کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رسول منتجب‌نیا:

انتخابات شوراها برگ برنده اصلاحات است

19 دی 1395 ساعت 13:43


فائزه طاهری- روزنامه بهار


 «اختلاف نظر امری طبیعی است اما اگر بخواهد به مجادله و مشاجره بکشد به‌خصوص بین سه قوه‌ای که ارکان نظام هستند و انسجام آنها موجب حفظ نظام می‌شود، مشکل ایجاد می‌کند.» این را  حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی می گوید. وی که معتقد است «اختلافات این‌چنینی نشان می‌دهد در کشور آشفتگی به وجود آمده است» در گفت‌وگو به بهار به بررسی این اختلاف و شرایط انتخابات سال آینده پرداخته است:

دیگر این روزها بخش عمده اخبار حوزه سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری دور دوازدهم اختصاص پیدا می‌کنه و گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح می ‌شود.  شما شرایط رئیس جمهور در این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من آقای روحانی در انتخابات پیش‌رو  رقبایی که قابل اتکا باشند ندارد، حتی اگر آقای احمدی‌نژاد هم حضور داشتند مشکلی ایجاد نمی‎شد. وضعیت روحانی خداراشکر خوب است و به هر حال باید رقبایی را هم داشته باشد تا انتخابات شور و معنا داشته باشد.
 تحلیل های زیادی درخصوص شرایط و اوضاع جریان اصولگرایی می ‌شود.  شما شرایط در جناح رقیب را چگونه می بینید؟
طیف‌های مختلف اعم از پایداری و افراطی‌ها قطعا برای انتخابات گزینه‌ای را معرفی خواهند کرد و فرد دیگری را جز آقای روحانی مورد حمایت قرار خواهند داد، اما باید دانست گزینه‌ای که معرفی می‌کنند رای چندانی نخواهد داشت. بد نیست برای اینکه یک صحنه رقابتی را شکل دهند افرادی مانند آقای جلیلی یا غیره را بیاورند و درصدی از آرا را هم به خود اختصاص می‌دهند اما اینکه فکر کنیم هم وزن آقای روحانی هستند، نه اینگونه نیست.  ضمن اینکه مجموعه ای دیگری از اصولگرایان میان حمایت از روحانی و معرفی یک کاندیدا مردد مانده‌اند، البته یک نگرانی هم بابت این موضوع دارند که یک کاندیدایی را معرفی کنند و آرا مناسبی را کسب نکند، به همین دلیل وزن سیاسی آن‌ها را پایین بکشاند.

درباره اصلاح طلبان شرایط به چه شکل است. زیرا برخی مواقع شنیده می‌شود که آنها هم به دنبال گزینه های جایگزین برای انتخابات ریاست جمهوری هستند. این ادعاها و اخبار ضد و نقیض تا چه حد صحت دارد؟
اصلا صحت نداد. ما بر این باور هستیم که دولت منتخب و مورد حمايت اصلاح طلبان بايد همچنان مورد حمايت باشد و کاري نکنيم که آقاي روحاني اين نگراني را داشته باشد که حاميانش دچار ترديد و دو دلي شده باشند. بلکه بايد يقين کند همه يکپارچه از او حمايت مي‌کنند. هرچند رقيبان و مخالفانش نسبت به او بي مهري کرده و بعضا ناجوانمردانه مي‌تازند. واقعیت این است که هرگونه ترديد و القای شبهه مي‌تواند موجب تضعيف دولت شود. من با بعضي دوستان که افراد ديگري را به عنوان گزينه اصلاح طلبان براي رياست جمهوري مطرح مي‌کنند، موافق نيستم و کار درستي نمي دانم. اين کار بازي در ميدان مخالفان دولت است، ما اکنون بايد به طور قاطع از آقاي روحاني حمايت کنيم البته حمايت کردن به معناي نداشتن انتقاد نيست بلکه مي‌توان انتقادات و نظرات را نيز به صورت منطقي اعلام کرد.

به عقیده شما برگ برنده رقبای روحانی به ظن خودشان کدام بخش عملکر دولت است؟
روحانی در تبلیغات انتخاباتی شعار داد ما باید در کنار سانتریفیوژها چرخ زندگی مردم را هم بچرخانیم. همچنین مساله برجام را مطرح کرد که با همه سختی‌ها به تصویب رسید اما در اجرا با تغییر ریاست جمهوری و بدعهدی‌های آمریکا مواجه شد. مخالفان می‌گویند برجام که نقطه قوت و تنها برگ برنده شما بود ناکام ماند. بعضی هم با مبالغه‌گویی می‌گویند برجام هیچ نتیجه‌ای نداشته و تحریمی برداشته نشده و می‌خواهند فضای عمومی را علیه دولت مسموم کنند. بنابراین دولت باید مجموعه اطلاعات پیش از برجام و شرایط کنونی را در اختیار مردم قرار دهد و کلی‌گویی نکند. همچنین باید تفهیم کند برجام فقط تصمیم دولت نبوده، بلکه تصمیم نظام بوده که از شخص رهبری تا رییس‌جمهور و مذاکره‌کنندگان در آن سهیم بودند و به وظیفه خودشان عمل کردند. اینکه طرف مقابل بدعهدی کرده نیز تقصیر ایران نیست.

با توجه به اینکه زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است همچنان مخالفان دولت مسئله حقوق های نجومی را مطرح می کنند و معتقدند به استناد این مسئله، روحانی در انتخابات شرکت نکند یا مردم به وی رای ندهند. به نظر شما تا چه حد این مسئله می تواند روی انتخابات تاثیر بگذارد؟
 این موضوعات پیش از این هم وجود داشته و به ناحق به دولت روحانی منتسب شده است، بهترین راه را استناد شفاف و صریح دولت به آمار و ارقام می‌داند و می‌گوید: دولت باید صراحتا بگوید حقوق‌های نجومی از چه زمانی شروع و کی برملا شده است. قطعا این موضوع مربوط به زمان ریاست جمهوری روحانی نیست. سالهاست می‌شنویم حقوق‌های نجومی بین مدیران دولتی وجود دارد اما برخوردی با آنها نمی‌شود. در دولت نهم و دهم حتی کسی اجازه نداشت به دولت اعتراض کند زیرا رییس‌جمهور گفته بود وزرا خط قرمز من هستند.  اتفاقا شناسایی مدیران با حقوق‌های نجومی برگ برنده‌ای برای روحانی است و مخالفان می‌خواهند با تحریف از آن علیه دولت استفاده کند. حقوق‌های نجومی زمان روحانی افشا شد و او دستور برخورد داد. قوه قضاییه نیز همکاری کرده و تا حد زیادی با این موضوع برخورد شده است. بنابراین یکی از موفقیت‌های روحانی برخورد با حقوق‌های نجومی بر حسب قانون و ساماندهی دریافت‌ها بود.

یکی از مسائلی که قطعا مخالفان دولت طی فعالیت انتخاباتی خود بر روی آن دست می‌گذارند مسئله اقتصاد است. انتقاد به این مقوله را تا چه حد صحیح می دانید؟
ممکن است مخالفان  بگویند با وجود کاهش تورم همچنان گرانی وجود دارد و نرخ دلار و سکه افزایش داشته است. اما در زمان دولت روحانی ضمن اینکه تورم کاهش پیدا کرده و حرکتی در اقتصاد ایجاد شد، همچنان مشکلاتی وجود دارد و با وجود حرکت جزئی در رکود، هنوز کاملا شکسته نشده است. با توجه به اینکه قضاوت مردم به سفره خود و بازار است، دولت‌ها باید علاوه بر توجه به مسائل زیربنایی مثل تورم و رشد اقتصادی، به مسائل روبنایی مثل معیشت مردم نیز توجه کنند. کارشناسان دولت همیشه با عدد و رقم و تحلیل‌های علمی کار می‌کنند و کمتر به مسائل میدانی توجه دارند، در حالی‌که باید گوشه چشمی هم به قیمت‌های بازار داشته باشند نه قیمت‌های بانک مرکزی و مراکز رسمی که خیلی با واقعیت جامعه منطبق نیست. هرچند به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت که وظیفه تصمیم‌گیری را بر عهده دارند یا نمی‌توانند مسائل را آن‌طور که باید درک کنند، یا طرح و خلاقیت ندارند و یا چشمشان تنها به آمارهای کتابی و علمی است. گرچه خیلی دیر شده اما باز هم می‌توان با جابه‌جایی بعضی از مسئولان و آوردن انسان‌های طراح، خلاق و شجاع در تصمیم‌گیری حرکتی ایجاد کرد که مردم آثارش را ببینند و مخالفان نتوانند روی سفره‌های مردم انگشت بگذارند.

یکی دیگر از اخبار مورد توجه که طی هفته‌های اخیر بسیار جلب توجه کرد اختلافات علنی میان قوه مجریه و قضاییه است. به عقیده شما این اختلافات که به باور بسیاری نباید علنی می‌شد، به کجا ختم می ‌شود؟
اختلاف نظر امری طبیعی است اما اگر بخواهد به مجادله و مشاجره بکشد به خصوص بین سه قوه‌ای که ارکان نظام هستند و انسجام آنها موجب حفظ نظام می‌شود، مشکل ایجاد می‌کند. در حال حاضر بین قوه مجریه و قضاییه هماهنگی موردنظر نیست. مردم انتظار دارند روسای سه قوه مسائل را بین خود حل کنند. اختلافات این‌چنینی نشان می‌دهد در کشور آشفتگی به وجود آمده است. برای مثال در همین بحث حقوق‌های نجومی نباید یک طرف تهاجم و طرف مقابل دفاع کند. این اختلاف به صلاح مملکت نیست و عده‌ای فرصت‌طلب از آن استفاده می‌کنند و به ضرر نظام و همه قوا تمام می‌شود.

هرچه بیشتر به انتخابات نزدیک می‌شویم، شاهد این هستیم که انتقاد یا به نوعی حمله به دولت از سوی شهردار تهران روز به روز بیشتر می ‌شود. آیا فکر می کنید این روند می تواند به افزایش تعدا آرای وی کمک کند؟
ببینید آقای قالیباف دو مرحله وارد انتخابات شدند و شکست خوردند و اگر سال آتی بخواهد بازهم وارد عرصه رقابت شود در شرایطی ورود پیدا می‌کند که روحانی نسبت به سال 92 به مراتب قوی‌تر و با آرا بیشتری است.ضمن اینکه به نظر من  قالیباف علاوه بر شکست در دوره گذشته، مسائل فروش املاک شهرداری به وی ضربه زده است. بنابر این علی رغم اینکه اصولگرایان به قالیباف دل بسته اند، من معتقدم رای وی به مراتب نسبت به سال 92 از روحانی کم‌تر است.

به عنوان آخرین سوال مطرح می کنم. همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ما انتخابات شوراها را هم داریم. ارزیابی شما از این انتخابات چیست؟
اين انتخابات دست کمي از رياست جمهوري ندارد و بسيار حساس، سرنوشت‌ساز و مهم است. انتخابات شوراها به نوعي يکي از برگ‌هاي برنده جناح اصلاح طلب است چون خود ما بعد از پيروزي انقلاب در مجلس اول مناديان فرهنگ شوراها بوديم و اصرار داشتيم که قانون شوراها به تصويب برسد و اين قانون سال ها متروک بود تا اينکه در دولت اصلاحات قانون اجرايي و انتخابات اول شوراهاي اسلامي برگزار شد. مسلما شوراهاي اسلامي مي‌توانند نماد و مظهر مردم‌سالاري باشد.


کد مطلب: 123189

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/123189/انتخابات-شوراها-برگ-برنده-اصلاحات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir