به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۱۳۶۳۲۹

پاسخ همدلانه

پاسخ همدلانه
صادق صدرایی
ایران کشوری با تنوع فرهنگی گوناگونی است که همین متنوع بودن فرهنگ‌هایی که در این سرزمین زیست می‌کنند در صورتی که با نگاهی همدلانه مواجه شود می‌تواند تبدیل به فرصتی بی بدیل گردد. تاکید حسن روحانی در روزهای رقابت‌های انتخاباتی و پس از برگزیده شدن از سوی جامعه بر دو نکته حذف نگاه امنیتی به اقلیت‌های قومی و مذهبی و در مرحله بعد و مهم‌تر استفاده از ظرفیت‌های آنان در مناصب مختلف تصمیم گیری در کشور را می‌توان به نوعی مقابله با نگاهی دانست که اساساً این تنوع فرهنگی را به رسمیت نشناخته و با رویکردی امنیتی به آن می‌نگرد.

آنچه روحانی در پیش و پس از انتخابات بر آن تاکید داشته است که البته تا عملی شدنش فاصله‌ای قابل توجه وجود دارد نوعی نگاهی فرصت محور به اقلیت‌ها و خلاف نگاه دلواپسانه‌ای است که برخی آن را اعمال می‌کنند. «ایران» در تمام سده‌های گذشته نشان داده است که ظرفیت عظیمی برای زیست تمامی خرده فرهنگ‌ها، مذاهب و اقوام با یکدیگر است به طوری که تمامی اختلافات و حتی شکاف‌ها حداقل در حوزه فرهنگ هنگامی که ارزشهای سرزمینی و منافع ملی را مبنای عمل قرار می‌دهیم به فرصتی عظیم برای پیشرفت و حرکت به سوی موقعیت بهتر تبدیل می‌شود.

نامه مولانا عبدالحمید از بزرگان اهل سنت به رهبر انقلاب که حاوی انتقاداتی نسبت به برخی تبعیض‌های مشهود در حق اهل سنت بوده است و همچنین پاسخ همدلانه این مقام عالی رتبه نظام به این نامه یک بار دیگر نشان داد که گفتگو یگانه راهی است که می‌تواند اختلافات و شکاف‌ها را کاهش دهد. می‌توانیم وارد جزییات شویم و در خصوص فاصله بین آنچه رهبر انقلاب، رییس‌جمهور و دیگر مقامات کشور در خصوص رفع تبعیض‌ها نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی مطرح می‌کنند با آنچه در عمل رخ می‌دهد حرف بزنیم اما به نظر می‌رسد نفس این پاسخ که به نوعی نشانگر همدلی مقامات ارشد کشور با اقلیت‌های قومی و مذهبی است مقدمه‌ای خوب برای آغاز دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای کاهش و از بین بردن تدریجی تبعیض‌ها نسبت به اهل سنت و سایر اقلیت‌های مذهبی و همچنین قومی است.

به نظر می‌رسد اکنون و با حمایت صریح رهبری از تلاش‌ها برای رفع تبعیض‌ها زمان خوبی است که رییس‌جمهور روحانی و وزرای دولت دوازدهم نیز با عزمی قوی‌تر از گذشته در انتخاب همکاران خودشان به سمت اعمال مطالب مطرح شده در خصوص برطرف کردن تبعیض‌های تاریخی نسبت به اقلیت‌ها رفته و به جای مبنا قرار داد قوم و مذهبی خاص، شایستگی را مبنای انتخاب خود قرار دهند و افراد شایسته، دانا و توانا را فارغ از آن که از چه قوم و مذهب و دینی هستند وارد عرصه مدیریتی کشور کنند. در کنار این موضوع می‌بایست وزارت کشور و دستیار رییس‌جمهور در حقوق شهروندی و امور اقلیت‌ها و مذاهب با دقت و سرعتی بیشتر از گذشته به تلاش برای پایان دادن به محدودیت‌ها و برخی برخوردهای ناصواب با اقلیت‌ها ادامه داده و گزارش صریح و شفافی از عملکرد خود در این باره را برای جامعه تشریح کنند. قطعا اقلیت‌های قومی و مذهبی از رییس‌جمهور و دولت دوازدهم که یکی از شعارهای خود را رفع تبعیض‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی قرار داده است بیش از دیگران انتظار رفع این‌گونه مسائل را دارند.