کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شاید روی خریدهایتان تاثیر بگذارد

عطرهای گران​از چه موادی ساخته​می‌شوند؟

بازارخبر , 12 بهمن 1392 ساعت 8:55

گروه علمی: عطر همواره یکی از اجناس لوکس بوده است. ایرانیان و یونانیان باستان اولین اقوامی بودند که از روغن و عصاره گیاهان برای خوشبو کردن خود و محیط اطراف استفاده می کردند. مصریها نیز با ترکیب روغن گلها و گیاهان اقدام به معطر کردن محیط خود می کردند که نمونه های آن در آثار هیروگلیف به چشم می خورد. از قرن 14 تا 18 میلادی کاشت گیاهان خوشبو به تجارت مهمی تبدیل شده بود. این روزها کاشت گیاهان و گل‌ها به صنعتی در خدمت عطرسازی درآمده است.


فرانسه در میان کشورها بیشتر از این صنعت بهره می برد و عطرهای مدرن و گران‌قیمت را با استفاده از عصاره گیاهان و گل‌های کمیاب و دیر رشد وارد بازار می‌کند. چوب صندل، وانیل، یاس و شاه‌پسند گیاهانی هستند که معمولا در هر عطری یافت می‌شوند. ولی سوال این است که چه گیاهانی و با چه قیمتی موجب تولید عطرهای بسیار گران‌قیمت با ماندگاری زیاد می‌شوند؟

«عنبر سائل»‌ (Amber girs)


عنبر سائل ماده‌ای زرد رنگ است که از سلول جنسی نهنگ نر به دست می‌آید و برای تولید عطرهای گران‌قیمت ضروری است. هر کیلوگرم از این ماده حدود 47 هزار و 902 دلار قیمت دارد و 8 اونس از آن برای هر شیشه عطر مورد نیاز است. این ماده رایحه‌ای با خاصیت بسیار گرم و تند تولید می‌کند که مقداری از آن در عطرهای گرم و تلخ استفاده می‌شود.

«گل یاس»‌ (Grass Jas mine)


«گل یاس» در سطح گسترده‌ای مورد استفاده صنعت عطرسازی است. هر کیلوگرم گل یاس 41 هزار دلار است و در کشورهای ایتالیا، مصر، هند و مراکش و فرانسه کشت می‌شود. با این حال فرانسه بزرگ‌ترین خریدار گل‌های یاس است. عطر یاس رایحه‌ای طبیعی به عطرها می‌دهد. عطرهای شنل و دیور بالاترین مقدار یاس را دارند.

«عود» (oud)


عود گران‌ترین چوب دنیاست که از خانواده «آکویلاریا» بوده و بیشتر در آسیا یافت می‌شود. ریشه لغت «عود» عربی است و از رایحه‌ای بسیار شیرین، گرم و قوی برخوردار است. در سال‌های متمادی این چوب به عنوان خوشبو کننده هوا استفاده می‌شده و این روزها هر کیلوگرم آن به قیمت 27 هزار و 367 دلار در خدمت صنعت عطرسازی است.

«زنبق»‌ (Orris)


زنبق حتی در دوران باستان هم قیمت بالایی داشته ، مخصوصا غنچه خشک شده آن عطری فوق العاده دارد. هر کیلوگرم آن 26 هزار دلار است و استفاده آن در عطر رایحه‌ای ملایم و خنک به عطر می دهد.

چوب صندل (sandal wood)


چوب صندل از رایحه ای گرم ، نرم و دلپذیر برخوردار است . 19 گونه گیاهی از چوب صندلی در طبیعت وجود دارد که هر کیلو از آن حدود 2 هزار و 500 دلار قیمت دارد. چوب صندل یکی از پایه های اصلی در عصاره اصلی عطرها محسوب می شود.

عطر گلهای مختلف


گذشته از طبع گرم و خنک با طعم تلخ و شیرین و ... یک عطر ، از گلهای مختلف برای بوی واحد عطر استفاده می شود. این گلها و گیاهان می تواند شامل گلهایی همچون شاه پسند ، سرخ ،‌بابونه و ... باشد. ترکیب طبع گل با مواد ذکر شده می تواند رایحه نهایی یک شیشه عطر باشد.


کد مطلب: 30179

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/30179/عطرهای-گران-از-موادی-ساخته-می-شوند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir