کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کره شمالی؛ کارت چین در برابر امریکا

16 مهر 1396 ساعت 13:56


ابوالحسن شاکری رحیمی
در سطح تحلیل خرد ویژگی شخصیتی رهبران و تصمیم سازان بسیار برجسته است اما بحران اخیر منعکس کننده تعارضات داخلی و بحران مشروعیت رهبر جدید کره شمالی است. رهایی از انزوای منطقه‌ای و جهانی و شناسایی شدن به عنوان یک قدرت جهانی انگیزه دیگر کره شمالی به شمار می‌رود.

البته باید دقت داشت که آغازگر بحران کره شمالی و ماجراجویی این کشور است در قالب مقایسه می‌توان گفت که رفتار ‌ترامپ در قبال کره‌ی شمالی بیشتر برآمده از ساختارهای سخت شده‌ی یک نظام سیاسی است ولی رفتار رهبر کره‌ی شمالی بیشتر بر اساس و برخاسته از ویژگی‌های شخصیتی فردی است تا ساختار سیاسی کره‌ی شمالی. دولت اوباما تمایل بیشتری به مدیریت بحران و مذاکره داشت اما تیم جدید کاخ سفید فاقد این تمایل است. بحران کره شمالی لزوما ارتباطی با رقابت چین و آمریکا ندارد. فراموش نکنیم که ژاپن و کره جنوبی متحدین آمریکا نیز در این بحران درگیر هستند. هر چند که این بحران به رقابت آمریکا و چین دامن زد.

بحران کره شمالی مربوط به وضعیت داخلی و تمنیات رهبران این کشور است. چین نقشی در ماجراجویی پیونگ یانگ ندارد. کره شمالی برای چین بیشتر یک دردسر به شمار می‌رود. نه یک متحد و نه حتی حیات خلوت. ژاپن کره جنوبی و استرالیا بیشترین نقش را در فشار بر کره شمالی دارد. کره شمالی به کارت بازی چین در برابر امریکا هم تبدیل شده است. از سویی امریکا با بزرگ نمایی بحران کره در فضای رسانه‌ای غیر مستقیم توانسته بر چین فشار اورد تا چین دست به محدودسازی کره بزند و یا در بازی مهار کره شرکت نماید. در کوتاه و میان مدت این احتمال پایین است. ظاهرا گرفتار کردن کره شمالی در رقابت پر هزینه تسلیحاتی در دستور کار است.


کد مطلب: 137927

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/137927/کره-شمالی-کارت-چین-برابر-امریکا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir