و تنها کافی است به صندلی‌های خالی اجلاس های بین المللی هنگامی که رییس جمهور پیشین پشت تریبون قرار می گرفت نگاهی بیندازیم. می توان نام کشورهای کوچک و بزرگ، دوست و دشمن، غربی و شرقی را در آن دید. یا از این موضوع، مهمتر مسئله رای مثبت بسیاری از کشورها به شدید ترین قطعنامه های تحریمی علیه کشورمان است که اثرات جبران ناپذیری را بر معیشت مردم در آن سالها وارد کرده بود. اجرای همین دسته از تحریم ها توسط کشورهایی که حتی از ایران کمک های مالی سنگینی را دریافت می کردند نشان از انزوای کامل کشورمان در عرصه بین الملل داشت.

در این روزها شاهد آن هستیم که نه تنها دیگر از آن انزوا خبری نیست بلکه در موضوعات منطقه ای نیز قدرت‌های جهانی چه آنها که از منظر جریان رسمی به عنوان دشمن معرفی می شوند و چه دیگران که همراه و دوست ایران نامیده می شوند یک صدا خواهان همکاری و حضور ایران هستند. یا درباره موضوع برجام و تحریم ها نیز شاهد آن هستیم که در برابر تعلل های ایالات متحده در اجرای سریع و دقیق تعهداتش در برجام اتحادیه اروپا، ایران به همراه روسیه و چین در یک طرف ماجرا هستند و در صورت نقض فاحش برجام توسط طرف امریکایی این امکان برای ایران وجود دارد که بر خلاف گذشته که ایالات متحده مشغول منزوی کردن ایران بود، کشورمان امکان منزوی کردن امریکا را به شکل بالقوه دارد.

بنابراین این مسئله که جماعتی که با سیاست خارجی مبتنی بر توهمشان باعث به وجود آمدن خسارات سنگین اقتصادی، سیاسی و حیثیتی برای ایران در عرصه بین الملل شده اند و به معنای واقعی کلمه، کشور را در صحنه جهانی دچار انزوا کردند ژست طلبکار به خود بگیرند به شدت مضحک است و ما مردم با همه خصلت فراموش کاری که داریم امکان ندارد که شاهکارهای آن دوران را با تخریب و سیاه نمایی های صورت گرفته علیه دولت روحانی از خاطر ببریم.
مرجع : روزنامه كارون

جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ۱۵:۳۳
جماعتی که برجام را نمیپسندند خود یاغی ، خودسر , و قلدر هستند که از طرف اصول گرایان افراطی و .....حمایت سازمان یافته دارند. از سوی مردم کسی هم نمیتواند جلو دارشان باشد. چاره ی کار تحریم منابر و سخنرانی و سازمانهای تبلیغاتی آنها همانند رادیو تلویزیون و روزنامه ها و حامیانشان است. هرکس کشورش را دوست دارد باید این جماعت را تحریم کند همانطوریکه دانشجویان به حسین شریعتمداری، پشت کردند. سخن گفتن با این جماعت هم بیفایده است. (346863)
نگران 96
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ۱۶:۲۰
چرااین جماعت رابزرگ جلوه میدهید؟!دوستان قلم بدست:به تاریخ ایران تامل فرماییداسکندرو چنگیزو...بزرگ نبودندونیزارمغانی برای انسانیت!مابدعمل کردیم ومردم راازخودمان دورساختیم یاناامید.بنابراین بجای پرداختن به جماعت جزم اندیش واهل دعوابه فکراصلاح مدیریت زیرمجموعه روحانی باشیدکه خداوکیلی مردم ناراضی وهرگاه برخی چهره هارامیبینندازروحانی مایوس ترمیگردندومتمولین بیدردونیزمدیران پس مرگ وبل ازدرون مخالف دیدگاه روحانی!اگرمدیران قدری مقبول باشندونیزکارآمدوجدی درپیگیری خواسته های مردم (346864)
فردوس توسی
Germany
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ۱۶:۳۶
خدا رو شکر از ان دوران سخت گذشتیم وانشاا...هیچ گاه ب ان دوران برنگردیم (346865)
یکی ازشاگردان عباسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ۱۹:۱۶
چندشب قبل آقای عباسی تئوری سین جماعت مدعی مالکیت تام کشوربااتفاق شاگردمجریش هرچه داشتندازافتراءوناسزادرشبکه افق نثارراهبران اصلاحات واعتدال نمودندبی آنکه فرصتی برای دفاع متهمین قائل باشندورسانه ملی جولانگاه امثال ایشان گشته بنحویکه درمیدان کشتی بدون رقیب ضربه فنی میفرمایندوجالب است رقیب حضورنداردولی نام رقیب رامیبردوبه کمک مجری ضربه هم مینماید.آقای عباسی:این کمال نوجوان مردیست!اگرجرئت داری باحضورمحمدرضاخاتمی و...حرف وبشنووآنگاه منتظرقضاوت مردم باش اگربه دیدگاه مردم بهاءبدین!!! (346866)
خردورز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۵ ۲۲:۱۶
نه دوست من درشان محمد رضا خاتمی نیست با این آقایون وارد بحث بشه. و خدارو شکر در جبهه اصلاحات نظیر تاج زاده ها رمضانزاده ها اصغر زاده کرباسچی و زیباکلام ها کم نیستن. حتی اصلاحطلب ساده ای مثل من با منطق و خرد امثال عباسی رو زمینگیر میکنه (346867)
مشکوک
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۰۰:۰۱
آقایان عزیز لطفا جایی که قرار است شهروند باشید سیاست مدار نباشید کمی به مشکلات واقعی میهن فراجناحی بنگرید.بیکاری ، طلاق و اعتیاد هیچکدام حاصل تغییرات جوی نیستند! (346868)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۱۰/۱۶ ۰۳:۰۰
آمریکابه راحتی درکنگره وباهمکاری ترامپ طرح جریمه شرکت هایی روکه باایران معامله می کنندروتصویب واجرامی کنه ومطمین باشیدهیچ کشوری نمی تونه درمقابل اون ایستادگی کنه.پس انقدرپزروسیه وچین واروپاروندید.سیاست خارجی هم دردولت احمدی نژادمبتنی برعزت وازموضع مدعی وطلبکاربود.برعکس اون چیزی که القامی کنیداحمدی نژادبابسیاری ازکشورهارابطه برقرارکردکه البته دردوره ی آقای روحانی این ارتباط قطع شد.کاربه جایی رسیده دراثردیپلماسی عقلانی دوستانتون که پاسپورت ایرانی درآمریکاباپاسپورت داعشی ها یکی حساب میشه (346869)