کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

منشاء گرد و خاک خوزستان داخلی است

29 بهمن 1395 ساعت 11:06

گروه جامعه: رئیس گروه مطالعات بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: دو مورد اخیر بروز گرد و غبار در خوزستان مرتبط با رخدادهای داخلی بوده است.


به گزارش ایسنا، محمد علی طهماسبی، در برنامه "سرزمین من" در خصوص بحث علل فرسایش خاک در استان خوزستان توضیح داد: فرسایش خاک علل داخلی و خارجی دارد و در برخی مواقع علل داخلی و خارجی با یکدیگر آمیخته هستند. وی درباره این که علل خارجی بیشتر تاثیر گذار هستند یا علل داخلی توضیح داد: طی ۱۰ سال گذشته آمار درستی در این خصوص وجود ندارد اما به نظر می‌رسد علل خارجی بیشتر بر وضعیت گرد و غبار ها در خوزستان تاثیرگذار باشد.طهماسبی با بیان اینکه دو مورد اخیر بروز گرد و غبار در خوزستان مرتبط با رخدادهای داخلی بوده است، عنوان کرد: البته با توجه به شرایط کشورهای همجوار که منشاء گرد و غبار هستند از جمله سوریه و عراق مدیران تصمیم گرفتند تا بر منابع داخلی تمرکز کنند زیرا امکان تمرکز بر منابع خارجی وجود نداشت.

رئیس گروه مطالعات بیابان سازمان جنگل‌ها مراتع اضافه کرد: در خوزستان فرسایش خاک به دو دلیل اتفاق می افتد اولین مورد مربوط می‌شود به یک سابقه تاریخی که بر اساس آن بادی که از شمال غرب خوزستان به سمت دشت آزادگان وارد می شود منطقه امیدیه را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بروز گرد و غبار در این مناطق می شود البته در گذشته های دور آسیب ها به اندازه امروز نبوده است اما سازمان جنگل ها هم در آن دوران به روش‌های قدیمی تلاش می‌کرد تا این گرد و غبار را بر طرف کند. طهماسبی یکی دیگر از علل گرد و غبار در خوزستان را ناشی از جریانات باد جنوبی خوزستان دانست و گفت: در گذشته سیلاب های محلی از بالا وارد دشت های هور  می شده و زمین را مرطوب می کرده است و بادهای زمستانی گرد وغبار ایجاد نمی کردند.

وی بیان اینکه امروزه بارش کم باران و همچنین فعالیت‌های عمرانی از جمله‌ ساخت جاده و لوله کشی گاز باعث شده که جاده ها از بین برود و همچنین پوشش گیاهی نابود و زمین ها مرطوب نباشد و این عاملی برای بروز گرد و غبار است. به گفته وی پخش آب در اراضی هور باعث می شود تا کانون های گرد و غبار از بین برود و البته برای از بین بردن کانون گرد و غبار کاشتن گیاهان بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

شهرداری منطقه یک به رغم درخواست سازمان پارک‌ها مجوز صادر کرد
در این برنامه همچنین موضوع قطع درختان در باغ خیابان فرشته مطرح شد که محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران روی خط آمد و با بیان اینکه قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوب سال۵۹ است، اضافه کرد: برابر این قانون با قطع عامدانه درختان برخورد می‌شود و کسی که مرتکب این امر شده است باغش به نفع مردم توسط شهرداری ضبط می شود. وی ادامه داد: البته سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران طی نامه ای از شهرداری منطقه یک خواسته است تا صدور رای دادگاه مجوز ساخت صادر نکند که چنین نشده است.

همچنین بخش بعدی برنامه به موضوع دپوی زباله در شهرک گل های بابلسر در استان مازندران اختصاص داشت، بهروز رنجبر، شهردار بابلسر در تماس تلفنی با برنامه در خصوص آخرین وضعیت مدیریت زباله در این شهر توضیح داد: از سال های دور و قبل از اینکه در این مکان ساختمان مسکونی ساخته شود این محل را برای دپوی زباله در نظر گرفته بودند که البته طی سال های اخیر قرار شد تا این مکان به خارج از شهر منتقل شود. وی ادامه داد: زمینی خارج از شهر برای دپوی زباله خریداری شده و شهرداری بابلسر در حال عقد قرارداد با  شرکت های داخلی مدیریت پسماند است.
شهردار بابلسر با بیان اینکه این موضوع امری خوشبینانه است که با خارج کردن محل دپو زباله از شهر مشکلات ما حل می شود، گفت: برای استان مازندران چند محل به صورت پایلوت برای دفن زباله انتخاب شده است.البته باید در این زمینه به دنبال تکنولوژی های مدرن باشیم.


کد مطلب: 125667

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/125667/منشاء-گرد-خاک-خوزستان-داخلی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir