به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۱۴۰۶۷۳

اشبه الناس به داعش کیست؟

گروه سیاسی: سیدمصطفی تاجزاده (فعال سیاسی اصلاح‌طلب) در یادداشتی در كانال خود نوشت: سخنگوی جبهه پایداری ادعا کرد که «اصلاح طلبان و داعش یکی هستند.» برای اثبات یا رد این مدعا علمی ترین روش آن است که ببینیم اندیشه داعش چیست. بر این اساس و به سبک و نوشته استاد محمد مجتهد شبستری؛ «اگر از داعش بپرسیم "مبناهای تئوریک شما چیست؟" در پاسخ ما حداقل مبناهای کلامی و فقهی زیرا برخواهند شمرد:

1- خداوند از طریق قرآن و حدیث، اوامر و نواهی ثابت و ابدی خود را به همۀ انسان‌ها ابلاغ نموده و بر آنان واجب کرده است که در همه عصرها و در همه قلمرو زندگی فردی و اجتماعی بدون استثنا آنها را به کار بندند.

2- در عصر حاضر ما مسلمانان از سوی خدا مکلف هستیم تا حکومت (خلافت اسلامی) تشکیل دهیم و احکام خداوند را که در ابواب مختلف فقه اسلامی مسطور است و از کتاب و سنت استنباط شده در روی زمین اجرا کنیم.

3- ما در تشخیص این وظیفه شرعی و تکلیف الهی «مجتهد» هستیم، این تشخیص برای ما «حجت» است و بر مجتهد جایز نیست از تشخیص شرعی خود تخلف کند. اگر همه جهانیان هم با ما مخالفت کنند، ما مجاز نیستیم از این حکم شرعی سرپیچی کنیم.

4- هرکس و هر گروه و هر دولت در برابر ما بایستد، ما شرعاً مکلفیم تا حد جنگیدن، با آنان مقابله کنیم تا همه موانع را که سد راه اجرای احکام الهی شده اند، از میان برداریم.

5- ما با تکیه بر این مبناهای تئوریک، عملاً به تأسیس حکومت و اجرای احکام الهی پرداخته‌ایم. همه اقدامات ما از تأسیس خلافت تا خانه‌نشین کردن زنان تا جزیه گرفتن از مسیحیان و تا کشتن اسیران جنگی و … توجیهات فقهی مسلم دارد.»

به طور خلاصه می توان گفت:
داعش معتقد است که احکام و مجازات اسلامی باید به همان شکل زمان پیامبر(ص) اجرا شوند، آنهم با اجبار. به باور آنها تدوین قانون اساسی، تفکیک قوا، انتخاب حاکمان توسط مردم و پاسخگویی آنان در برابر مردم ، انتخابات، احزاب و مطبوعات آزاد و نیز آزادی اندیشه و بیان و قلم و تجمع و اعتراض و خلاصه حقوق بشر و حقوق شهروندی یکسره غربی است و باید طرد شوند . مدل حکومتی آنان سلسله مراتبی و در همه حال تک صدا و تحکمی و استبدادی است.
داعش به شعار «هر که با ما نیست، با دشمن است»، اعتقاد دارد و با نفی مذاکره با دولت های کافر، ترور و جنگ و خشونت را ستایش می کند و درپی آغاز جنگ های صلیبی است. حال از آقای متقی‌فر می‌پرسم که آیا اندیشه‌ی سیدمحمد خاتمی به داعش نزدیکتر و شبیه‌تر است یا بینش محمدتقی مصباح؟