به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۱۲۸۵۵۴

عطف به ما سبق در سیاست ایران

گروه سیاسی:این روزها بازار مقایسه یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با «شهید بهشتی» از سابقون انقلاب از طرف عده ای به شدت گرم است و به اصطلاح برآنند که از وجه کاریزماتیک به جا مانده از آن شهید رفته برای چهره ای؛ استفاده نمایند و برایش در سیاست اجرایی ایران جایی باز کنند.
عطف به ما سبق در سیاست ایران
محمدآزاد جلالی زاده

اگر بخواهیم تعریفی ساده از تاریخ به دست بدهیم می توان تاریخ را کنش و واکنش انسانی در ظرف زمان و مکان دانست و از این رو باور دارم که اساساً چون این کنش و واکنش محدود به دو مؤلفه بنیادین زمان و مکان -- مشخص -- است بنابراین بر خلاف باور بسیاری، تاریخ تکرار پذیر نیست چه در صورت های کمدی و چه در وضعیت های تراژدیکش و به تبع شخصیت های بازیگر در عرصه ی تاریخ نیز بی همتایند و غیر قابل تکرار.

اصولاً تاریخ همچون هستی همیشه در حال تغییر «هراکلیتوسی» است، همچون آب رودخانه در حال جریان است و نمی توان قسمتی از این رود را با قسمتی دیگر از رود مورد مقایسه قرار داد یا حتی مشابهت پنداری را در این زمینه به میان آورد. سیاست و کنشگری سیاسی در معنای فراخ آن نیز به شدت با دو مقوله اساساً تغییر پذیر زمان و مکان پیوندی بنیادین دارد و علی القاعده دوستی ای بیشینه بین تاریخ و  سیاست می توان یافت.

بر خلاف باور عده ای، سیاست با رفتن در پی آواز حقیقت سرِ مهرورزی ندارد و عناصر سیاست همچون مونادهای لایتجزای «لایب نیتسی» نیستند که تغییرناپذیر و دائمی باشند و اصولاً سیاست ورزی به نحوی برگشت ناپذیر فرزند زمانه ی خویش است.

با توجه به چند نکته ی که بدانها اشارتی رفت، می توان گفت که در کنه این مطالب، مساله ای نهفته ست و آن اینکه در سیاست ورزی عطف به ما سبق محلی از اعراب ندارد؛ شهید بهشتی که بود و چون بود و چه کرد و چرا کرد و چگونه کرد، هیچ ربطی به کنشگری امروز در عرصه سیاست ایران ندارد، بدیهی است که مشکلات سیاسی - اجتماعی امروز سر آشنایی با مسایل اول انقلاب ندارند که بتوان دو کنشگر را فارغ از زمان و مکان و در یک خلاء بافتاری تصور کرد و هر دو را به یک شبیه دانست و در کارِ قیاس شد.

بهتر آن است که فارغ از ورود در امر «شبیه سازی» !؟ که شبیه فلان آمد و شبیه بهمان رفت، در پی راه چاره های اساسی برای حل مشکلات کشور بود و به چگونگی برقراری رفاه و امنیتِ -- در همه ی حوزه ها -- عمومی اندیشید.