کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

منتجب‌نیا: روحاني بايد در کابینه‌اش تغييراتي بدهد

تاوان کم‌کاری وزرا را رئیس‌جمهور می‌دهد

18 ارديبهشت 1395 ساعت 10:33

من هم معتقدم که آقای روحانی برای اینکه در سال آخر عمرد دولت اولشان کارنامه موفقیت‌آمیزتر و درخشان‌تری را ارائه کنند، باید دست به تغییراتی، در کابینه بزند


فرهاد کیانفرید

گروه سیاسی: معمولا روزانه یا در بعضی موارد در بازه زمانی مختلف در سطح جامعه اخباری منتشر می‌شوند که در زمان مناسب از سوی سیاستمداران تکذیب می‌شود. یکی از این اخبار، ایجاد تغییرات در کابینه دولت است که طی سه سال گذشته در فواصل مختلف زمانی بارها و بارها مطرح شده است و همچنان از سوی دولت تکذیب می‌شود. در همین خصوص حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا مشاور رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات و قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار بهار بر این باور است که مطرح شدن این خبر، نشانگر نوعی انتظار از رئیس‌جمهور است که در جامعه وجود دارد. وی که معتقد است در مسیر حرکت دولت از سال 92 تا امروز، عامه مردم و حتی هواداران دولت، این اشکال و ایراد را نسبت به برخی از وزرا مطرح می‌کنند که کارایی آنها چندان رضایت بخش نیست، در گفت‌وگوی پیش‌رو به تحلیل این مسئله پرداخته است:

یکی از اخباری که هرچند وقت یکبار در سطح جامعه و رسانه‌ها منتشر می‌شود تصمیم رئیس جمهور برای ایجاد تغییر در کابنه دولت است و متقابلا هر دفعه از سوی دولتی‌ها تکذیب می‌شود. آیا واقعا کابینه نیاز به تغییر و ترمیم دارد؟
ببینید از همان ابتدا که جناب دکتر روحانی کابینه دولت خود را به مجلس معرفی کردند، یک سری انتقادات به برخی از اعضای آن در جامعه مطرح شد که بر این باور بودند که این افراد قدرت و توان لازم برای حضور در راس وزارتخانه‌ها را ندارند. علاوه بر این بعضی از وزرا متاسفانه نشاط و جوانی لازم را دارا نیستند و قضاوتی که بسیاری از فعالان و کارشناسان سیاسی داشتند این بود که کابینه آقای روحانی یک مقدار به طرف پیری گرایش پیدا کرده است. لذا نیاز بود که بیشتر به این مسئله توجه بشود. البته این نکته را هم بگویم که آقای روحانی بیشتر نظرشان معطوف بر تجربه است و تمایل دارند از افرادی استفاده کنند که تجربه کافی برای مدیریت شرایط بحران و عبور از آن را داشته باشند و این دلیلی بود که از همان ابتدا در واکنش به انتقادات مطرح می‌کردند. اما باز به عقیده من این امکان وجود داشت که اکثریت کابینه را از افرادی انتخاب کنند که میانگین سنی آنها بالا نباشد و در عین حال تجربه و مهارت لازم برای بحران موجود در کشور را داشته باشند.

اصلا بطور کلی دلیل انتشار این اخبار یا به نوعی شایعات چیست؟
واقعیت این است که در مسیر حرکت دولت از سال 92 تا امروز، عامه مردم و حتی هواداران دولت، نوعا این اشکال و ایراد را نسبت به برخی از وزرا مطرح می‌کنند که کارایی آنها چندان رضایت بخش نیست. بنابراین در مجموع این انتظار به وجود می‌آید که آقای رئیس جمهور مبادرت به نوعی اصلاح و ترمیم کابینه کنند و بعد از ارزیابی دقیق برخی از وزرا را که کارایی لازم را ندارند یا نتوانستند طی این سه سال خود را با مجموعه دولت هماهنگ کنند و خیلی کُند و ضعیف عمل کرده‌اندٰ را با افراد واجد شرایط جابه‌جا کند. بطور کلی به همین دلیل است که هرازگاهی این صحبت‌ها مطرح می‌شود که دولت قصد دارد تغییراتی در کابینه ایجاد کند. این نشانگر نوعی انتظار است که در جامعه وجود دارد. زیرا مطالبات مردم از آقای روحانی به مراتب بیشتر از آنچه که تا امروز انجام شده، است. البته این به معنی انکار عملکرد خوب دولت نیست. دولت تا امروز توانسته موفقیت‌های زیادی کسب کند اما انتظارات از دولت بسیار بالاتر است و آقای رئیس جمهور قطعا این مسئله را مد نظر قرار داده‌اند.بنابراین به نظر من این انتظارات در صورتی محقق می‌شوند که تغییراتی در کابینه انجام شود.

با توجه به اینکه سه سال از عمر دولت می‌گذرد، آیا قاعدتا ارزیابی عملکرد وزرا چه در میان عوام مردم و چه کارشناسان ، انجام نشده و مشخص نیست که کدام یک از وزرا عملکرد بهتر یا ضعیف‌تری داشته‌اند؟ ‌
بله قطعا میزان عملکرد وزرا طی این سه سال مورد ارزیابی قرار گرفته و یک اتفاق نظر نسبی میان تمام کارشناسان وجود دارد اما باز هم بهتر است توسط گروه‌ها یا کمیته‌هایی، عملکرد این افراد مورد ارزیابی کامل‌تری قرار بگیرد اما جدا از همه اینها، وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌هایی است که از همان ابتدا دچار ضعف‌های جدی بود که بارها ما در خصوص سیاستگذاری‌ها و عزل و نصب‌ها تذکر دادیم و حتی گاهی آقایان گلایه مند شدند. البته در انتخابات تا حدود زیادی عملکرد مناسبی داشت. فقط مسئله اصفهان مانده است که باید بسیار قوی ایستادگی کند و به هیچ‌وجه کوتاه نیاید. اما تنها وزیر کشور مورد نقد نیست. به عنوان مثال یکی دیگر از وزارتخانه‌هایی که انتقادات زیادی به آن می‌شود، آموزش و پرورش است. متاسفانه بسیاری ازفرهنگیان از نحوه مدیریت آنجا گله‌مند هستند و بسیاری معتقد هستند که تغییر چندانی در این وزارتخانه به‌وجود نیامده است و حتی تعداد زیادی از طیف مقابل دولت در این نهاد مشغول به کار هستند. وزارت رفاه نیز یکی دیگر از نهاد های مورد انتقاد است. چرا که درخصوص ارتباط با بدنه جامعه و تحقق خواسته‌ها و نیازهای مردمٰ دچار ضعف است. از طرف دیگر وزارت صنایع هم که مرکب از چندین وزارت‌خانه است، بسیار مورد نقد است. زیرا بسیاری از نیروهای لایق و کارآمد نتوانستند در آنجا کار کنند و یا خودشان بیرون آمدند یا آنها را کنار گذاششتند. در مجموع من هم معتقدم که آقای روحانی برای اینکه در سال آخر عمرد دولت اولشان کارنامه موفقیت‌آمیزتر و درخشان‌تری را ارائه کنند، باید دست به تغییراتی، در کابینه بزند زیرا بدون شک حرکات لاک‌پشتی به عملکرد دولت صدمه می‌زند و تاوان کم‌کاری وزرا را رئیس جمهور می‌دهد.

با توجه به اینکه یک‌سال تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری باقی مانده است آیا تغییرات می‌تواند تاثیر مثبتی بر انتخابات و عملکرد دولت داشته باشد؟
قطعا تاثیرگذار خواهد بود. یک سال زمان کمی نیست. بالخره این زمان یک‌چهارم دوره ریاست جمهوری است. اگر افراد قدرتمند و پرانرژی و مصمم‌تری برسرکار بیایند شک نکنید که می‌توانند موفقیت‌های دولت را بیشتر کنند.

پس چرا دولت برای عدم جابه‌جایی و تغییرات تا این حد مقاومت می‌کند؟
به هرحال هر مسئولی تلاش دارد که از عملکرد خود و زیرمجموعه خود دفاع و توجیه کند. به هرحال این افراد هرکدام به نوعی حامی دولت هستند و خدمت کرده‌اند. جدا از این شاید آقای رئیس جمهور فکر می‌کنند که ایجاد تغییر تبدیل به احسن نمی‌شود ایجاد مشکل می‌کند و برخی رنجیده خاطر می‌شوند. اما به عقیده من زمانی که پای منافع ملی مطرح می‌شود قطعا هیچ کس رنجیده خاطر نمی‌شود و اتفاقا باید افرادی که احساس می‌کنند نمی‌توانند نیازهای مردم را برطرف کنند و در این مسیر به مقدار کافی تاثیرگذار نیستند خودشان پیش‌قدم شده و استعفا دهند.

یکی دیگه از گمانه‌زنی ها که طی ماه‌های اخیر شنیده می‌شود این است که دولت قصد دارد بعد از آغاز فعالیت مجلس دهم دست به تغییرات کابینه بزند و نیروهای مد نظر خود را به بهارستان معرفی کند. تا چه حد این مسئله را به واقعیت نزدیک می‌بینید؟
این مسئله اصلا بعید نیست و بسیار هم هوشمندانه است. زیرا به هرحال همانطور که می‌دانید مجلس دهم به مراتب بیشتر از مجلس نهم با دولت همراه و همگام خواهد بود. زیرا نباید نادیده گرفت که تجربه برخورد نمایندگان مجلس فعلی با وزرای پیشنهادی دولت را قبلا هم داشتیم و می‌دانیم تا چه حد جهت‌گیری های سیاسی می‌تواند در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تاثیر منفی بگذارد.


کد مطلب: 106667

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/interview/106667/تاوان-کم-کاری-وزرا-رئیس-جمهور-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir