به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۱۳۹۹۴۹

مسکن «بی‌مهر»

مسکن «بی‌مهر»
رضا صادقیان
تجربه کشورهای دیگر در هنگام مواجهه با پدیده زلزله، کنترل و کاهش هزینه‌های تخریب است. حذف زلزله ممکن نیست، ولی راه‌کارهایی براساس تجربیات انباشت شده در دانش مهندسی در دسترس همگان قرار گرفته تا از هزینه‌های ویرانی و تخریب ساختمان‌ها و محافظت از جان انسان‌ها با بالاترین تدابیر بکاهند. گویا ما هنوز در نحوه خبررسانی و آگاه‌سازی مردم در لحظه‌های اول وقوع زلزله با مشکلات زیادی روبرو هستیم و تا طی کردن راه صحیح در عرصه ساختمان‌سازی و ایمن‌‌سازی سازه‌های مسکونی با صدها گرفتاری دیگر نیز روبروییم.

شب وقوع زلزله صدا و سیما و خصوصا شبکه خبر به جای قطع برنامه‌های خود و مشخص کردن وقتی دیگری برای شنیدن سخنان وزیر کار و امور اجتماعی، همچنان به مصاحبه با وزیر و پخش برنامه‌های عادی خود ادامه داد. در چنین مواقعی پخش زیرنویس‌های خبری برای خانواده‌هایی که در شهرهای زلزله دیده فامیل، دوستان نزدیک و فرزندانی دارند نه تنها باعث کاهش استرس و ناراحتی نمی‌شود، بلکه ذهنیت مخاطب را به سوی وقوع حادثه‌ای ناگوار که تلویزیون نمی‌خواهد بگوید، سوق می‌دهد. نقد نحوه اطلاع‌رسانی صدا و سیما را می‌توان به وقتی دیگر موکول کرد، مسئله مهمتر تخریب بخش‌هایی از تخریب ساختمان‌های مسکن مهر است.

انتشار تصاویر تخریب و ویران شدن آپارتمان‌های ساخت طرح مسکن مهر در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب به صورت روشن و شفاف این پیام را به همگان صادر کرد که مدیران فعال در این بخش و همه کارشناسان مربوطه در نهایت بی‌تدبیری و با در نظر نگرفتن بسیاری از امور سنگ تمام گذاشتند. چه آنهایی که در جایگاه مدیریت و مدیر پروژه حقوق‌های کلان گرفتند و چه کسانی که ده‌ها ایراد مهندسی را دیدند و در مقابل کارهای خلاف قانون پیمانکاران انبوه‌ساز به دلیل سود شخصی سکوت کردند. تفاوتی نمی‌کند در ساخت و ساز چنین آپارتمان‌هایی مسئولان دولت نهم و دهم یا دولت فعلی مقصر باشند، همین‌اندازه که ساختمان‌هایی با ناچیزترین شرایط ایمنی تحویل خریداران داده شده، حکایت سوء مدیریت است. مسکن مهر قرار بود مسئله خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد و انسان‌هایی که سال‌ها مستاجر نشینی امانشان را بریده بود را حل کند، حال همان خانه‌های ناایمن جان همین شهروندان را دستخوش مخاطرات جبران ناپذیر کرده است.

بعد از گذشت یک سال از تحویل خانه‌های مسکن مهر در برخی شهرها گزارش‌های منتشر شده در نشریات حکایت غیرایمن بودن همین بناهای نوساز را نشان می‌داد. ساختمان‌هایی که دیوارشان‌ترک برداشته بود، سقف چکه می‌کرد و یا درب خانه در کمتر از یک‌سال باز و بسته نمی‌شد! زنگ هشدار بارها و بارها زده شد ولی گوشی برای شنیدن نبود، یا شنیده شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفت، هر چه بود در وضعیت فعلی با هزاران ساختمان با ساکنان جدید روبرو هستیم که با کوچکترین لرزش امکان فروپاشی و تخریب کامل آن‌ها می‌رود.

به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای امروز، ایمن‌سازی چنین ساختمان‌های باشد. وزیر راه و شهرسازی بهتر است به جای پرداختن به حاشیه‌های مسکن مهر و یا مخالفت با طرح تمام توان خود را به کار گیرد تا مسکن‌های امن و با سقف‌های مطمئن به شهروندان تحویل بدهد. فعلا وقت مخالفت خوانی و رد کردن کلیت طرح نیست، میراثی است که به شما ارث رسیده است، خوب یا بد، مانند صدها طرح و برنامه دیگر که از دولت سابق به دولت جدید به ارث می‌رسد. اگر اختلافی میان وزیر فعلی و سابق و اسبق و دیگران به عنوان سیاست‌گذار وجود دارد و هر بار به عرصه رسانه‌ها نیز کشیده می‌شود، نمی‌بایست و نباید این بحث‌ها باعث نادیده گرفتن جان هزاران انسان شود، مسکن مهر را به مسکن بی‌مهری و ویرانی تبدیل نکنید.