کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیت‌الله هاشمی به توانمندی زنان آگاه بود

22 دی 1395 ساعت 9:39

گروه سياسي: رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس جمهوری، شایسته‌سالاری و نگاه فراجنسیتی را از ویژگی‌های برجسته آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی برشمرد و خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به توانمندی زنان آگاه بود و نگاه کریمانه اسلام و گفتار و کردار شرافتمندانه‌ی پیامبر(ص) نسبت به زنان را در نظر می‌گرفت.


به گزارش ایسنا، طاهره قیومی در یادداشتی به بیان ویژگی‌های آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت. متن این یادداشت به شرح زیر است:

«از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشتن، ساده نیست. از مردی که سینه‌اش مالامال رازهایی بود که سال‌ها تحمل کرد. رازهایی که تاب صبوری‌اش را به قول فرزندش، شاید یک ملت هم نداشت. امروز اعتدال و تعقل در سوگ پدری نشسته است که آثار اعمال و رفتار ماندگارش نام ایران و ایرانی را بلند آوازه‌تر کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی عامل تعادل جریانات پیچیده سیاسی بود. او چون پدری مهربان، همواره چتر حمایت و هدایت خود را بر سر تمام فرزندان انقلاب می‌گستراند و از افراط و افراطی‌گری، به جد پرهیز می‌کرد. مشی هاشمی، خمینی(ره) کبیر بود و منش او، رهبری.

حریت و آزادی و شجاعتش غیرقابل انکار است و مثال‌زدنی. کمتر کسی است که بتواند نقش او را در شکل‌گیری انقلاب و صیانت از دولت و نظام و نیز مشروعیت بخشیدن به حقوق بدیهی مردان و زنان کتمان کند. قبول مسؤولیت‌های متعدد در مقاطع حساس نشان از شخصیت چندوجهی او می‌داد. او قرآن‌پژوهی عارف بود که اصول دفاع از میهن را نیز خوب می‌دانست.

در زمان هشت سال دفاع مقدس با مدیریت فکری او بود که مناطق به اسارت رفته‌ای چون خرمشهر آزاد شد. او در دوران ریاست مجلس شورای اسلامی نیز شخصیتی کم‌نظیر را از خود بروز داد. شخصیت چندوجهی آیت‌الله مملو از ایده و نحله‌ای از تفکر و دانش بود. خصوصیات یک سیاستمدار معتدل و هوشمند را داشت که بازی‌های سیاسی را بلد بود و جریان‌های سیاسی را خوب اداره می‌کرد.

شایسته‌سالاری و نگاه فراجنسیتی از دیگر خصوصیات بارز این بزرگمرد در دوران مسؤولیت اجرایی او بود. او به توانمندی زنان آگاه بود و نگاه کریمانه اسلام و گفتار و کردار شرافتمندانه‌ی پیامبر(ص) نسبت به زنان را در نظر می‌گرفت. آیت‌الله هاشمی هرگز جنسیت را امتیازی برای انسان‌ها ندانست. او می‌دانست که گروه‌ها و افراد متعصب، به حقوق زنان نگاه سلیقه‌ای دارند که تناسبی با نظام اسلامی ندارد، لذا همواره بر دستورات الهی و مکتب اهل بیت(ع) که در آن موانع منزوی‌کننده برای زنان معنا ندارد، تاکید داشت.

هاشمی هنرمندان را قدر می‌دانست و آنان را آیینه انعکاس دهنده فرهنگ و هنر جامعه در فضای جهانی می‌دید. او رسیدگی و توجه به مسائل آنان را توجه به نیازهای فرهنگ کشور قلمداد می‌کرد و همواره دغدغه‌ی معیشتی و خواسته‌های قشر فرهنگی را داشت.

به جوانان و دانشگاهیان و اهل علم، توجه ویژه داشت، حرف‌ها را خوب می‌شنید و خوب مشاوره می ‌داد و برای پیشرفت‌های علمی کشور اهتمام داشت، آیت‌الله هاشمی چندوجهی بود و این غیرقابل انکار است.

صبوری از ویژگی‌های بارز این مرد بود؛ او در مقاطع مختلف که ایران آماج حملات درونی و موج تخریب و ترور کور بود، برای اعتلای نام ایران و انقلاب از حق خود می‌گذشت، خم بر ابرو نمی‌آورد تا مبادا صدمه‌ای متوجه انقلاب شود. ترور و تخریب شخصیتی آیت‌الله در طول سال‌ها هرگز نتوانست در عزم و اراده‌اش خللی وارد کند. صبوری و سیاستمداری‌اش، پیوندهای وحدت حاکمیت و مردم را مستحکم‌تر می‌کرد.

این‌که می‌گویند هاشمی خاکریز اول نظام است، واضح و روشن است  و مصادیق فراوان در ۳۵ سال گذشته دارد که شاید لازم باشد روزی کسی آن را در جایی جمع‌آوری کند تا تابلویی از آیت‌الله برای تاریخ به یادگار بماند. تابلویی که خیلی‌ها بر این باورند  «آیینه عبرت انقلاب » نام بسیار پرمسمایی بر آن خواهد بود.

و خلاصه آن‌که آیت الله هاشمی رفسنجانی اندیشمندی اسلام‌شناس و آزادی‌خواه و انقلابی‌ای خستگی‌ناپذیر و مورد اعتماد و عنایت حضرت امام(ره) و یاور رهبری بود که در تمام تنگناها و بحران‌های انقلاب و نظام چه در زمان امام(ره) و چه پس از آن، نقشی بی‌همتا داشته است.

و اینک او که زیاد می‌دانست، رخ در نقاب خاک کشیده و به دیدار معبودش شتافته است، اما بی‌شک هیچ‌گاه خاطره‌ی مرد نجیب و صبور انقلاب از خاطر ایرانیان رخت برنخواهد بست.

بدرود یار دیرین انقلاب، سلام ما را به امام(ره) و شهداء برسان که بس دلتنگشانیم.»


کد مطلب: 123342

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/123342/آیت-الله-هاشمی-توانمندی-زنان-آگاه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir