به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۱۳۵۲۳۱

بخش مسكن و پیوند نجفی و آخوندی

صادق صدرایی
با نگاهی به مطالب مطرح شده از سوی حسن روحانی در هنگام معرفی کابینه نوعی نارضایتی از عملکرد عباس آخوندی در حوزه مسکن مشهود بود. روحانی همانقدر که از وزیر راه و شهرسازی در سایر حوزه‌های تحت نظر این وزارتخانه خشنود است و از آن با نیکی یاد کرد درباره بخش مسکن نگاهی انتقادی به عملکرد آخوندی دارد. با نگاهی به وضعیت مسکن در کشور از جهات بسیاری می‌توان به رییس‌جمهور حق داد که در این بخش گله‌مند باشد. مطابق آنچه روحانی مطرح کرده است بخشی از این نارضایتی که البته در جامعه هم قابل مشاهده و ملموس است به عدم هماهنگی لازم و گهگاه جدال آشکار بین وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران در ساماندهی بافت‌های فرسوده برمی‌گردد.

برنامه جایگزین دولت دوازدهم به جای پروژه پر هزینه، وقت‌گیر و ناکارآمد مسکن مهر توجه به بافت‌های فرسوده است. دولت در نظر دارد در بخشی از برنامه خود در بخش مسکن در چهار سال پیش رو به جای آن که بخش اعظمی از منابع مالی و وقت و انرژی مدیریتی کشور را صرف پروژه‌هایی همچون مسکن مهر کند با همکاری شهرداری‌ها در کلان شهرها به خصوص در تهران با سامان بخشیدن به بافت‌های فرسوده مشکلات حوزه مسکن را کاهش داده و به مقابله با رکود طولانی مدت موجود در این بخش بپردازد.
در همین رابطه حضور محمدعلی نجفی که از چهره‌های نزدیک به دولت اعتدال است و در چهار سال قبل از اعضای تاثیرگذار تیم اقتصادی همراه روحانی بود در شهرداری تهران این نوید را می‌دهد که در چهار سال پیش رو بر خلاف گذشته شاهد هماهنگی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در این بخش باشیم. بخشی که می‌توان گفت از جهاتی رونق در آن می‌تواند اثرات مثبت و ملموسی را در سایر بخش‌های اقتصادی نیز به وجود بیاورد.

با نگاهی به الگوی اقتصادی و مدیریتی مقبول عباس آخوندی (وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی) و هم‌چنین محمدعلی نجفی (شهردار آینده تهران) نیز می‌توان امیدوار بود که به دلیل شباهت‌های بین این دو در این مسئله شاهد کاهش ناهماهنگی‌های موجود و حتی رسیدن به نقشه راهی مشترک برای حل و فصل معضل بافت‌های فرسوده در یک بازه زمانی معقول باشیم.