به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۸ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۱۳۶۳۳۱

ظلم ظلم است و مظلوم مظلوم

مسلمانان مظلوم میانمار
مسلمانان مظلوم میانمار
مهدی دادویی نژاد
چند سال پیش، کلیپی در گوشی‌های موبایل دست به دست می‌شد که در آن شیری که برای شکار گور خر یورش برده بود با یک جفتک جانانه از میدان شکار بدر شد و گور جان سالم بدر برد، بسیاری از افراد با دیدن این کلیپ به وجد امده و این ضربه را جفتک محکمی بر دهان گربه سانان درنده می‌دانستند و هر چه ضعف وجودی افراد بیشتر بود شاید این همذات پنداری با گور در شکست ظالم برایشان لذت بخش‌تر بود.

مسئله امروزی که در تنش میان آمریکا و کره شمالی در کشور ما پیش آمده شباهت بسیار زیادی به روایت کلیپ بالا دارد، به خصوص در نوع مواجهه برخی با این پدیده به شدت خطرناک، یک عده‌ای غرق در لذت زور آزمایی کره شمالی به عنوان کشوری ضعیف‌تر در مقابل آمریکای قوی‌تر و ظالم‌تر هستند و حتی از روش و منش دیوانه وار رهبر کره شمالی برای سرکوفت به دولت مستقر و منتخب مردم استفاده می‌کنند و عنقریب است که در مدح او نیز برخی مدیحه سرایی کنند.

آنهایی که در حال لذت بردن از نمایش دیوانه‌وار این روزها هستند اما یک نکته مهم را فراموش کردند آن هم این موضوع است که جفتک گوره خر از روی غریزه و برای فرار از مهلکه بوده و نه هماوردی با شیر، حتی گورخر‌ها هم می‌دانند رفتار عاقلانه در مواقع بحران فرار از مهلکه می‌باشد تا بقا تضمین شود، چیزی که حاكم کره شمالی و طرفداران روش او حتی از فهم این حداقل هم عاجزند، نکته بعدی این است که لذت برندگان از شوی تقابل ضعیف و قوی فراموش می‌کنند انسان اجتماع‌محور است و رفتارهای دیکتاتور کره شمالی یک حرکت ضداجتماعی و به ضرر تمام مردمی است که از جبر زمانه در چنگال او گرفتار آمده‌اند، دیکتاتور خود در مقابل مردمش حکم شیر را دارد که می‌درد، تمام حقوق مردم تحت ستم را نقض می‌کند و دیوانه وار برای یک دیوانه‌ای که امروز در آمریکا رییس‌جمهور است خط و نشان می‌کشد. امروز تقابل آمریکا و کره شمالی تقابل ضعیف و قوی نیست، تقابل دو دیوانه هست که البته دیوانه قدرتمند‌تر تنها به حکم جامعه آزاد نمی‌تواند آنچنان که باید دیوانگی اش را به رخ همگان بکشد.

متاسفانه هر روز بیش از پیش یکی از اصول مصرح در جمهوری اسلامی به سخره گرفته می‌شود و آن هم دفاع از مظلوم در برابر ظالم است، کسانی در ایران هستند که تنها به بهانه تقابل با امریکا بی محابا از ظالمین به حقوق ملت‌ها دفاع می‌کنند، دیکتاتورهایی که نیم قرن است که در راس یک حکومت دیکتاتوری و موروثی خون مردمان خود را در شیشه کرده‌اند و تنها به این دلیل مورد تشویقند که با آمریکا سرشاخ می‌شوند.

حمایت از مظلوم در مقابل ظالم تنها در تقابل با ابرقدرت‌ها خلاصه نمی‌شود و اصل این حمایت باید مبتنی بر حمایت حقوق بشری باشد، دفع اشراری مانند دیکتاتور کره شمالی بسیار مهم‌تر از حضور و حفظ آنها تنها به دلیل شاخ و شانه کشیدن برای آمریکا می‌باشد، نمی توان رفتارهای جنون امیز دیکتاتور کره شمالی را به عنوان بسته پیشنهادی برای تقابل با امریکا سفارش داد، نمی توان به تصرف کریمه توسط روسبه روی خوش نشان داد چون طرف دیگر حکومتی است که گرایش به غرب دارد، پس نقض ابتدایی‌ترین حقوق دولت‌ها و ملت‌ها چه می‌شود؟ چه می‌شود که عده‌ای هم خود را مدافع مردم مظلوم فلسطین می‌دانند و هم از اقدامات دیوانه وار یک دیکتاتور کیفور می‌شوند؟

اصل حمایت از مظلوم مبتنی بر فرد فرد انسانی است، نمی‌شود و نباید بشود که حقوق بشر و حقوق ابتدایی افراد را در لفافه مبارزه با ابرقدرت نادیده گرفت و عرصه را هر روز بر مردم ستمدیده به بهانه حمایت از دیکتاتورها در مقابل ابر قدرت‌ها تنگ‌تر کرد، ظلم ظلم است و مظلوم مظلوم، چه در میانمار، چه در كره شمالی، یا سوریه، یمن، فلسطین  و... مردم یک کشور تحت حکومت دیکتاتوری مظلوم‌ترین ابنا بشر هستند، این فکر پست و شنیع نسخه تقابل کره شمالی وار با امریکا باید از بین برود، ما گورخر نیستیم و قدرتمند‌تر از غریزه قدرت تعقل و تفکر است که به انسان هدیه شده، عقلانیت حکم می‌کند روش برخورد با دشمنان بر طبق اصول و قواعد انسانی باشد، دقیقا بر مبنای سه اصل عزت، حکمت، مصلحت، اصولی که هر چه بیشتر مراعات می‌شود سنگ‌اندازی‌ها بیشتر می‌شود. در روزگار پرآشوب خاورمیانه که شعله جنگ از هر سو زبانه می‌کشد تنها به حکم رفتار عاقلانه در سیاست خارجی ایران توانسته خود را حفظ کند و نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

۱۳۹۶/۰۶/۱۸ ۱۵:۴۹
در تقابل میان رهبر کره شمالی و حقوق مردم باید از حقوق مردم کره شمالی جانبداری کرد و در تقابل میان رهبر کره شمالی و دولت آمریکا از کشور مظلوم که کره شمالی است. والسلام (355415)
آفتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۱۸ ۱۹:۲۸
آفرین به این نگاه. چه خوب که حواسمون باشه دشمنِ ظالمِ دشمنِ ما، به هیچ وجه دوست ما نیست. (355416)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۶/۱۸ ۲۰:۵۳
واقعا جالب و منصفانه نوشتید کاش میزان فقط اسلام و عدالت راستین باشد نه منفعت جناحی یا سیاسی خاص
همه مسلمانان محترم هستند چه سوری چه یمنی و...و چه میانماری و چه کشمیری و... (355417)