به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۲ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۱۴۲۳۳۵

لطفا از فعل ماضی استفاده کنید!

محمد توکلی
امشب رییس‌جمهور با مردم سخن خواهد گفت. در هفته گذشته محمود واعظی از احتمال این گفتگوی تلویزیونی خبر داده بود وبنا بر خبرهای مخابره شده از پاستور  روز گذشته این احتمال قطعی شده است. بنا بر آنچه هفته پیش رییس دفتر رییس جمهور با خبرنگاران مطرح کرده بود این گفتگو بر اساس درخواست و تاکید اعضای هیئت دولت انجام خواهد شد. واعظی گفته بود «اعضای کابینه تأکید داشتند که رییس جمهور در هفته آینده در جهت ایجاد تحول و نشاط و اشتغال نظرات مفیدشان را با مردم در میان بگذارند و احتمال می‌دهیم در اواسط هفته آینده آقای روحانی با مردم در این خصوص صحبت کند»

با نگاهی به سخنان حسن روحانی در چهار سال و چند ماهی که در جایگاه رییس جمهور است شاهد آن هستیم که در گفته‌های او بیشتر از آن که از «کارهای انجام شده» سخنی به میان بیاید از «کارهایی که انجام خواهد شد» حرف زده می‌شود. یکی از دلایل فاصله ایجاد شده میان آنچه روحانی می‌گوید با آنچه در صحنه عمل می‌بینیم را می‌توان در همین جا جستجو کرد که رییس دولت بیشتر از آن که از اقدامات دولت بگوید از چشم‌اندازها زیبایی صحبت می‌کند که درباره رسیدن به آن‌ها هم ‌تردیدهایی وجود دارد.

مشکل اساسی در گفتگوهای رییس جمهور روحانی با مردم آن است که او بیشتر از آنکه تمایلی به استفاده از «فعل ماضی» داشته باشد از «فعل آینده» استفاده می‌کند. «باید چنین بشود» های معروف حسن روحانی که در ابتدای دولت جدید با تعبیر «مخاطب این بایدها کیست» مورد تذکر غیرمستقیم رهبری نظام نیز قرار گرفت نشانه‌ای از همین استفاده مداوم از «فعل آینده» است. این عادت آقای رییس جمهور در حالی است که اتفاقا کارنامه عملکرد دولت روحانی در حال حاضر به نسبت وضعیت کشور در ابتدای دولت او کارنامه‌ای قابل قبول است و می‌توان گفت که دولت اعتدال «چنین شد» های بسیاری را در کارنامه دارد و می‌تواند به جای تاکید بیشتر از حد متعارف بر «باید چنین بشود» کمی هم از کارنامه دولت سخن به میان آورد.

شاید در یک شرایط طبیعی این انتظار که رییس دولت از اقدامات آن دولت بگوید چندان منطقی نباشد و این وظیفه‌ای برعهده تیم رسانه‌ای دولت هاست و رییس جمهور می‌بایست از چشم‌اندازها و اهداف دولت سخن بگوید اما در شرایطی که تیم رسانه‌ای دولت دچار لکنت است و عزمی هم برای تغییر در افراد این تیم و الگوی مدنظر آنان وجود ندارد، صداوسیما در اختیار یک اقلیت شناخته شده است و تبدیل به بلندگویی برای تبلیغ آنان و تخریب دولت شده است، رسانه‌های حامی دولت هم به دلایل گوناگونی تمایلی به حمایت صریح از دولت مستقر ندارند و. . . راهی جز آنکه شخص رییس جمهور وظیفه این مثلث رسانه‌ای را انجام دهد وجود ندارد.

این انتظار وجود دارد که با توجه به تجارب گذشته و نقدهای مطرح شده در خصوص این موضوع که میان سخن و اقدام دولت فاصله وجود دارد شاهد این باشیم که رییس جمهور روحانی در گفتگوی تلویزیونی تازه خود با مردم از «فعل ماضی» استفاده کند و «چنین شد» ها را بگوید. مطلب آخر آنکه  صراحت و شفافیت هم دیگر موضوعی است که جالی خالی آن‌ها در سخنان رییس جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیده می‌شود. بخشی از این موضوع به خصلت‌های شخصی آقای روحانی بازمی گردد و بخش دیگرش هم به وضعیت سیاسی کشور؛ اما دلیل این عدم صراحت و بیان شفاف با مردم هر چه که باشد عبور آن از حد متعارف و قابل قبول سبب افزایش فاصله «ملت – دولت» خواهد شد و به برخی سوءتفاهم‌های موجود در جامعه که در برخی موارد به ناامیدی از دولت نیز منتهی شده است دامن خواهد زد.