کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیت الله​رفسنجانی​در​نگاه​شخصیت​های​عراقی

22 دی 1395 ساعت 9:31

گروه سياسي: سفارت ایران در بغداد دیروز سه شنبه اولین مراسم ترحیم به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برگزار کرد.


به گزارش ايرنا،این مراسم شاهد حضور بسیاری از مقامات و مسوولان سیاسی و فرماندهان نظامی و روحانیون برجسته اهل تسنن و تشیع و شیوخ عشایر عراق و در راس آنها نوری مالکی نخست وزیر پیشین و معاون رئیس جمهور عراق بود. آنها آمده بودند تا ضمن ادای احترام به شخصیت والای آیت الله رفسنجانی و عرض تسلیت به رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران و خانواده آن فقید دل نوشته های خود را در دفتر یادبود سفارت به رشته تحریر درآورند. خلاصه دیدگاه آنان در باره ایت الله هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است :
** محمد سعید النعمانی مشاور و معاون ویژه مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی
فقدان آیت الله رفسنجانی نه تنها برای ملت و رهبران ایران بلکه برای تمام جهان اسلام مصیبت بزرگی است . او بر تمام مسائل جهان اسلام اشراف داشت. عامل بازداشت وی در دوران شاه نوشتن کتابی در حمایت از فلسطین بود . این موضوع حکایت از آن دارد که وی درد امت مسلمان و فلسطین را در سینه داشت.
ما یک مرد دانشمند و مجاهد و مبارز و قهرمان تمامی صحنه ها را از دست دادیم . او در تمامی زمینه ها و سطوح اداره کشور موفق بود. او در دوران سخت و جانکاه پس از پیروزی انقلاب یک مدیر مدبر فرزانه بود . او درخطبه های نماز جمعه یک تحلیل گر برجسته و دانشمندی فرهیخته و نظریه پردازی والا بود. وی در دوران ریاست جمهوری خویش پایه گذار ایران نوین و سازنده بود. مقام معظم رهبری او را عهده دار ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد که پست بسیار حساسی است زیرا از توانایی هایش با خبر بود. وی یک مدیرمدبر عالم فاضل مجاهد بود. وی در بردارنده ویژگی هایی بود که در تاریخ در کمتر افرادی گردهم جمع می شود.

** شیخ فیصل العساف یکی از شیوخ عشایر اهل سنت الانبار :
او یکی از رهبران انقلابی اسلامی و بنیانگذار مقاومت اسلامی در منطقه است که توانست پایگاه های صهیونیسم را در هم بکوبد و از آرمان فلسطین به حمایت برخیزد.
** قاسم الاعرجی نماینده مجلس نمایندگان عراق عضو فراکسیون سازمان بدر:
او در دوران ستم شاهی رنج فراوان دید و با این رژیم دیکتاتوری مبارزه می کرد. او یار امام (ره) و دوست صمیمی امام خامنه ای بود. او یار و یاور آرمان فلسطین بود. او از ملت عراق و مخالفان صدام حمایت و پشتیبانی کرد. ایران پس از جنگ هشت ساله در نتیجه تلاش های وی به یک کشور پیشرفته تبدیل شد.او خط مشی میانه رو داشت و خواستار حل و فصل مشکلات منطقه بود. به طور حتم فقدان آیت الله رفسنجانی ضرر و زیان بزرگی محسوب می شود.

** دکتر ولید الحلی عضو حزب الدعوه اسلامی عراق :
او در تمامی پست ها در نظام جمهوری اسلامی مدیر موفقی بود. او یار و یاور ملت عراق به ویژه در دوران صدام بود . وی به پناهجویان عراقی در ایران کمک می کرد و عامل تقویت روابط ایران و عراق در حال حاضر بود.

** شیخ عامر بیاتی سخنگوی رسمی دارالافتاء اهل تسنن عراق:
آیت الله رفسنجانی به عنوان نماد جهاد و مقاومت جاودانه خواهد ماند. او میانه رو و یکی از رهبران جمهوری اسلامی ایران بود. یاد وخاطره او زنده خواهد ماند و جوانان ما تا ابد از او درس آگاهی خواهند گرفت. جهان اسلام با درگذشت وی یکی از نمادهای خود را از دست داد. او در ایجاد برادری و وحدت در جهان اسلام نقش تاثیرگذاری داشت. او یکی از نمادهای مقاومت در برابر رژیم ستمشاهی بود.

** قاضی مدحت المحمود رئیس قوه قضائیه فدرال در عراق:
او در تمامی پیروزی ها و دستاوردهای تحقق یافته در منطقه و هر آنچه که به نفع اسلام و مسلمانان بود، نقش برجسته ای داشت .

** حمید شیاد الابیض رئیس انجمن دوستی ایران و عراق :
او در جهان سیاست شخصیت برجسته ای است و باعث تقویت مناسبات میان ایران و همسایگانش به ویژه عراق شد. او از ابتدای نهضت اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (قدس الله سره الشریف) رویکرد ضد تروریسم و تروریست ها داشت. آیت الله رفسنجانی نماد یکی از مهم ترین مکتب ها در دوران معاصر ما است . ما در این مکتب نحوه زندگی با دیگران را می آموزیم . یاد می گیریم که چگونه با گفت وگو به همزیستی مسالمت آمیز دست یابیم . او به همین دلیل با اعراب و مسلمانان و حتی بیگانگان روابط خوبی داشت اما دین را زیرپا نمی گذاشت و به همین دلیل همه را از تفرقه برحذر می داشت .
او مرد دین و سیاست و شخصیت کم نظیر دوران معاصر ما بود و می بایست از منش وی درس بگیریم .


کد مطلب: 123339

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/123339/آیت-الله-رفسنجانی-در-نگاه-شخصیت-های-عراقی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir