کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برای بالا بردن بهره​وری در کشور تلاش کنيم

ايسنا , 16 فروردين 1393 ساعت 13:32

گروه اقتصادي: رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: با پیاده سازی اقتصاد مقاومتی، اصلاح دستگاه‌های سه قوه، تلاش مردم و همراهی دولت تلاش برای خوداتکایی و اجرایی شدن شعارهای اقتصادی سال‌های اخیر و سال جاری قطعی است.


محسن بهرامی ارض اقدس درباره نام گذاری سال جدید به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اظهار کرد: اگر مجموعه نام گذاری سال‌های اخیر را مرور کنیم به این نتیجه می رسیم که در چند سال اخیر توجه و تمرکز رهبر به برجسته کردن موضوع اقتصاد در کشور بوده است. وی ادامه داد: همچنین با توجه به اهمیت مسائل مربوط به اقتصاد، اصلاح الگوی مصرف،‌کار مضاعف، حمایت از کار و سرمایه انسانی، حماسه سیاسی و اقتصادی، ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه و تمرکز ویژه مقام معظم رهبری بوده است.

بهرامی با اشاره به این‌که مجموعه نام گذاری‌ سال‌های اخیر نشان دهنده کم کاری دستگاه‌های اجرایی در حوزه اقتصاد بوده است گفت: لذا مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر به مسوولان اجرایی کشور در راستای توجه به موضوع اقتصاد تذکر داده و بر مسائل معیشتی و رفاهی مردم تاکید داشته‌اند. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که انقلاب اسلامی درحوزه‌های مختلف موفقیت‌هایی را داشته است اما در حوزه اقتصادی موفقیت چندانی کسب نکرده است، بیان کرد: با توجه به شرایط ویژه فروش نفت در دولت نهم و دهم و درآمدزایی بسیار دولت از این محل انتظار می‌رفت که در دو دوره ریاست جمهوری قبل وضعیت اقتصادی شرایط بهتری داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که کل درآمدهای ارزی کشور حاصل از فروش نفت از ابتدای سال 1303 تا پایان دولت اصلاحات 540 میلیارد دلار بوده است، گفت: از زمان کشف نفت تا سال 1357 مجموعا 113 میلیارد دلار نفت فروخته شده است. بهرامی ادامه داد: در این زمان مجموع فعالیت‌های عمرانی انجام شده در کشور با همین 113 میلیارد دلار انجام شده است اما از سال 1357 تا 1384 درآمدهای نفتی ایران به 445 میلیارد دلار افزایش یافت.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که از ابتدای دولت نهم تا سال 1390 ایران 532 میلیارد دلار نفت فروخته است، بیان کرد:‌درآمدهای نفتی از 1287 تا 1390 مجموعا 1117 میلیارد دلار بوده که نیمی از آن در حدود 532 میلیارد دلار آن بین سال‌های 84 تا 90 کسب شده است. به گفته وی، در این شرایط مقام معظم رهبری مدام درباره مسائل اقتصادی تذکر داده‌اند تا مسوولان دولتی بر این موضوع متمرکز و به فکر بهبود شرایط کسب و کار، اصلاح زیرساخت‌ها،‌بازسازی خطوط تولید، رونق اشتغال، تقویت بخش خصوصی را در نظر بگیرند و تمامی این موارد نیز در نام گذاری‌های سال‌های اخیر مستتر بوده است.

بهرامی با بیان این‌که علیرغم این که در سال 84 تورم در حدود 10.4 درصد بوده است رقم آن درسال 91 به 39.5 درصد رسیده است، بیان کرد: همچنین درسال 84 رشد اقتصادی ایران 6.9 درصد بوده است که شاهد هستیم در سال 91 رشد اقتصادی ایران به منفی 5.8 درصد رسید. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: این درحالی است که دولت در حد فاصل این سال‌ها 532 میلیارد دلار درآمد داشته است. وی با اشاره به این‌که از مجموع درآمدهای حاصل از فروش نفت 484 میلیارد دلار طی دولت نهم و دهم صرف واردات شده است، اذعان کرد: از مجموع واردات انجام شده نیز حدود 83 درصد از کالاها مصرفی و تنها 17 درصد آن‌ها سرمایه‌ای بوده است.

به گفته بهرامی،‌در سال 84 تا پایان دولت اصلاحات نرخ بیکاری 11.5 درصد بوده است که در سال 91 این عدد به 12.2 درصد رسیده است. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر این‌که علیرغم تذکرهای پی در پی مقام معظم رهبری و نامگذاری‌های اقتصادی انقلاب اقتصادی که مدنظر ایشان بوده است صورت نگرفته، بیان کرد: نه تنها حماسه‌ای درزمینه اقتصاد خلق نشده بلکه پسرفت‌هایی نیز داشته‌ایم البته امسال مقام معظم رهبری بحث مدیریت و فرهنگ را نیز به موضوع اقتصاد اضافه کرده و قصد نوسازی نظام مدیریت کشور و بازسازی فرهنگی را دارد.

وی با بیان این‌که ما تا نظام مدیریت کشور را اصلاح نکنیم و مدیریتی کارآمد و پویا نداشته باشیم به اهداف اقتصادی دست نخواهیم یافت، بیان کرد: ما نیازمند بازسازی مدیریت کشور و تبدیل آن به مدیریت جهادی از یکسو و تبدیل مدیریت جهادی به یک فرهنگ نهادینه در کشور هستیم. به گفته بهرامی ،بخشی از این موضوع متوجه مسوولان و بخش دیگر نیز متوجه خود مردم است و باید اصلاحاتی در نظام فرهنگی کشور بوجود آید.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران در این زمینه ادامه داد: فرهنگ کار و تلاش باید جایگزین فرهنگ مصرف گرایی شده، باید به سمت تولید و افزایش صادرات غیر نفتی حرکت کرده و در نهایت باید برای بالا بردن بهره وری در اقتصاد ملی تلاش کرد. وی در پایان تاکید کرد: امسال اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها را در پیش داریم و باید ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را نیز مورد توجه ویژه قرار دهیم.


کد مطلب: 37052

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/37052/بالا-بردن-بهره-وری-کشور-تلاش-کنيم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir