به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب : ۱۳۳۴۴۰

روانشناسی «روحانی» و چینش کابینه

گروه سیاسی: روحانی بر اساس ذهنیت خود کابینه را خواهد چید و روانشناسی اش اجازه دخالت بسیاری گروه‌ها و جریان ها و افراد را در توصیه و سفارش و بده بستان نخواهد داد، ولی کاش!؟ دکتر روحانی در نهایت وزرایی برگزیند که در این چهارسال تا ۱۴۰۰ علناً، بدون ترس و واهمه و همچون خود وی با جسارت از راه و مرام تحول خواهی دفاع نمایند.
روانشناسی «روحانی» و چینش کابینه
محمدآزاد جلالی زاده

الف» این روزها بحث چینش کابینه نُقل نَقل همه محافل سیاسی و اجتماعی است. هر فرد و‌گروه و جریانی سَر آن دارد که با لابی گری، بده بستان، فشار و چانه زنی و پیدا کردن راه ها و بیراهه ها و میانبرهایی، سهم خویش از این بازار را ستاند،  طعام خویش از این سفره برگیرد و جاپایی برای خود و همفکران و گروهش محکم کند. صد البته که بده بستان و چانه زنی از بدیهیات حوزه کنشگری سیاسی است و ایرادی بدان وارد نیست، اما دامگه حادثه آنجاست که برای ستاندن منفعت خویش، تمام اصول موضوعه اخلاقی و انسانی و دینی به یغما رود و زیر سُمِ خودخواهی‌ها پایمال گردد.
 
ب» تیپولوژی شخصیتی اساساً بر نحوه کار هر فرد در هر حوزه کاری تاثیر دارد، و به تبع این امر در عالم سیاست و در بین سیاستمداران نیز جاری و ساری بوده و تیپ ها و ساختارهای شخصیتی از جمله برون گرا یا درون گرایی، تکانشی بودن، خوشبینی یا بدبینی، همگرا یا واگرا و فعال و مستقل یا منفعل و پَسیو و ... بودن و در یک کلام روانشناسی فرد سیاستمدار با همه کلیات و جزییاتش تاثیری بنیادین بر نحوه مدیریت، تصمیم گیری، کنش و واکنش و بازی در عرصه سیاست دارد.
 
ج» با نگاهی به کنشگری های عمومی رییس جمهور روحانی و مداقه ای در «زبان بدن» وی، می توان به بعضی موارد درباره ساختار روانی و شحصیتی اش پی برد. روحانی شخصی به  جد درونگراست و برای هر تصمیمی بارها وبارها وبارها در ذهن خود امور را مرور می‌کند، بر خلاف تصور فراوان افرادی که با تکیه بر این امر که روحانی بسیاری مسایل را که انتظار نمی رود، علنی می کند و با خنده از دستاوردهایش دفاع می کند. از صداوسیما و اصولگرایان و ... انتقاد می کند، این نشانه ها نشان از برونگرایی وی دارد، بدان باورم که این علنی سازی ها هم محصول همان ذهنیت به شدت درونگراییست که در ساختارهای سیاسی پرورش یافته است، روحانی به جد باهوش است، حرکت خوانی خوبی از رقیب  دارد و یکی از ویژگی های اساسی که وی را به مرحوم هاشمی فزون شبیه می کند آن است که حلقه اصلی پیرامونی اش که بدان‌ها اعتماد دارد بسیار اندک و انگشت شمار است-- خصلتی که رییس جمهور دوران اصلاحات در آن کاملاً برعکس هاشمی و روحانی است--.

یکی از خصلت های دیگر چنین افرادی این است که دچار آنچه من «وادادگی تصمیمی» می خوانم، نبوده ودر اساس و ژنتیک این گروه «توصیه گوش کن» نیستند و آنچه را که از نظر ذهنی بدان برسند و یقین کنند، قطعاً عملیاتی می نمایند.
 
د» با توجه به نکات بالا، بدان نتیجه می توان رسید که کلیّت کابینه در ذهن رییس جمهور نهایی شده است و یا در حال آخرین مراحل چینش است و روحانی مشغول مرور محاسبات ذهنی واپسین است که حتی نزدیکترین مشاوران و اتاق فکرش هم ممکن است متوجه آن نباشند. روحانی بر اساس ذهنیت خود کابینه را خواهد چید و روانشناسی اش اجازه دخالت بسیاری گروه‌ها و جریان ها و افراد را در توصیه و سفارش و بده بستان نخواهد داد، ولی کاش!؟ دکتر روحانی در نهایت وزرایی برگزیند که در این چهارسال تا ۱۴۰۰ علناً، بدون ترس و واهمه و همچون خود وی با جسارت از راه و مرام تحول خواهی دفاع نمایند و پس از آن نیز در هر شرایطی بر مرام تحولی خود بمانند و با بادها این‌سو و آن سو نلرزند.