به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۳۹۳۸۳

سكوت دولت در نقض حقوق شهروندی

شاپور کریمی
1- قانون اساسی به عنوان فقه سیاسی مکتوب شیعه توجه خاصی به حقوق شهروندی کرده بطوری که رنگ، نژاد و زبان را موجب تفاوت در برخورداری از این حق نمی‌داند و دولت را موظف به رعایت حقوق شهروندی برای همه‌ی انسان‌ها می‌کند، براساس اصل بیستم (20) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند و اصل 156 قوه قضاییه را پشتیبان حقوق فردی و جمعی، یعنی پناهگاه حقوق آحاد جامعه تلقی کرده است. در سند چشم‌انداز بیست ساله هم به عنوان اولین بند حفظ کرامت و حقوق شهروندی به عنوان آرمان دست یافتنی به رسمیت شناخته شده است.

2- بدون شک یکی ازاصلی‌ترین ومهمترین شعارهای انتخاباتی دکتر روحانی تبیین و تحکیم حقوق شهروندی واجرایی کردن اصول قانون اساسی بود که گاها ازسوی رقبای سیاسی خودبه سخره گرفته می‌شد و در حالی بزرگترین کنگره حقوق شهروندی با مشارکت دانشگاه‌ها و حمایت دولت درآذرماه برگزار خواهد شد  که متاسفانه اخیرا شاهد نقض حقوق بدیهی و ذاتی برخی از شهروندان در سکوت معنادار دولتمردان و مراجع قانونی می‌باشیم و یقینا تداوم این حرکت تضرر و خسران سیاسی داخلی و خارجی را  به دنبال خواهدداشت.

3- ایجاد محدودیت‌های اجتماعی برای  خاتمی، اصراربرتعلیق نیکنام و ممنوعیت برگزاری مراسم روز کوروش 3مصداق اخیراست که باموازین و اصول حقوق شهروندی سازگارنیست. نظام بابهره مندی از نفوذ اشخصاص مرجع و کاریزما و احترام و مشارکت‌طلبی همه اقلیت‌ها دراداره امور و مشروعیت بخشیدن به جشنها و مراسم باستانی می‌تواند بر استحکام وهمبستگی ملی در قبال هجمه‌های داخلی و خارجی بیفزاید. تعلق خاطر ایرانیان بر افتخارات گذشته و کهن واقعیتی آشکار بر همگان است و احترام به بزرگان اسطوره‌ای تمدن ساز و جهانی همانند کوروش ملزم و ضروری است وباورکنیم ملتهای اصیل و متمدن و تاریخ‌دار همانند ایران با بهره‌مندی از پیشینه و افتخارات گذشته امکان نقوذ دردل‌های جهانیان و توسعه و تقویت صنعت توریسم را خواهند داشت و جفا به بزرگان تاریخ ظلم بر دوستداران کشور و سستی اقتدار ملی است. 

در نتیجه احترام به مطالبات عمومی وتحقق خواسته‌های مشروع آنان بر اساس ضوابط قانونی از سوی حاکمیت لازم و در غیراینصورت نقض آشکار حقوق شهروندی است و تبدیل تهدید به فرصت یکی از هنرهای مردان سیاست است.
شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار / مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد.