به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۲۱ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب : ۱۳۸۱۴۱

شورای اسلامی یزد و شورای سکولار لندن!

‌گروه سیاسی: «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی در اینستاگرام با عنوان «داستان دو شهر به روایت چارلز دیکنز: شورای اسلامی شهر یزد و شورای سکولار شهر لندن» نوشت: تفاوت میان دمکراسی غربی در انگلستان با مردم‌سالاری دینی در جامعه ما آن‌قدر ناچیز است که به‌راحتی می‌توان آن را نادیده انگاشت. مگر آنکه کسی عناد داشته و یا غرب‌زده باشد که غیر از این تصور نماید. البته اخیراً نفوذی‌ها و جاسوس‌ها هم به آن‌ها اضافه‌شده‌اند. چرا راه دور برویم، همین داستانی که برای آقای سپنتا نیکنام، هم‌وطن زرتشتی‌مان که عضو شورای شهر یزد بودند اما اخیراً به دستور شورای محترم نگهبان کنار گذارده می‌شوند و مقایسه آن با شهردار مسلمان پایتخت انگلستان به‌خوبی نشان می‌دهد که واقعاً تفاوتی میان دو نظام وجود ندارد.

در لندن یک مسلمان معتقد به نام آقای «صادق خان» یکی دو سالی است که شهردار پایتخت آن کشور شده است. هیچ بنی بشری هم اعتراض نکرده که مگر در کشورمان قحط‌الرجال است که یک مسلمان آن‌هم با سوء شهرتی که درنتیجه اقدامات مسلمانانِ تندرو ظرف یکی دو دهه گذشته در اروپا به وجود آمده، شهردار شهرِ دوازده میلیون نفری لندن شود؟ اما در مردم‌سالاریِ بومی‌سازی شده‌ی دینیِ ایرانی-اسلامیِ ما، یک زرتشتی که مذهبش هم حسب قانون به رسمیت شناخته می‌شود، نمی‌تواند عضو شورای شهر شود. دلیلش هم روشن است: یک غیرمسلمان نمی‌تواند بر مسلمانان حکمرانی نماید؛ اما در مردم‌سالاری غربی چنین نگاهی به «غیرخودی‌ها» وجود ندارد.

البته یک تفاوت جزئی دیگر هم میان ما و آن‌ها وجود دارد: ما مدعی نجات بشریت از ظلم، شقاوت و فجایع روباه مکار و شیر پیر استعمار انگلستان هستیم و درعین‌حال رهبری محرومین، ستمدیدگان و مظلومین جهان ‌هم بر عهده‌مان است و دست‌آخر هم چشم امید همه ملت‌های آزاده و مستقل دنیا که از سلطه غرب و تمدن روبه‌زوالش به تنگ آمده‌اند به ما می‌باشد. البته حساب یک اقلیت مزدور، غرب‌زده، فتنه‌گر، وابسته و خودباخته مرعوب غرب (که البته اخیراً نفوذی‌ها و جاسوس‌ها هم به آن اضافه‌شده‌اند) را از ملت آزاده، شجاع، غیرتمند، قهرمان، رشید، باایمان و شرافتمند ایرانی جدا ساخت.
 

حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۲۱ ۰۱:۵۷
استاد کجای کاری؟ با لندن مقایسه می کنی؟ ما دیگه از عربستان هم عقبتریم. قعر جدول سقوط کرده‌ایم. فقط خدا کمک کنه... روحانی هم ثابت کرده اهل این حرفا نیست و فقط سخنور خوبیه! (355848)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۲۱ ۰۸:۴۲
مقاله جالبی بود براستی اسلام این تنگ نظری را قبول دارد؟ ایران برای همه ایرانیان عاشق و علاقمند به سربلندی جمهوری اسلامی باید باشد فارغ از قوم و مذهب و...
متاسفم از اين همه تنگ‌نظري (355855)
۱۳۹۶/۰۷/۲۱ ۰۹:۲۴
صادق زیبا کلام سکولار نظرات شما در جامعه اسلامی ایران فاقدارزش است (355857)
۱۳۹۶/۰۷/۲۱ ۰۹:۳۶
خدا رو شکر حکومت دست امثالی مثل زیباکلام غربزده ویا ....که مدینه فاضلشان غرب شده است نیست وگرنه ظرف چند سال شاهد بروز افغانستان یا عراق یا سوریه یا لبنانی دیگر در ایران بودیم.هنوز .....امثال ایشان نفهمیدند که دموکراسی غربی فریبی برای تثبیت حاکمیت سرمایه داری در کشورهای اسلامی است. (355858)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۷/۲۲ ۰۷:۱۰
شیر مادرتون حلال (355873)