به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۱۳۹۹۴۷

وظیفه رسانه‌ها بعد از زلزله

وظیفه رسانه‌ها بعد از زلزله
رضا صادقیان
با وقوع هر رویداد تلخ و غم‌باری فعالیت رسانه‌ها نه تنها در اطلاع‌رسانی محدود نمی‌شود، بلکه وظیفه دارند وعده‌های بیان شده از سوی مسئولان و کمبودهای مناطق بحران‌زده را با جزییات کامل پس از آرامتر شده فضای آگاهی رسانی پیگیری کنند. به نظر می‌رسد فعال شدن در این بخش، اطلاع‌رسانی-پیگیری مطالبات و خواسته‌های اولیه شهروندان مهمتر باشد.

در شرایط فعلی و با توجه به همیاری بی‌چشم داشت شهروندان نسبت به کاستی‌ها در مناطق زلزله‌زده و ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی به این مناطق، طی یک یا دو روز آینده بخش‌هایی از اسکان موقت شهروندان غرب کشور پاسخ داده ی‌شود، ولی تضمینی وجود ندارد که وعده‌های دولت‌مردان به دلیل فراوانی کار و مشغله‌های روز افزون آنان در بخش‌های مختلف دولت امکان پاسخ دادن به نیازهای اساسی مردم فراهم شود، امکان جابجا شدن اولویت‌ها در هر دولتی وجود دارد. رسانه‌ها می‌توانند الویت رسیدگی به مناطق زلزله‌زده را با نشر اخبار مربوط به این بخش‌ها در صدر نگاه دارند.

بحث‌های شکل گرفته پیرامون مسکن مهر، چه در بخش سیاست‌گذاری و مهندسی نمی‌بایست از یاد‌ها برود و رنگ فراموشی به خود بگیرد، اگر قرار است مسئولان آن محاکمه و زندانی شوند و یا پیمانکاران شلخته کار نیز به پای میز محاکمه کشیده شوند، این بحث برعهده قوه‌ قضاییه و مدعی‌العموم است، ولی تنها پرداختن به دادگاهی کردن مسئولان مسکن مهر و از یاد بردن هزاران ساختمان غیرایمن در سراسر کشور گام گذاشتن در مسیری نادرست و پر خطاست. سخن از خط و نشان کشیدن برای سیاسیون، یا مسئولان دولت نهم و دهم در وزارت مسکن و شهرسازی نیست، جان شهروندان ساکن این ساختمان‌ها در خطر است و هر لحظه امکان بی‌خانمان شدن هزاران انسان به دلیل وقوع حوادث طبیعی در میان است. این مهم برعهده رسانه‌هاست، اصولگرا و اصلاح‌طلب و خط کشی جناحی داشتن در پرداختن به این مسئله بی‌جاست.

بعد از آتش‌سوزی پلاسکو عده‌ای از فعالان سیاسی به شهردار تهران ایراد می‌گرفتند چرا براساس قانون جلوی‌تردد در ساختمان غیرایمن پلاسکو را نگرفتی و تنها به ارسال نامه و تذکر کتبی به هیات مدیره ساختمان اکتفا کردی و اجازه دادی همچنان مجتمع تجاری پلاسکو به کار خود ادامه دهد. در حال حاضر این انتقاد نیز به وزیر مسکن و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم نیز وارد است، چرا اجازه زندگی به شهروندان را در مکانی ناایمن و بسیار خطرناک صادر کردید و اجازه داده و می‌دهید که پیمانکاران ساخت و ساز در پروژه‌های مسکن مهر در نهایت بی‌تدبیری به کار ادامه بدهند و خطرات بیشتری برای مردم منتظر خانه‌دار شدن تولید کنند؟ آیا راهی دیگری نبود؟ و اگر بود چرا به آن عمل نشد!

اگر بنیان‌های کار در پروژه مسکن مهر دچار ایراد است، لازم است کار متوقف و به ناراستی‌ها رسیدگی و خانه‌ای مطمئن به مردم تحویل داده شود، تهیه گزارش کارشناسی و واگذاری مسئولیت به بخش‌های دیگر در این مورد خاص و در جو هیجانی فایده‌ای نخواهد داشت. رسانه‌ها می‌بایست با استفاده از دانش تخصصی محققان ساخت و ساز، استادان به نام در دانشگاه‌های کشور، استفاده از نظرات کارشناسان سازمان نظام مهندسی  به صورت مستقل و به‌دور از حاشیه‌سازی به ذکر ایرادها بپردازند و عواقب اسکان شهروندان در چنین سازه‌های غیر ایمن را یادآوری کنند و همه این امور برعهده رسانه‌های کشور است.

فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ۱۷:۱۵
موافقم بگذریم از سیاسی شدن موضوع ساخت و سازها و مسکن مهر و... که سیاست و برنامه جامع برا پیمانکاران و مهندسین ناظر نیاز است (356247)