کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راه سومی هم هست

12 دی 1395 ساعت 10:55


روزنامه بهار


درباره آنچه مهران مدیری در برنامه دورهمی گفت اعتراضات و اظهارنظرهای بسیاری شده است و شاید بتوان اصل این ماجرا را دیگر موضوعی تاریخ مصرف گذشته دانست اما نگاه پشت آن حرف که شاید اساسا در مخیله این کمدین هم نباشد مسئله‌ای است که سال هاست یک جریان خاص سعی در تبلیغ آن دارد؛ دوگانه «سازش - مقاومت».

اگر از سازش و مقاومت تعریف دقیق ارائه شود احتمالا هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند با سازش موافق باشد و با مقاومت به مخالفت برخیزد اما مشکل از جایی شروع می‌شود که تعاریف «من در آوردی» جای خود را به تعریف اصلی واژگان می‌دهد. در تعریفی که این جریان خاص از سازش ارائه می‌دهد هر نوع مذاکره بین ایران و غرب معنایی جز سازش ندارد حتی اگر در چنان مذاکره‌ای طرف ایرانی آن قدر صدایش برای دفاع از حقوق ملت ایران بالا برود که محافظان حاضر در محل مذاکرات سراسیمه وارد اتاق مذاکرات شوند.

مذاکره ایران و امریکا مصداق سازش است حتی اگر در چنین مذاکره‌ای طرف ایرانی توانسته باشد طرف مقابل را وادار به عقب نشینی از خطوط قرمز اعلامی اش در ابتدای مذاکره کند. در چنین تعریفی از سازش طرف ایرانی مذاکره کننده با آمریکا سازشگر است حتی اگر توانسته باشد طرف مقابل را وادار به پذیرش ماهیت آب سنگین راکتور اراک، حفظ غنی‌سازی در داخل خاک ایران و امثال این موارد که همگی جز خطوط قرمز طرف امریکایی بود کرده باشد.

در تعریف این اقلیت خاص افرادی که با گزافه گویی هایشان در عرصه بین الملل باعث آن شدند که ایران تنها چند قدم به وضعیت نفت در برابر غذا برسد مصداق مقاومت در برابر دشمن هستند، افرادی که «مذاکره برای مذاکره» را اساس و مبنای عملشان قرار داده بودند و هر بار بی نتیجه میز مذاکره را‌ترک می‌کردند و در نتیجه‌ی این عملکردشان سنگین‌ترین قطعنامه‌های تحریمی تاریخ سازمان ملل علیه مردم ایران وضع شد مصداق تامّ و تمام مقاومت هستند.

هنگامی که به مبانی انقلاب که در کلام رهبران انقلاب 57 مردم ایران موجود است مراجعه می‌کنیم شاهد آن هستیم که آن چه راه انقلاب است مقاومت مدبرانه است نه سازش و تسلیم یا ماجراجویی. آنان که به دنبال دوگانه سازش و ماجراجویی هستند اساسا مبانی انقلاب را درک نکرده‌اند و گرنه می‌بایست این نکته ساده را بدانند دیپلمات‌های پرورش یافته انقلاب مانند وزیر امور خارجه فعلی کشور افرادی هستند که به شدت در موضوعات مرتبط با حقوق ملت در همه این سالهای پس از انقلاب مقاومت کرده و می‌کنند و نمی‌توان به آن‌ها انگ سازشکاری زد. بین دو راهی سازش و ماجراجویی راه سومی نیز هست که دستاوردی مانند برجام حاصل پیمودن همین مسیر سوم است. مسیری که در آن مطابق چارچوب‌ها و قواعد مورد قبول جامعه جهانی دیپلمات‌ها به دنبال احقاق حقوق ملت هستند.


کد مطلب: 122689

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/122689/راه-سومی-هم-هست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir