به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۲۱۷۴۰
آلزايمر كه نداريم؛ رفیق، قبل از این صد روز کجا بودی؟!

فراموش نمي‌كنيم آن 8سال پیش از این 100روز را!

گروه سياسي: نقل است که روزی؛ در کنگره حزب کمو‌نیستِ شورو‌ی سابق؛ در هنگام سخنرانی "نیکیتا خرو‌شچف" که با تقبیح جنایت‌های "استا‌لین" جهان را شگفت‌زده کرد، یک نفر از میان جمعیت فریاد برآورد: رفیق خرو‌شچف! وقتی بی‌گناهان مجازات می‌شدند و آن ظلم‌ها صورت می‌گرفت، شما کجا بودید؟... "خرو‌شچف" گفت: گوینده این سخنان از جا برخیزد. اما هیچ کس از جایش تکان نخورد. "خرو‌شچف" ادامه داد: «خودتان به سوال خودتان پاسخ دادید. در آن زمان من همان جایی بودم که الان شما هستید!»
فراموش نمي‌كنيم آن 8سال پیش از این 100روز را!
كورش شفيعي‌ايران‌نژاد

در بزنگاه انتخاب نهم با شعارها و وعده‌هاي رؤیایی و عامه پسند، عدالت و مهرورزی را جار زدند و به هر تقدیر؛ نوبت به آنها نیز رسید... آمدند و شروع کردند به گلکاری!: تحریم‌های روز افزون، صندوق ذخیره ارزیِ خالی(1)، کسری بودجه، گرانی کمرشکن و تورم افسار گسیخته، رشد اقتصادی منفی، چالش میان نخبگان و دولت، تنشِ فزاینده در روابط خارجی، بحران مشارکت عمومی و ده‌ها مشکل و مسأله دیگر سر فصل‌هاي کارنامه این دوستان بود. کارنامه‌اي که بعید است از دفتر حافظه تاریخیِ ملت، به این زودی پاک شود...

به رسم زمانه؛ چنان نماند و آن روزگار هم گذشت...در 24 خرداد 92 و در انتخاباتی بی حرف و حدیث؛ به خواست و اراده مردم، دولتی دیگر با وعده تغییر، اصلاح و بهبود وضعیت قبلی و جبرانِ گل به خودی‌های(!) دولتِ پیشین بر سر کار آمد... امروز کمتر از صد روز از آغاز تدبیر دولت جدید سپری شده است. هنوز مدیرانِ همسو و مجریان سیاستهای دولت، بطور کامل در تمام استانهای کشور مستقر نشده‌اند. هنوز در بسیاری از موارد، مدیران دولتِ پیشین زمامدار امور اجرائی‌اند و مجالِ تغییرشان نبوده است؛ با این وجود، نامهربانی و بهانه‌جوئیِ رسانه‌هایِ طیفِ تندروی مخالف اصلاح و اعتدال، گوش فلک را پر کرده است.

از رسانه فراگیر و بی رقیبِ بزرگ گرفته تا رسانه‌هاي مکتوب و مجازیِ کوچکترشان، همگی خود را در جایگاه بلامنازعِ مدعی العموم پنداشته و عملکرد صد روزه دولتِ نوپا را غیرمنصفانه به چالش مي‌کشند. دولتی که میراث دار انبوهی از خرابی‌هاست...

راستی بواقع، خود این مدعیان باور دارند که جبرانِ تمام لطمات وارده بر پیکره اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی- که در طول 8 سال، هر روز بدتر از دیروز شده است-، در فرصتی صد روزه امکانپذیر است؟ آیا تغییرات مثبتِ ایجاد شده در سیاست داخلی و روابط بین الملل، و بازگشتِ ثبات نسبی به اقتصاد کشور را نمي‌بینند؟ آیا توقفِ روند صعودی قیمت‌ها را مشاهده نمي‌کنند؟ آیا بازگشت عقلانیت به مدیریت کلان کشور و نشاط و امید به متن جامعه برایشان ملموس نیست؟ آیا مي‌پندارند که دم خروسِ این تجاهلشان، بیرون نزده است؟

اینان که در 8 سال گذشته لب فرو بسته و به سفیدنمائی اوضاع آشفته آن روزها مي‌پرداختند و در صد روز اخیر چنین دلسوزانه برای مامِ میهن دایه شده اند، قطعاً خود بهتر از همه مي‌دانند که در چه جایگاهی نشسته‌اند و در نزد قاطبه ملت نجیب ایران چه منزلتی دارند. درست است كه مي‌گويند ايراني، ملت فراموشكاري است اما به نظر نمي رسد 100 روز پيش از اين را به اين راحتي به نسيان بسپرد. آن 8 سال قبل از اين 100 روز غيرقابل وصفند. خيلي سخت، دشوار و تلخ گذشت؛ خيلي زياد؛ شايد ملت فراموشكاري باشيم اما به آلزايمر مبتلا نيستيم!

پاورقی:

(1): با توجه باینکه درآمد نفتی کشور در 8 سالِ حدفاصل سالهای 84 تا 91 معادل 531 میلیارد دلار بوده است.

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۳:۵۷
این اقایان تند رو اگر ذره ای خرد می داشتند که مملکت را به این روز نمی انداختند اینان افراد خودشیفته ای هستند که در خود محوری و خودخواهی در جهان مثل ومانند ندارند شاید طالبانرا اجازه دهند که شاگردی اینها را بکنند وگرنه کدام انسان با وجدانی پیدا می شود مالیات مردم بیگناه را صرف امیال بی خردانه خود کند تازه انگ فتنه هم به این مردم بزندوبا کمال پر رویی طلبکار هم باشد (171796)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۷:۱۱
شما که احیانا با این لفظ تندتان تندرو نیستید؟!البته احیانا (171937)
آرمان
Malaysia
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۱۵
نه عزیز، تندرو اصطلاحا به کسی می گویند که هیچ منتقدی را برنمی تابد و همۀ منتقدین را دشمن، فتنه گر، وابستۀ آمریکا و اسرائیل، و لایق مرگ ونابودی می داند و حاضر نیست حتی برای لحظه ای در اندیشه هایش تردید کند. خودش را ( با همۀ اشتباهاتش ) حق مطلق و دارای بصیرت و دیگران را باطل مطلق می داند! افتــــــــاد حالا؟ (172227)
شادمهر
Malaysia
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۲۲
آقای شفیعی عزیز، از خواندن مقاله هایتان که با استدلال و منطق خوبی همراهند لذت می برم. تن تان سالم و قلمتان پر توان باد. (172234)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۵۹
متاسفانه اين دولت با منحل كردن ستادهاي انتخاباتي خود ، اجازه ي ايجاد هيچ گونه پايگاه اجتماعي رو نداده و يقيناً در انتخابات مجلس شكست خواهد خورد كه اين باعث نابودي زحمات ظريف و روحاني و ... خواهد شد (172358)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۳:۵۷
جالب بود (171797)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۱۰
وای خداااااااااااااا دگه خسته شدم یه کاری بکن (171807)
فرشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۱۰:۳۱
جون (175867)
JAVAD
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۲۲
فراموش نمي‌كنيم آن 8سال پیش از این 100روز را! (171813)
حاج خانم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۱:۳۴
من هم فراموش نمیکن (172163)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۲۲
ماهم کاری به غوغاسالاری انها وسیاهنمایی بهار از8سال گذشته نداریم بالاخره اقای رئیس جمهور بااشراف کامل وعده هایی دادند مطالبه ان وعده ها خارج از همه سروصداهای سیاسی حق مسلم مردم است. (171815)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۸:۲۰
انهایی که منفی میدهند جالب!! (171983)
محسن
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۳۳
متاسفانه فراموشکاری عادت دیرینه ماست. خیلی روی حافظه ملت حساب نکنید! (171825)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۳۳
بی انصافی است با نظر به سخنان منطقی فوق قضاوت بدبینانه کردکه خبری نشده ومشکلی حل نشده است ولی میتوان چشم اندازها را پیش بینی کردمطمئنا" روش ها و سیاست های اقتصادی و ...بهتر از قبل می باشد ولی تثبیت وضعیت اقتصادی بحران زده از دوران قبل دردی از درد مردم را حل نمی کند.تا ارزی که در مدت کوتاه بالا رفت ،به قیمت مناسبی نزول نکند گرانی ها و تورم لجام گسیخته کاهش نمی یابد و تولید مملکت هم رشد نمیکند. (171826)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۳۵
ای خدا اینا سرشونو کردن زیر برف پول حرام دریافت حقیقت رو در وجودشان از بین برده .حالا شما هی بگید. (171827)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۳۵
نه اینکه شما کم انتقاد میکردید. (171829)
حجت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۸:۵۲
نه اندازه اون دشمنی هایی که شما به ملت دارید!!!! (172438)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۳۶
عین جملات اقای روحانی اینجا میارم اخه یه ادم باید اینطور وعده بده؟در 100 روز میشه کشور رو ساخت؟تحول ایجاد کرد؟چرا باید یک همچین وعده عجیب و غیر ممکنی داده بشه که بعد اینطور توقع ایجاد کنه؟اگر 100 روزه میشه اقتصاد رو ساخت که افریقایی ها پیمانکار میگرفتن و اقتصادشون رو 100 روزه میساختن اقتصاد ساختمون نیست که 100 روزه ساخته بشه :
"برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی، برنامه یک ماهه و 100 روزه نیز وجود دارد. ما می‌توانیم در زمان کوتاه تحول اقتصادی به وجود آوریم و با ایجاد یک دوره تنفس مشکلات را حل کنیم" (171833)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۵:۵۰
نگفته که برای حل همه ی مشکلات برنامه صد روزه داره!... منظورش اینه که برای شناسایی مشکلات عدیده ای که مهرورزان(!) تولید کرده اند و برنامه ریزی برای حل مشکلات، صد روز فرصت خوبی است. ضمناً همینکه حالا دلار همون حدود 3 تومنه از اقدامات اصلاحیه همین دولت تدبیره وگرنه اگه به محمود اینا بود حالا دلار حول و حوش 4 تا 5 تومن بود! (172779)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۷:۰۰
اخه خدایش با گندی که دولت قبلی زده چطور میسه توقع داشت بنده خدا گفته شاید بعضی اماراش راست باشه بعددیده ای بابا خانه از بن ویران است (172836)
خسته...
Turkey
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۸:۱۰
عزیز؛ مشکل از کج فهمی شماست!!! همین خراب کردن اقتصاد و به این وضع کشوندنش زحمات 8 سال آقای احمدی نژاد هست، اون وقت شما انتظار داری طی 100 روز درست بشه؟ این حرف آقای روحانی هم اینه که میشه یه تحولی رو ایجاد کرد، میشه وضع رو بهتر کرد، میشه اگه افراطی ها بذارن!
من نمیدونم این افراطی ها دیگه با چه رویی میان کامنت میذارن! بابا 8 سال مملکت دستتون بود، به این وضع کشیده شد؛ آخه چرا چشماتون رو باز نمیکنید؟ تو این 8 سال چی به شما رسیده که اینقدر حمایت میکنین از حرفای کیهان و بلا تشبیه مقاله های رجا نیوز، کارای احمدی نژاد و امثالهم؟ چرا نمیذارین همه چی بهتر بشه؟ آخه کارشکنی چه فایده ای داره؟!
آخه چی بهتون رسیده؟ تو این 8 سال و همه چیز پسرفت داشتیم، تو همه چیز! اقتصاد، فرهنگ، وضع دانشگاه ها، آزادی و کلی چیز دیگه، پیشرفت ها چی بودن؟ سد زدیم! کارخونه زدیم، فلان کارو کردیم، بیسار کار رو کردیم! کوش؟ سد و کارخونه و پیشرفتتاتون کوش؟ چرا به داد مردم نمیرسه؟ چرا وضع مردم رو اینجوری کرده؟ این همه مردم سختی کشیدن، به خدا بسه دیگه! بس کنید، برید؛ برید دست از سر مردم بردارین، صدا سیما هر چند وقت یه بار یه چیز درست میکنه، فتنه؛ فتنه؛ فتنه شمایید! فتنه رو شما دارین میکنین! به خدا دیگه مردم خسته شدن، اکثرشون نمیخوان شما رو، افراطی گری هاتون رو، بردارین برین واسه خودتون.
به خدا خسته شدم دیگه... خدایا خودت به داد مردم برس. (172908)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۴۲
بگذار هر چه می خواهند بگویند مهم این است که ما با یاری خدا دولتی را انتخاب کردیم که ایمان داریم خوب است دولت اقای روحانی دولتی صادق است نه مزور وریاکار ومن ایمان دارم که موفق خواهد شد خداوند به او که در شرایط سختی دولت راتحویل گرفته کمک کند (171838)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۵۳
فعلا که رسانه هاااا ...دولت!!
خوب دارین حمایت و.... ماست مالی...
آقای بهار روزی چندتا ... مقاله در ... میزنی! (171843)
بسیچ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۷:۳۷
فعلا که صدا و سیمای میلی از هیچ تلاشی برای تطهیر دولت دهم که ملت را به روز سیاه نشاند ، فروگذاری نمی کند
از باران دروغ 20:30 تا اخبار 21 و خبر 20 شبکه خبر تا باشگاه دروغپردازان جوان و ... (171969)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۸:۱۹
بزارید من این نقطه چین ها رو تکمیل کنم.

فعلاً که رسانه ها کمر بستند به تضعیف و انتقاد از دولت!!
خوب دارن حمایت میکنن از دولتی که با رای مردم سر کار اومد!! ولی مثل اینکه بعضی ها به دنبال ماست مالی این آرا هستند!!
آقای بهار روزی چند تا خبر و مقاله در روشنگری و بیان واقعیات هم بزنی باز هم فکر کسانی که سرسپرده هستند روشن نمیشه که نمیشه!! (172422)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۴:۵۴
عدو شود سبب خیر. در قبال این هیاهویی که افراطیون راه انداختند تنها راهی که برای دولت باقی مونده یک گزارش مفصل و واقعی از شرایط دهشتناکی که کشور را از دولت نور چشمی اصولگرایان تحویل گرفتند و اگر دولت بنا به مصلحت اندیشی رویکردی محافظه کارانه داشته باشه و ملت نامحرم به اسرار کشور بدونه مسلما با هجمه تبلیغات افراطیون به مرور پایگاه مردمی که به دنبال بهبود اقتصادی بهش رای داده بودن از دست میده الان توپ تو میدون دولتیهاست (171844)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۵:۰۱
شما خودت رو ناراحت نکن درسته که اوضاع کشور خراب شد ولی اینرو هم در نظر بگیر که ما توانستیم مدیریت جامعه جهانی رو توسط دولت قبل تحت اختیار خودمون دراریم و صد البته در این راه موفق بودیم (171847)
صاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۵:۰۴
بازم بگم حسین آقای شریعتمداری؟ و اون صدا و سیمای میلی؟ (171849)
شیخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۵:۲۱
از یاد آوری آن 8 سال حالم بد میشود ، امیدوارم روزگار بهتری در راه باشد !
شاد باشید (171852)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۵:۲۹
پس کی عاملان سیه روزی ملت ایران محاکمه خواهند شد ؟ (171855)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۵:۴۴
عالـــــــــــی (171867)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۵:۵۲
خیلی زیبا و به جا گفتید، احسنت بر شما.
اما یک نکته! چرا این افراطیون اینهمه از ارائه گزارش دولت تدبیر و امید بیم دارند؟ هنوز هیچ گزارشی اعلام نشده آقایان شمشیرشان را ازرو بسته اند! این هشت سال آین آقایان سینه چاک پایداری کجا بودند که مال و ناموس و هویت و اقتدار و تمدن مملکت به باد رفت اما اینان دم نزدند؟ (171874)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۵:۵۶
احمدی کاری با ایران کر د که مغولها نکردن تازه یواش یواش صداش در میاد اگه اقایون راست میکن چرا موقعی که امارهای دورغی 8ساله رو میخوندن صداشون در نیومد (171876)
غلامحسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۶:۰۹
چقدر زيبا به تصوير كشيد مشكلاتمونو.به اميد درك بالاي تمام مردم عوام.واميدوارم به حق اين روزهاي عزيز هر كسي كه عوام فريبي مي كند نيست و نابود گردد (171892)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۷:۰۰
حداقل کاری که روحانی انجام داد احیای امید در دل ما جووناس
ساختن خیلی سخت تر از خراب کردنه
افتضاح این هشت سال که ناشی از عمق فساد و کم دانشی و ناتوانی افراد پر مدعا بود در صد روز که هیچی شاید در صد سال آینده درست بشه (171931)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۷:۰۱
اتفاقا مردم خوب آگاهند وخود داوری می کنندو به اندازه کافی صبر می کنند.
در این 100 روز اتفاقات مهمی افتاده است که مهمترین آن
اعتماد عمومی مردم به سیاستهای اعلامی رئیس جمهور
تصویب 34 بندی هیءت وزیران برای خروج از رکود بخش صنعت
تثبیت قیمت دلار و از بین بردن دلالی در این بخش
کاهش شدید قیمت مسکن بعد از افزایش سرسام آور
همت دولت و وزارت کشاورزی برای حمایت از کشاورزان که البته این تدابیر در آینده ای نه چندان دور به ثمر خواهد رسید.
کسانی که وعده های صد روزه رئیس جمهور را پیگیری می کنند یادشان بیاید که اگر این تدابیر در دولت قبل وجود داشت کشور به این روز نمی افتاد. (171932)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۷:۰۸
احسنت کوروش شفیعی ایران نژاد (171935)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۷:۳۵
8 سال 531 میلیارد دلار اونوقت 40 هزار تومن یارانه!حق مردم ایران از نفت ماهی 40 تومنه! (171967)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۸:۱۱
آخه قرار بود نفت سر سفره بیارن مگه یادت نیست ؟قرار بوده پول آب و برق گاز و تلفن مجانی باشه مگه یادت نیست ؟ قرار بود در سال57نفری 75هزار تومان هر روز بیارن در خونه هامون مگه یادت نیست ؟ واقعاً چقدر فراموش کاریم (172418)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۴:۵۶
الكي به شكم خودت وعده دادي
هيچ وقت قرار نبود هر روز ٧٥ هزار تومن بيارن در خونه مون (172704)
فرزام
United States
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۸:۱۳
روز یکشنبه 26آبان که مقاله کیهان با عنوان "حقوق شهروندی یا جاده فرعی ؟!(یادداشت روز)" رو دیدم، حالم از اینهمه بدجنسی و عوام فریبی کیهان نشینان و همدستاشون توی خبرگزاریهای زنجیره ای تندرو و سیمای میلی بد شد و عم گرفت!
خیلی منتظر بودم یکی بیاد جوابشونو بده. این مقاله رو که خوندم دلم خنک شد. خوب جوابشونو دادی بهارجون! (171980)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۹:۳۰
وقتی این قسمت از این مقاله که گفته : (در 24 خرداد 92 و در انتخاباتی بی حرف و حدیث؛ به خواست و اراده مردم، دولتی دیگر با وعده تغییر، اصلاح و بهبود وضعیت قبلی و جبرانِ گل به خودی‌های(!) دولتِ پیشین بر سر کار آمد...) را خوندم مخصوصاً بخاطر استفاده از واژه ی فوتبالی « گل به خودی» ، منهم مطمئن شدم که این مقاله در جواب همون مقاله موردنظر شما توی کیهانه که میخواست سیاهنمایی هاش رو با اصطلاحات فوتبالی و «گلزن» و «گل نزن» و «بازیکن حاشیه دار» و اینا به خورد خواننده های اندکش بده. (172451)
از تبار كورش كبير
Romania
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۸:۲۷
پر واضح است كه هشت سال كم نبودند افرادي به رگ و ريشه كه تونستن از اين فرصن تحريم سرمايه هاي كلان به هم بزنن حالا هم يه سري خرافات رو ابزار كردن بر طبل اختلاف ميزنن تا بلكه... البته رو كه رو نيست واسه افراد جبهه پايداري و دار دستش و دست نشانه هاي صداو سيما (171990)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۱۸:۵۲
من با حرفات كاري ندارم
ولي مطمئني از تبار كوروشي ؟ (172003)
آسمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۰:۴۵
آقای کرباسچی در قسمتی از مصاحبه خود با "آسمان" گفته اند:
این هم از جمله طنزهای مدیران سیماست. به جای آنکه مدیران و وزرای دولت جدید را به مردم معرفی کنند می‌روند کسانی را که مسبب مشکلات و بدبختی‌ها بودند را به تلویزیون دعوت می‌کنند تا آنها درباره معضلات کشور صحبت کنند. هنوز این دولت یک تریبون موثر طرفدار خود ندارد. اعضای هیات نظارت بر مطبوعات هنوز تکمیل نشده‌اند. یک روزنامه جدید بعد از این مدت که موثر و حامی دولت باشد، منتشر نشده است. از آن طرف روزنامه‌های ورشکسته جریان دولت قبل که تعطیل شده بودند دوباره انتشار خود را شروع کرده و وقیحانه به دولت می‌تازند... (172107)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۳:۰۷
دروغ تا کجا؟
مگه کسی یادش میره که تک تک وزرا اقلا دوبار تو این صد روز به تلوزیون دعوت شدن و همه مشکلاتو به مدیریت قبلی نسبت دادن
حالا که دیدن از پسش برنمیان میگن همه مشکلات به خاطر تحریماس (172591)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۱:۴۷
ما به این توپخانه عادت پیدا کردیم. یه روز کار نکنه نگران می شیم که چی شده!!! (172183)
حسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۰۶
آیا توقفِ روند صعودی قیمت‌ها را مشاهده نمي‌کنند؟
اين جمله كپي از متن است!
واقعاً رشد قيمت ها را نمي بينيد؟ شايد محله شما هم مثل محله بعضي ها ! ارزونيه!!!! (172205)
داداش
United States
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۳۱
ببین عزیز دل! ... منظور اینه که الان اگه اون روند قبلی و دولت قبلی ادامه داشت حتماً دلار 4000 تومن رو رد کرده بود و سکه هم نزدیک 1/5 میلیون بود. و گوشت هم نزدیک 40 تومن!
وقتی میگه روند صعودی قیمتها متوقف شده یعنی این داداش من! (172249)
حجت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۸:۵۳
دوست عزیز منطقی بیاندیش اون هشت سال در تاریخ معاصر ازحیث بی تدبیری بی نظیر بود (172439)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۲:۰۹
بد و دهشتناک بودن دوران احمدی نژاد که دلیل بر خوب بودن دوران روحانی نیست . صد البته که در 100 روز نمی شود کارنامه ای واسه دولت صادر کرئ اما باید فعالین جامعه مدنی چه آنهایی که تندرو هستند و چه آنهایی که میانه رو بر متر کردن عملکرد روحانی تمرکز داشته باشند . این مهم که اگر در این 100 روز موفقیتی حاصل نشده حداقل در مسیر درست حرکت کرده باشیم. (172214)
۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۴۰
انگار تموم امید این دولت به بیرون از کشوره، برداشتن تحریمها درست ولی ما باید نگاه به درون داشته باشیم به این میگن توسعه پایدار (172339)
عادل و
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۱:۰۳
به امید روزهای خوب برای ایران و ایرانی وبه امید تنفس هوای تازه در وطن (172373)
مهدی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۱:۱۱
واقعا سیاهترین دوران بعد از انقلاب را پشت سر گذاشتیم خدایا کمک کن هیچ وقت تکرار نشود .این آقای احمدی نژاد با دوستانش همه چیز این ملت را به تمسخر گرفتن ..بدجوری تحقیر شدیم (172378)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۸:۵۵
جانا سخن از زبان ملت ایران میگویی (172440)
ف- میم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۹:۴۹
آقای حسین راغفر کارشناس اقتصادی در صفحۀ اقتصادی یکی از روزنامه ها نوشته:
« ...چند شاخص جزیی می تواند وضعیت رفاه خانوار در سال های گذشته را آشکارتر کند. شاخص قیمت مسکن و اجاره بها، شاخص قیمت اقلام خوراکی، شاخص بهداشت و شاخص آموزش. بررسی اعداد نشان می دهد در خلال سال های 84 تا 91، قیمت خرید مسکن 500 درصد و نرخ اجاره بها 370 درصد رشد داشته است.
متوسط هزینه سالانه خانوار برای بهداشت طی سال های 84 تا 91 نیز بر اساس آمار بانک مرکزی 115 درصد افزایش یافته است.
این عدد برای اقلام خوراکی 86 درصد و افزایش هزینه های تحصیل نیز 81 درصد برآورد شده است...»

حالا افراطیون بیایند و از عملکرد دولت محبوب خود در آن سالها دفاع کنند. چه چیزی عوض می شود؟ آقایان! با عوامفریبی و نعل وارونه زدن شما، این ارقام بهبود نمی یابد. اجازه دهید دولت تدبیر و امید با آرامش خاطر به پاک کردن گندهای دوستان شما اقدام کند. (172460)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۰۹:۵۹
مردم الزايمر ندارند مسولين سابق الزايمر داشتند (172466)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۰:۰۶
ما ملت صبور و ميهن دوستي هستيم و تا امروز پشت سر مسئولين هر جور كه مصلحت دانسته اند ايستاده ايم واقعيت اين است كه دلمان خيلي جاها شكسته است ولي به خاطر مملكت جيك نزديم حوادث را خوب ميشناسيم حق و ناحق را خوب تشخيص مي دهيم بعضي از آنان مارا نادان فرض كردند اما سكوت كرديم و امروز تشخيص مي دهيم بايد از دكتر روحاني حمايت كنيم و او را سرآمد ميدانيم . از خداوند براي او وهركدام از مسئوليني كه دلسوز مردم واسلام هستند دعاي خير مي كنيم وبه ياوه گويان تو دهني ميزنيم (172470)
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۵:۱۳
موضوع صد روز ،وعده دولت جديد بود كه از پايه اشتباه و دولت نبايد چنين وعده اي ميداد در ضمن به نويسنده مقاله كه خود را مدافع منافع ملت ميداند توصيه ميكنم نبايد بر منتقدان چنين بتازد (172720)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۱:۳۲
اقای روحانی از روز اول اشتباه کرد !! چرا!! چون اگر کابینه دولت را بدین گونه معرفی میکرد ( شریعتمداری وزیر ارشاد - جلیلی وزیر خارجه- احمدی نژاد معاون اول - رحیمی وزیر اقتصاد - طائب وزیر اطلاعات - شریعتی وزیر علوم - قدوسی وزیر دفاع - جواد لاریجانی وزیر نفت - رسائی بانک مرکزی - بابک زنجانی رئیس صندوق ارزی ...) انوقت دیگر کسی نبود که انتقاد یا اعتراض یا چوب لای چرخ دولت بگذارد . چرا!! چون همه ملت با خواندن ایه استرجاء فاتحه همه چیز را خوانده و دیگر ایرانی نبود که اقایان بخواهند برایش دلسوزی کنند . فاتحه!!!!! (172523)
+A
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۳:۳۸
با سلام. مطلب خيلي زيبا و بجايي بود. به نظر من ضرر رو از هر جا بگيرن، منفعته. اين دولت حتي اگر در اين 100 روز، كار خارق العاده و سودمندي هم نداشته باشه، بازم تونسته تا حدودي روند رو به قهقرا رو بگيره. كسي كه در راس امور اجراييه، مودب و مقيد به اصل حفظ منافع ملي در اظهار نظرها و سخنراني هاست كه اين امر در 8 سال گذشته، بدترين ضربات رو در عرصه جهاني و حتي داخلي از ايراد سخنرانيهاي عوام فريبانه و گستاخانه به مملكت وارد نمود. به اميد روزهاي بهتر (172622)
ج.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ۱۵:۴۱
بنظر طیف خاصی از افراد وجود دارند که در قالب تشکلی هدفشان نبود نشاط و امیدواری به آینده در مردم و مقابله با رشد و تعالی کشور عزیزمان است. یا مستقیما که رآس کارند این هدف را دنبال می کنند(طی 8 سال قبل از این 100 روز) و یا غیر مستقیم با زیر سوال بردن عملکرد کسانی که می خواهند امید و نشاط در دل مردم بوجود بیاورند(این صد روز و سالهای قبل از 8 سال و 100 روز).
با قبول این طیف به عنوان بخشی از جامعه اما بدون اثر پذیری از آنها باید با اعتدال اصلاحات را برای رسیدن به میهنی سرافراز پیش برد. (172769)
بنفشه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۰۲:۱۳
خداییش بنشینید کلاهتان را قاضی کنید لارم نیست از دولت روحانی حمایت کنید فقط نگاهی به عقب بیندازید 8 سال پیش گرانی تا این حد بود؟ بقول آقای کروبی ننه جون منهم می فهمد که یه کیلو گوجه چقدر بود چی بودیم و چی شدیم کجا بودیم و کجا رسیدیم اگه ادامه دولت خاتمی بود چه میشد؟ ما الان کجا بودیم؟ چرا سرتان را زیر برف می کنید؟ اگر دولت مهندس موسوی روی کار می آمد کار به اینجا کشیده می شد ؟زمان موسوی که یادتون نرفته دلاری 7 تومن پولی که نصف شده نصف دیگرش کجاست توی جیب بابک زنجانی یا خاوری و... زمان انتخابات احمدی نژاد مردم داد می زدند دو دوتا چندتا ؟ جواب می دادند 5 تا یادمون نرفته (173238)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۲:۵۹
8 سال دوره ریاست احمدی نژاد زجر آورترین روزها برای نواندیشان و روشنفکران و فعال سیاسی اصلاح طلب و مدافعان جامعه مدنی و روزنامه نگاران بود
احمدی نژاد عزیز تمام تلاش های دمکراسی و آزادی خواهانه خاتمی را نابود کرد و دوباره باید از صفر شروع کنیم
دوره 8 سال احمدی نژاد دوره . . . بی مدیریتی و بی کفایتی . . . بود
8 سال دوره احمدی نژآد صحبت های بی ارزش و بی معنی ایشان در سازمان ملل و منزوی شدن سرزمین ایران
8 سال دوره احمدی نژاد افزایش 5 برابری تا 100 برابر شدن قیمت ها ، اجناس ، کالاها و ماشین ، مسکن و مواد غذایی و ...
8 سال دوره احمدی نژآد دوره متواری شدن صدها نویسنده و روزنامه نگار و مدافعان حقوق بشر
دوره احمدی نژاد . . . وحشتناک بود (173393)
آیدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۳:۰۸
جانا سخن از زبان ما میگویی (173405)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ۰۱:۳۶
جرا براي برخي مقالات سريعا زمان نظرات رابرميداريد؟ براي اين مطلب ٨ روز زمان كذاشتين،،، (173817)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۰۹
وقتی به 8 سال پیش نگاه می کنم فقط می تونم اسمشو بذارم: 8 سال مرگ و تباهی. (174425)
سولماز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۲۰:۵۰
دریغ و افسوس از منابع و فرصتهایی که در 8 سال گذشته با بی کفایتی مسئولین به هدر رفت (174855)
نسل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۰۸:۱۰
مقاله جالبی بود. کسانی که با رفتن دولت قبلی، رانتهای میلیارد دلاریشون قطع شده، بدجوری دارند به دولت جدید می تازند و لازم بود که کسی جوابشون رو بده (174960)
مرورگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۰۸:۳۷
صدا و سیما و مطبوعات همسو با اون، در 8 سال گذشته همیشه سخن از قدرت نمایی و لابی گری کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از دلارهای نفتی میدادند؛ ولی یکبار هم حرفی از 531 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران نزدند. اگه تنها نصف اون مبلغ دست مدیران کنونی بود، الان در ایران شاهد اینهمه فقر، بیکاری، فساد و بیماری نبودیم (174972)
حسن ن‍‍ژاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۲ ۱۴:۲۷
افراطیون میخوان با خزعبلاتی که میگن، پایگاه مردمی دولت جدید رو تضعیف کنند ولی نمیدونند که کارنامه دولت جدید، هرچه که باشه، قابل قیاس با فجایع دولت پیشین نیست و فضاحات (هاله نور، مامان مامان این محموده، اونقدر قطعنامه صادر کنند تا ...، لولو برد و ...) دولت مورد حمایت اونها؛ در تاریخ جهان ماندگار خواهد ماند. (175292)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۰۳ ۰۸:۱۳
توافق امروز با 5+1 مشت محکمی بود بر دهان یاوه گویان تاریخ مصرف گذشته، روحانی مچکریم ! (175744)