به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۲۰:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۱۳۵۵۱۵

سازمان‌های مردم نهاد و انتخاب وزیر نیرو

داریوش بهمئی *
فرآیند معرفی آقای بیطرف به مجلس جهت تصدی وزارت نیرو از ابتدا با واکنش‌های گسترده کارشناسان، صاحبنظران و سازمان‌های مردم نهاد (سمن) منابع آب و محیط زیستی کشور روبرو گردید و نتیجه آن آگاهی و تمرکز بیشتر نمایندگان مجلس بر رویکردهای وی شد به طوری که رای اعتماد به وزارت ایشان ندادند. این رخداد پیام‌های پیدا و نهان بسیاری برای مخالفین و نیز موافقین برنامه‌ها و رویکرد سازه‌ای ناکام بزرگ کابینه معرفی شده دارد.

تمرینی دموکراسی وار برای سمن‌های کشور که این بار نتیجه دلخواه آنها را در پی داشت و همچنین هشداری به مسئولان و دولتمردان محترم که پیامدهای تصمیم‌سازی و تصمیم گیری خود را در توسعه پایدار در نظر داشته باشند. در واقع جناب آقای بیطرف قربانی مجموعه‌ای از سومدیریت‌های خویش و همراهان هم اندیشه صرفا سازه‌ای در مدیریت منابع آب شده است. ریاست محترم جمهور می‌بایست پیام این موضوع را بگیرند که کشور ما در بخش محیط زیست و منابع آب مشکل حاد مدیریتی دارد ضمن اینکه نهادهای مردمی بخش آب و محیط زیست از دوران کودکی گذشته و در حال بلوغ می‌باشند.

کنش‌ها و واکنش‌های سمن‌ها شاید روزگاری فقط نظاره گر بودند اما اکنون چشم ها، اندیشه و جنبش‌های آنها با هم مطالبه می‌کنند. پس از حمایت آنها برای جبران خسارت وارده به آب و محیط زیست کشور استفاده حداکثری نمایید چرا که آنها گزینه‌های برتری برای مدیریت منابع آب معرفی می‌کنند، افرادی که برآیندی از انتخاب شبکه دلسوزان واقعی منابع آب و محیط زیست می‌باشد که بدون هیچ چشمداشت و امتیازی سال هاست نسبت به شرایط آبی و محیط زیستی کشور هشدار داده و می‌دهند. معیارهای آنها نه سیاسی است نه قومی و فقط بر اساس دغدغه‌های ملی می‌باشد. برای اولین بار در تاریخ کشور نام خود را در انتخاب و معرفی وزیر نیرو سربلند کنید و از سمن‌های منابع آب و محیط زیست کمک گرفته و گزینه بخواهید. مگر نه اینکه انتخاب اکثر وزرا بر اساس رایزنی گروه‌ها و احزاب سیاسی بوده است لااقل این پیشنهاد می‌تواند راهکار و فرآیندی غیر سیاسی برای تشویق و کمک به مدیریت برتر منابع آب و انرژی و نیز حمایت همه جانبه نهادهای مدنی غیرسیاسی در رفع معضل سومدیریت منابع آب باشد.
* دبیر انجمن صنفی مهندسان صنعت آب