به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۱۳۴۴۰۵

توییتریسم و اصلاح طلبی بی هدف

گروه سیاسی: اصلاح طلبی بی هدف، اصلاح طلبی توییتریسمی است که سر در گوشی های هوشمند مشغول توییت و اظهار نظر و حاشیه سازی است و دیگرانی که سرشان را بالا گرفته اند مشغول چینش کابینه و تعیین افراد و پست ها و مقاماتند.
توییتریسم و اصلاح طلبی بی هدف
محمدآزاد جلالی زاده
 
الف» هژمونی فضای مجازی در دوره کنونی و عرصه های گوناگون به سادگی قابل مشاهده است و غیر قابل انکار، فضای مجازی سیر تحولات حوزه های مختلف از جمله کنشگری سیاسی را اساساً تحت تأثیر قرار داده و می توان میان کنشگری پیشافضای مجازی و پسافضای مجازی، خط تیره و فاصله ای کشید و مرزبندی شان کرد.

ب» سیاست ورزی خود دارای دو زیر شاخه ی اصلی است که من آنها را  «سیاست ورزی سخت افزارانه» و «سیاست ورزی نرم افزارانه» می خوانم، در تأثیر کنشگری سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی شکی وارد نیست، امّا این تنها بخش نرم افزاری کنشگری سیاسی و اجتماعی ست، بخشی که در آنجا تحول خواهان «در معنای اصلاح طلبان و فعالان مدنی و سیاسی تحول خواه» در ایران، تکتازی می کنند و فضای فیس بوک و تلگرام و توییتر و هشتگ و واتس آپ و ... را تقریباً در تملک دارند، تملک بدان معنا که در حوزه مجازی تقریباً بی رقیبند.

ج» یکی از آفات اصلاح طلبی در ایران  آن است که اساساً فضای مجازی رویایی را با فضای واقعی و سخت افزاری صلب و سخت بیرونی خلط کرده اند، در فضای مجازی سطح مطالبات را برای طبقه متوسط چنان بالا می برند که بعدها مشکل ساز خواهد شد، اصلاح طلبان در فضای مجازی قول می دهند که از زنان و اقوام و مذاهب گوناگون ایرانی در ساختار قدرت سیاسی استفاده کنند، جامعه مدنی قوی ای بسازند، حقوق شهروندی را گسترش و پاس دارند و فلان ها و بهمان ها کنند، امّا در فضای قدرت واقعی و بازی در ساختار قدرت کمترین سهم ممکن را دارند و اساساً از دایره بازی کنار گذاشته شده اند.

د»فضای مجازی و نرم افزارانه ی فعالیت سیاسی و اجتماعی که من به اختصار و به کنایه در عنوان این مطلب از آن به عنوان «توییتریسم» یاد کرده ام، باعث شده که هر کسی که بگونه ای دل در گروی اصلاح طلبی در این سرزمین دارد؛ تبلت و لپ تاپ خود را بردارد و برای مساله ای هشتگ و برند بسازد و هل من مبارز مجازی بطلبد، این ممکن است در کوتاه مدت باعث ارضای نیاز کنشگری مسالمت آمیز و معطوف به اهدافی باشد، امّا همین امر در طولانی مدت باعث ناامیدی و ایجاد سندرم بی انگیزگی و بی تفاوتی و در نهایت تبدیل به نوعی اصلاح طلبی بی هدف شود که ما در زمان و مکان کنونی به نوعی وارد غن شویم.
 
ه»اصلاح طلبی بی هدف، اصلاح طلبی توییتریسمی است که سر در گوشی های هوشمند مشغول توییت و اظهار نظر و حاشیه سازی است و دیگرانی که سرشان را بالا گرفته اند مشغول چینش کابینه و تعیین افراد و پست ها و مقاماتند، اصلاح طلبی بی هدف اصلاح طلبی ست که بالفرض گرم ترین بحث ها و نقدها و ... نثار فلان کس ضد اصلاحات در گروهها می شود و صبح روز بعد، همان شخص حکم ریاست یکی از مهم ترین بخشهای دولت و حاکمیت را می گیرد ‌.
 
و»اصلاح طلبان از بازی قدرت رانده شده اند و اکثریتشان مشغول توییت اند و به جای چاره جویی برای بازگشت به عرصه ی رینگ بازی و مبارزه، مشغول آپدیت آخرین ورژن های شبکه ها  و آپ های مجازی اند!