کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سوزنی هم به خود بزنیم!

13 دی 1395 ساعت 13:05


محمد نظرگاه


در این چند ماهی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد از جمله مواردی که منتقدان و برخی حامیان دولت مطرح می‌کنند این گلایه است که چرا دولتمردان در هنگام مذاکرات هسته‌ای انتظارات جامعه را از اجرایی شدن برجام بیش از حد متعارف بالا برده بودند. در پاسخ به این گلایه ابتدا باید این نکته مهم را در نظر گرفت که این نقد بیشتر از آنکه متوجه رییس‌جمهور و یا تیم مذاکره کننده باشد به تیم رسانه‌ای دولت بر می‌گردد.

زیرا تیم سیاست خارجی همراه روحانی و شخص رییس جمهور تمام همّ و غم خودشان را برای رسیدن به برجام در حوزه سیاست صرف کرده‌اند و تلاششان معطوف به قانع کردن طرف‌های دیگر و پس از آن اقناع داخل برای پذیرش این توافق بوده است. تیم رسانه‌ای دولت که حضور چهره‌های مطرح رسانه‌ای در آن در ابتدا جای امیدواری داشت با نگاهی به برآیند عملکردشان می‌توان به این نتیجه رسید که آن طور که انتظار می‌رفت موفق نبوده اند.

در این موضوع خاص هم افرادی که می‌بایست انتظارات از اجرای برجام را در حد معقولی کنترل می‌کردند همین مردان رسانه‌ای دولت بوده اند. البته هنوز هم دیر نشده است، رسانه هایی که ذیل جریانات حامی دولت به فعالیت می‌پردازند می‌توانند کم کاری و خطایی که رخ داده است را جبران کنند و و واقعیات را بدون اغراق در اختیار مردم قرار دهند.

این ماجرا یک سوی دیگری هم دارد که رسانه‌های جریان مخالف دولت به دنبال آن هستند. به این معنا که با بزرگنمایی بخشی از تحریم‌ها که به دلیل ممنوعیت‌ها مذاکره‌ای در خصوص آن صورت نگرفته است و هم‌چنین از طرف دیگر بی اهمیت نشان دادن دستاوردهای برجام در پی کمرنگ کردن این نقطه قوت اصلی دولت هستند. بنابراین باید همواره مراقب بود به بهانه واقعی کردن انتظارات برجامی جامعه از آن سوی بام نیفتیم و به چنین نگاه هایی که برجام را فاقد هر گونه دستاوردی می‌نامند و با سوء استفاده از بخشی از بیان رهبری نظام خسارت محض اش می‌خوانند کمک کنیم.

راه میانه برای مواجه شدن با این وضعیت می‌تواند چنین باشد که مسئولان دولت روحانی به عنوان مثال به شکل 100 روزه گزارش‌هایی شفاف و دقیق از ثمرات برجام به مردم حاضر در متن جامعه ارائه کند. چنین گزارش هایی نباید از جنس گزارش‌های معمول دولتی که چندان برای مردم کوچه و بازار قابل فهم نیست باشند. زیرا این جنس از گزارش‌های کلیشه‌ای بیشتر از آنکه جنبه اطلاع رسانی داشته باشد ضد خودش عمل خواهد کرد.

در کنار چنین گزارش هایی و به موازات آن نیز می‌بایست محدودیت هایی که برای مذاکره در سایر حوزه‌ها وجود دارد نیز برای جامعه تشریح شود تا شاید با کمک افکار عمومی تغییری در تصمیمات این چنینی گرفته شود و راه برای رفع تحریم‌ها در سایر حوزه‌ها نیز گشوده شود.


کد مطلب: 122771

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/note/122771/سوزنی-هم-خود-بزنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir