به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۱۳۰۴۵۴

مبارک باشد این حضور

گروه سیاسی: برای مردمی با این سطح آگاهی باید که جان کَند. باید که تلاش کرد، باید که قدر قدرتشان را دانست. نباید از حضورشان و از حمایت شان تعبیر ناچاری داشت.
مبارک باشد این حضور
لیلا واحدی
فردای انتخابات است امروز. مشارکت حداکثری همان آرزویی است که در طول یک ماه گذشته مکرر از سوی دلسوزان نظام مطرح می‌شد. آروزیی که دیروز مردم شعورمند ایران برآورده کردند. استقبال بی نظیر بود. پای صندوق های رای حماسه حضور به بهترین شکل ممکن به وقوع پیوست. مردم مانند همه چهار دهه گذشته آمدند. پای ایران و نظام ایستادند.

اینکه امروز نام چه کسی به عنوان رییس جمهوری اعلام خواهد شد در درجه دوم اهمیت است. آنچه مهم است شعور بالای سیاسی در ایران است. مردمی که آگاهانه تنها راه پیشرفت را صندوق رای تشخیص و ترجیح دادند. با وجود تمام نگرانی ها از کاهش میزان مشارکت، مردم دیروز همه را غافلگیر کردند. غافلگیری شیرینی که شاید امروز با اعلام نامی شیرین‌تر هم شود. به جز معاندان و نامحرمان خارجی کشور، در داخل ایران هم عده‌ای منتظر بودند تا حداقلی از مردم را پای صندوق های رای ببینند و از این رهگذر به آنچه دلخواهشان است رسند. از بیگانه ها انتظاری نیست که بسیاری پیشرفت و دموکراسی در ایران را جز از راه صندوق رای می‌دانند و می بینند. اما آنچه در روزهای قبل از انتخابات از سوی طیفی مشخص در بوق و کرنا می شد تمایل به عدم شرکت مردم در انتخابات بود. تمایلی که با حضور پرشکوه و معنی دار مردم به سرانجامی نرسید.

دیروز هر رسانه حقیقی و مجازی را که سراغ می گرفتی با حجمی از تصاویر حضور روبرو می شدی. حضوری که جز از آگاهی مردم از چیزی حکایت نداشت. نام هرکس از صندوق رای امروز بیرون بیاید دین این مردم با این همه شور و شعور را بر گردن خواهد داشت. هر کس برنده این رقابت تنگاتنگ شود، نباید یادش رود که برای ایران ادامه خواهد داد برای صد در صد ایران و ایرانی.

نبایدیادش رود که هر ایرانی که امروز انگشت بر برگه رای زده، ایرانی است و مهم. هر رای دهنده ای که راه سعادت ایران را در صندوق رای دیده شایسته احترام است، شایسته توجه است. آگاهی مردم در چنین مقاطعی گنجینه نظام و مسوولان است. ایرانیان نشان داده اند که رفیق نیمه را نیستند و در راه آبادی ایران و نهادینه سازی پایه های مردم سالاری دینی همیشه هستند.

داخل و خارج ایران دیروز احساس وظیفه کردند. نزدیک چهار دهه است که این احساس وظیفه در نهاد اکثریت ایرانیان است و برای هر مسوول و حاکمی می تواند سرمایه ای عظیم باشد. باید که هرکس پیروز این انتخابات است این احساس وظیفه را قدر بداند و برای این مردم احساس وظیفه کند. برای مردمی با این سطح آگاهی باید که جان کند. باید که تلاش کرد، باید که قدر قدرتشان را دانست. نباید از حضورشان و از حمایت شان تعبیر ناچاری داشت. این انتخاب این حضور و این رای از سر آگاهی و شعور سیاسی است.

صندوق رای میراث گرانقدر مشروطه در ایران است. میراثی که پشتوانه ای مانند خون شهدا دارد. ثندوق رای تنها و تنها راه اصلاح همه کجی هاست. تنها راهی است که حتی آسیب دیدگان از شرایط آن را بر گزیده اند. مردم با این حضور بیگانگان را متوجه کردند که بیش از آنکه به گلوله برای نجات خود اعتقاد داشته باشند که برگه رای معتقدند و چه اعتقاد شیرینی. مبارک باشد بر ایران این تمرین آهسته اما پیوسته دموکراسی. مبارک باشد بر همه دلسوزان ایران زمین این شعور و آگاهی جمعی. این حضور بر همه ایران مبارک باشد.