کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معتدلان ايران و آمريكا به توافق؛ سخت نيازمندند

دیپلماسی و مخالفان «توافق هسته‌ای»

13 فروردين 1394 ساعت 20:24

...هر دو دولت ميانه‌روي كنوني ایران و امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و تقابل با رقیبان تندروی خود در داخل نیاز شدید برای رسیدن به یک توافق دارند و این احتمال رسیدن به این امر را بیش‏تر می‏‌کند.


سعید پایدارفرد


گروه سياسي: بیش‏تر از یک‏ و‏نیم سال از روی‏کار آمدن دولت اعتدال‏گرای حسن روحانی بر ‏سرکار نمی‏‌گذرد که این دولت توانسته در روند مهم‏ترین پرونده‏ای که کشور درگیر آن بوده‌‏است یعنی پرونده‌‏ی هسته‌‏ای تغییرات مهمی را ایجاد کند. از جمله مهم‏ترین این تغییرات به هم ریختن آرایش جبهه‌‏ی مخالفان جهانی ایران در پرونده‌‏ی هسته‌‏ای مي‌باشد. بی‌‏شک یکی از عوامل این به‏‌هم‌‏ریختگی تعدیل مواضع ایران در دولت جدید و استفاده از یک دیپلماسی هوشمندانه می‏باشد.

تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم کشور‏های مخالف برنامه‏‌ی هسته‌‏ای در عمل یک جبهه‏‌ی تقریبا واحد علیه ایران تشکیل داده بودند که این اتحاد در صدور قطعنامه‌‏های شورای امنیت و وضع تحریم ها علیه ایران به وضوح دیده مي‌شد اما با گرفتن زمام دیپلماسی توسط دولت حسن روحانی تغییرات بزرگی در صف مخالفان هسته‌‏ای ایران به وجود آمد. از جمله‌‏ی مهم ترین این تغییرات که پس از گذشتن یک ‏و‏ نیم سال کم ‏کم نمود بیش‏تری پیدا می‏‌کند به وجود آمدن اختلافات عمیق بر سر برنامه‌‏ی هسته‏‌ای ایران بین دو طیف جمهوری‌‏خواه و دموکرات در آمریکا می‌‏باشد که هر‏کدام به ترتیب مجلس سنا و دولت آن کشور را در‏دست دارند.

از نمودهای بارز این شکاف می‏‌توان به نامه‏ی 47 سناتور جمهوری خواه امریکایی به رهبر انقلاب اشاره کرد که به فاصله‏‌ی چند روز با واکنش‌هایی از جانب رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه‏ و برخی شخصیت‌هاي مشهور دموکرات در امریکا مواجه شد. هم‏چنین حمایت اخیر 250 قانون گذار مجلس امریکا از نامه‏‌ی 47 سناتور نیز این مسئله را تایید می‏‌کند. این اختلافات به رابطه‏‌ی بین کشور‏های مخالف برنامه‏‌ی هسته‌‏ای ایران نیز کشیده شده که مهم‏ترین آن اختلاف بین امریکا و متحد قدیمی خود یعنی اسراییل می‏‌باشد. این شکاف‌‏ها را می‏توان در سخنان بنیامین نتانیاهو  در کنگره‌‏ی امریکا، گفته‌‏های رییس دفتر اوباما مبنی بر پایان دادن اشغال فلسطین توسط اسراییل، گزارش روزنامه‌‏ی امریکایی وال استریت ژورنال از شنود مذاکرات هسته‌ای ایران توسط اسراییل و... مشاهده کرد.

به طور کلی دولت‌هاي تاثیر گذار در روند مذاکرات اتمی ایران را می‏توان به سه دسته‏‌ی زیر تقسیم کرد:
دسته‏‌ی اول شامل برخی کشور‌هاي اروپایی از قبیل آلمان است. کشور‌هاي این جبهه اعتقاد دارند باید جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌‏ای گرفته شود و این امر را از طریق یک توافق بین المللی و دادن تضمین عملی توسط ایران صورت پذیر می‌‏دانند. ولی دسته‏‌ی دوم اعتقاد دارند باید به طور کلی توان هسته ای ایران گرفته شود و ادامه‏‌ی فشار‏های بین المللی بر ایران را تاثیر‏گذار می‏‌دانند و اعتقاد دارند اگر توافقی هم امضا شود باید کلیه‌‏ی فعالیت‌هاي هسته‏ای تهران را در حالت تعلیق قرار دهد.

این دسته خود شامل سه جبهه‏‌ی مختلف می‏باشد. جبهه‏‌ی اول که در واقع مهم ترین آن‏ها به شمار می‌‏آید اسراييل می‏باشد که این رژیم اختلافات و دشمنی‌هاي بسیار واضحی با جمهوري اسلامي ایران دارد و تمام سعی خود را مبنی بر نابود سازی توان هسته ای ایران به صورت کامل انجام می‏‌دهد. حمایت‏های ایران از حماس، حزب الله و نظام حاکم بر سوریه که مهم‏ترین دشمنان اسراییل می‏‌باشند و با آن رژیم مرز مشترک دارند از دلایل اختلافات شدید بین دو کشور پس از انقلاب ایران می‏‌باشد.

جبهه‏‌ی دوم شامل کشور‌هاي سنی‏ن شین عرب منطقه به رهبری عربستان می‏ باشد. حمایت‏های تهران از حکومت بشار اسد و حزب الله لبنان در مقابل حمایت کشور‏های عرب منطقه از سلفی‏‌های تندروی سنی در سوریه و لبنان، کمک‌هاي ایران به شیعیان انصار الله یمن در مقابل حمایت‌هاي عربستان از دولت منصور هادی و از همه مهم تر مبارزه با داعش توسط ژنرال‏‌های ایرانی و سربازان شیعه و حتی سنی عراقی از مهم ترین دلایل مخالفت این کشورها با ایران می‌‏باشد. به همین جهت این کشور ها سعی در کاهش قدرت ایران در منطقه دارند و از حربه‏‌هایی مانند گران کردن قیمت نفت و اخلال در روند مذاکرات هسته‏ای ایران‏ با قدرت‏‌های‏ جهانی استفاده می‏‌کنند.

اما جبهه‏‌ی سوم را می‏توان گروه‏ها و کشور‏هایی نامید که اسراییل و اعراب به جهت تاثیر‏گذاریشان در مذاکرات به لابی با آن‏ها مشغول هستند و البته آن‏ها هم تا حد‏زیادی تحت ‏تاثیر قرار گرفتند مانند دولت فرانسه و اکثریت جمهوری‏خواه مجلس سنای امریکا. اما دسته‌‏ی سوم کشور‌هاي روسیه و چین هستند که جزء شش کشور مذاکره کننده با ایران می‏باشند و این کشور‏ها در سال‏های اخیر از تحریم‌هاي ایران سود زیادی نصیبشان شده و البته رابطه‏ی خوبی با ایران دارند. در مذاکرات هسته ای تا به‏ حال تلاش خاصی از جانب این کشور‏ها برای اخلال در روند توافق دیده نشده است و به نظر می‏‌رسد مواضع این دو دولت بسیار نزدیک به دولت اوباما و حتی معتدل تر از آن‏ها باشد.

با نگاه به کشور‏های مخالف برنامه‌‏ی اتمی ایران باید گفت اگر دولت‏ آمریکا بتواند مواضع سناتور‏های جمهوری‏خواه و کشور فرانسه را تعدیل کند و همچنین دولت ایران در مواضع خود کمی نرمش نشان دهد می‏‌توان تا قبل از پایان ریاست‌جمهوری دولت اوباما به امضای یک توافق جامع و منطقی که هم به نفع ایران و هم شرایط طرف مقابل در نظر گرفته شده باشد امیدوار بود. البته این را هم باید در نظر گرفت هر دو دولت ميانه‌روي كنوني ایران و امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و تقابل با رقیبان تندروی خود در داخل نیاز شدید برای رسیدن به یک توافق دارند و این احتمال رسیدن به این امر را بیش‏تر می‏‌کند.


کد مطلب: 73386

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/73386/دیپلماسی-مخالفان-توافق-هسته-ای

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir