کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موگرینی: مذاکرات انتقال سیاسی در سوریه

استقبال جهانی از آتش‌بس در سوریه

ایسنا , 20 شهريور 1395 ساعت 19:22

گروه بین الملل: اتحادیه اروپا، وزارت خارجه ترکیه، آلمان، نروژ، فرستاده سازمان ملل به سوریه و برخی مخالفان سوری از آتش‌بس در سوریه استقبال کردند.


به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که توقف درگیری در سوریه نقطه آغازی برای از سرگیری مذاکرات است. در همین حال، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور برای ارائه کمک‌های انسانی به شهر حلب سوریه از طریق سازمان ملل آماده می‌شود. وزارت خارجه ترکیه از توافق آمریکا و روسیه پیرامون سوریه استقبال و بر حمایت خود از توقف درگیری در سوریه تاکید کرد.

در همین حال، یحیی عریضی، مشاور هیات عالی مذاکرات سوریه که گروه مخالفان مورد حمایت عربستان سعودی است،‌ از توافق روسیه و آمریکا برای حل بحران از روز دوشنبه استقبال کرد اما اعلام نمود که مساله مهم‌تر از توافق مکانیزم‌های اجرای آن در عالم واقع است. عریضی در مصاحبه‌ای با اسکای نیوز گفت: ما از هر تصمیمی که به توقف کشتار و تخریب در سوریه و همچنین به رساندن کمک‌ها به مناطق محاصره شده بینجامد، استقبال می‌کنیم .

همزمان، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان امروز از تمامی طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا به توافق‌ها که میان وزرای خارجه روسیه و آمریکا حاصل شده است، پایبند باشند. اشتاینمایر گفت: برای من بسیار جای خرسندی دارد که جان کری و سرگئی لاوروف از طریق مذاکرات طولانی و پیچیده به تفاهمی پیرامون آتش بس و همکاری نظامی در سوریه دست یافتند. این وزیر گفت که به دلیل پیچیدگی اوضاع در سوریه و تفاوت‌ها در منافع روسیه و آمریکا روند مذاکرات بسیار دشوار بود.

وی بر لزوم اجرای این توافق‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد و گفت که توقف درگیری‌ها در تمام سوریه فرصت واقعی را برای رساندن کمک به صدها هزار غیرنظامی فراهم می‌کند که در حال حاضر از شرایط فاجعه باری رنج می‌برند تا در نتیجه آن افق جدیدی برای ازسرگیری مذاکرات ژنو ایجاد شود. از سوی دیگر، بورگه برنده، وزیر خارجه نروژ در صفحه خود در "توییتر" از طرح مشترک روسیه و آمریکا استقبال کرد و گفت که این طرح در صورت اجرایش، شدت خشونت در سوریه را خواهد کاست و روند سیاسی را به پیش خواهد برد. استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز گفت: سازمان ملل از توافق دو طرف روس و آمریکا استقبال می‌کند. او در کنفرانس خبری گفت:‌ سازمان ملل آماده کمک به توقف خشونت‌ها و ارسال کمک‌های انسانی به خسارت‌دیدگان است.

واکنش موگرینی به توافق آتش بس سوریه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق آتش بس اعلام شده توسط روسیه و آمریکا استقبال کرد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز شنبه از توافق آتش‌بس سوریه که توسط آمریکا و روسیه اعلام شده استقبال کرد و از سازمان ملل خواست تا پیشنهادات برای مذاکرات انتقال سیاسی در سوریه را آماده کند.

موگرینی در سخنانی تاکید کرد: این توافق بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. همه طرفهای درگیری، غیر از گروه‌هایی که توسط سازمان ملل در فهرست سازمان های تروریستی قرار گرفته اند، باید نسبت به اجرای مؤثر این توافقنامه، تضمین دهند. وی از سازمان ملل خواست تا پیشنهادات لازم برای انتقال سیاسی قدرت در سوریه را آماده کند تا مذاکرات گروه‌های سوری بار دیگر از سر گرفته شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در پایان مذاکرات با سرگئی لاوروف همتای روس خود در ژنو، از توافق بر سر نقشه راهی برای آتش‌بس سوریه و همچنین آغاز فرآیند عملیات سیاسی در این کشور جنگ‌زده خبر داد. کری گفت: باور دارم این طرح به مذاکرات برای توقف درگیری‌ها منجر می‌شود. جان کری تصریح کرد: امروز آمریکا و روسیه طرحی را ارائه کردند که امیدواریم به کاهش خشونت و کاهش آلام (مردم) منتهی شود و به از سرگیری مذاکرات صلح و انتقال سیاسی قدرت در سوریه بینجامد.


کد مطلب: 115971

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/115971/استقبال-جهانی-آتش-بس-سوریه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir