به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۰۹ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۲۷۶۲۹

آقای بقایی مچکریم ... امّا ...

گروه سیاسی: بیشینه اهل سنت ایران فراتر از آنکه وزیر و وکیل شدن برایشان مهم باشد، امنیت و آرامش و مدیریت درست و تعالی کشور برایشان مهم است و در راستای چنین آینده اندیشی بلند مدتْ است که به نظر می آید برای اهل سنت، گزینه ممکن و ضروری برای ادامه پروسه مدیریت به نسبت عقلانی بر کشور و تضمین امنیت برای این مُلک و سرزمین، «حمایت از ادامه ریاست جمهوری روحانی برای دور دوم» باشد.
آقای بقایی مچکریم ... امّا ...
محمدآزاد جلالی زاده

مانور جدّی چند روز اخیر تیم احمدی نژاد و شخص بقایی بر روی استفاده از نیروهای اهل سنت در کابینه، در خور توجه و‌ بررسی است و در نگاه اول و سطحی، می تواند از طرف جامعه اهل سنت ایران مورد استقبال قرار گیرد. نگارنده به شخصه از تیمِ مشاورتْ جناب بقایی که سطح خواسته های اهل سنت را مراتبی بالاتر برده و از حق وزارت آنان سخن به میان آورده اند، نهایت سپاس را دارد، اما در این میان اشاراتی تیتر وار و کوتاه به چند نکته ضرورت دارد:

الف » هر چند که بسیاری از مسئولان تصمیم گیر / اجرایی / امنیتی و ... نگاه تحلیلی و عملیاتیِ دقیق و درستی به اهل سنت ایران ندارند اما «اهل سنت ایران» همواره ایرانی بوده، خود را ایرانی دانسته و برای رشد و تعالی این سرزمین بسیار هزینه ها داده اند. اهل سنت همواره در مسیر توسعه و پیشرفت کشور گام برداشته و ‌حتی با وجود آنکه بسیاری زمان ها با بی مهری های اساسی دست به گریبان بوده است هرگز خود را ازبدنه اصلی ایران دور ندیده است.

ب» بر پایه همان مورد اشاره شده در بند «الف» و با نگاهی به سوابق مدیریتی، عملیاتی و ریاستی تیم جناب بقایی و دوستان در دو دوره ریاست جمهوری پیشین که ایرانْ تقریباً تا لبه پرتگاه سقوط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی اخلاقی پیش رفت، با وجود پیشنهاد دندان گیرتان!؟ به نظرم بیشینه اهل سنت ایران فراتر از آنکه وزیر و وکیل شدن برایشان مهم باشد -- که البته حق طبیعی ایشان است و طبق قانون اساسی کشور، غیر از رییس جمهور شدن، هر پُست دیگری می توانند داشته باشند و اینکه چرا ندارند، خود قضیه ای است که بالاخره بایستی در جایی نهایتاً به گونه ای حل گردد -- امنیت و آرامش و مدیریت درست و تعالی کشور برایشان مهم است و در راستای چنین آینده اندیشی بلند مدتْ برای ایران؛ است که  به نظر می آید برای اهل سنت، گزینه ممکن و ضروری برای ادامه پروسه  مدیریت به نسبت عقلانی بر کشور و تضمین امنیت برای این مُلک و سرزمین، «حمایت از ادامه ریاست جمهوری روحانی برای دور دوم»  باشد.

ج» در همین راستا نکته ای دیگری که به ذهن متبادر می گردد آن است که درست است که «استفاده از اهل سنت» در سطوح خُرد و کلان مدیریتی کشور در تامین امنیت و منافع ملی و‌ پایداری چهارچوبی ژئواستراتژیکی کشور در آینده ضرورتی انکار ناپذیر است، اما استفاده از نیروهای اهل سنتی لازم است که توسعه طلب، تحول خواه، دارای روحیه و روانشناسی ایجاد تغییرات مثبت به نفع کشور، از نظر اخلاقی و مالی و مدیریتی سالم، متخصص و متعهد باشند. در غیر این صورت، استفاده از نیروهایی در مدیریت کلان که هنوز  انجماد ذهنی_ژنتیکیشان در اولین دوره یخبندان کره زمین باقی مانده، چه مشکلی از اهل سنّت ایران و در کل از این مملکت می گشاید؟ پاسخ «هیچ » است.

د» با تشکر مجدد از تیم آقای بقایی و دوستان، امیدوارم تیم مشاورتی و جهت دهی پرزیدنت روحانی نیز این اخبار را پیگیری نماید و با خوشحالی و مسرت و افتخار از وجود چند «مشاورِ وزیر» اهل سنت در دولت  یا چند بخشدار فقیرالحال!، سخن نگوید و در دوران روحانی متاخر نیروهای کارآمد، متخصص و متعهد و شجاع اهل سنّت را وارد بدنه اصلی دولت و کابینه و مدیریت کلان کشور نماید.