به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۴ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۱۱۹۲۸۷
هشت میلیون نفر در داخل سوریه آواره شده‌اند

روایتی تکان‌دهنده از روند امدادرسانی در سوریه

روایتی تکان‌دهنده از روند امدادرسانی در سوریه

میزهای مذاکره با صندلی‌ها و آدم‌هایشان به بهانه یافتن مرهمی بر زخم‌های این سرزمین سوخته مدام از این شهر به آن شهر می‌روند. هر از گاه عکس‌هایی از «عمران‌»ها وجدان جهانی را سقلمه‌ای می‌زند و باز همه چیز به کنج فراموشخانه‌ها می‌خزد. در این میان، مردان و زنانی هستند که هنوز هم شاید سوریه و روسیه را از هم باز نمی‌شناسند اما خوب می‌فهمند که آن کودک با لباس‌های خاکی در حومه دمشق گرسنه است، آن مرد در حصر حلب زخمی است و آن زن در گوشه رقه دارد از تشنگی جان می‌دهد.

در این بازار شام که دست بالای دست بسیار است و هر کس تکه‌ای از خاک آن را به سمت خود می‌کشد، سفیدپوشانی در حال انجام بزرگ‌ترین عملیات سازمانی خود هستند؛ صلیب‌سرخی‌هایی که کاروان‌های امدادی‌شان هم برخلاف حقوق بشردوستانه کنوانسیون ژنو، به راحتی مورد هدف قرار می‌گیرد و آب از آب تکان نمی‌خورد. این یعنی بحران سوریه از جنس دیگری است؛ نه کودک می‌شناسد، نه امدادگر، نه قانون.

پاول کریشیک، هماهنگ کننده کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امور سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل ایسنا، می‌گوید: در حال حاضر صلیب سرخ در سوریه با تمام ظرفیت خود به نیازهای بشردوستانه مردم این کشور  پاسخ می‌دهد. تمرکز اصلی این جمعیت بر افرادی است که از جنگ داخلی فرار کرده و بی‌خانمان و آواره شده‌اند.

بیش از هشت میلیون نفر در داخل سوریه آواره شده‌اند

به گفته او، پیش بینی می‌شود که بیش از هشت میلیون نفر در داخل سوریه بی‌خانمان و آواره شده‌اند. این افراد نیاز به تامین آب آشامیدنی، امنیت غذایی، پناهگاه و خدماتی پزشکی نیاز دارند.

این امدادرسان صلیب سرخ اضافه می‌کند: بسیاری از آوارگان سوری به دلیل وقوع درگیری‌ها از خانه و کاشانه خود فرار کرده و به طور موقت در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که شرایط مناسبی ندارند مانند ساختمان‌های تمام نشده و مدارس. صلیب سرخ در کنار هلال احمر عرب سوریه برای ارتقای شرایط زندگی آوارگان از طریق فراهم کردن شرایط کار و پروژه‌های ارتقای صلح مانند ساخت درهای محافظ، پنجره‌ها و غیره تلاش می‌کند. همچنین ما برای دسترسی انسان‌های آسیب‌پذیر به مواد غذایی برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم، در همین راستا محصولات کشاورزی را میان این افراد توزیع می‌کنیم. فارغ از اینکه آوارگان سوری به کدام جبهه تعلق دارند، این کمیته ماهانه به بیش از یک میلیون نفر غذا داده و در کنار آن خدمات پزشکی و دارویی درمناطق دشوار و درگیر ارائه می‌کند.

بزرگترین چالش بحران سوریه دستیابی به کمک‌های انسان‌دوستانه است

هنوز اکثر سوری‌ها در برخی مناطق به نیازهای اولیه دسترسی ندارند

وی تاکید می‌کند: سوریه یکی از کشورهایی است که در آن ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم نه تنها چالش برانگیز بوده بلکه بسیار خطرناک است. بزرگترین چالش بحران سوریه دستیابی به کمک‌های انسان‌دوستانه است. کریشیک اضافه می‌کند: صلیب سرخ و هلال احمر سوریه آماده کمک بیشتر به افراد آسیب‌دیده هستند ما باید بتوانیم به افراد جنگ‌زده بدون مواجهه با خطر و مانع دسترسی داشته باشیم. بسیاری از مردم سوریه در اکثر مناطق این کشور هنوز به مایحتاج اولیه دسترسی ندارند زیرا سازمان‌های بی‌طرف و بشردوستانه‌ای مانند صلیب سرخ قادر نیستند به آنها کمک کنند. دیگر چالش پیش رو در بحران سوریه در کمک به افراد جنگ‌زده امنیت است. حتی در بحبوحه جنگ ودرگیری نیز باید فضایی برای امدادرسانی بشردوستانه وجود داشته باشد تا با اقدامات خود، به شهروندانی که در جنگ و خونریزی گیر افتاده‌اند، امیدبخش باشند.

کریشیک تاکید می‌کند: نیاز است که این کمک‌رسانی‌ها در امنیت و بدون خطر انجام گیرد. باید همه طرف‌های درگیر این تضمین را به امدادرسان‌های بشردوستانه بدهند که شرایط را ایمن کنند. در چنین شرایطی می‌توان به میلیون‌ها جنگ‌زده در سوریه کمک کرد.

صلیب سرخ از هیچ یک از طرف‌های درگیر در سوریه طرفداری نمی‌کند

این مقام کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، بر این بارو است که نقش رسانه برای تحقق اهداف یک سازمان بشردوستانه و بی طرف بسیار مهم است، او می‌گوید: ما نیاز داریم که رسانه برای ارتقای اهداف و ارزش‌های بشردوستانه صلیب سرخ کمک کند. باید در این باره اطلاع‌رسانی شود که وظیفه ما تنها کمک رسانی است. ما هرگز عضوی از یک درگیری نیستیم و صلیب سرخ از هیچ یک از طرف‌های درگیر طرفداری نمی کند. تنها ماموریتی که داریم این است که به افرادی که گرفتار شده‌اند، کمک کنیم. همچنین وظیفه دیگر رسانه‌ها به خصوص در مساله سوریه این است که در پشت پرده تمام حوادث و اتفاقات مانند عملیات نظامی و بحث‌های سیاسی افرادی مانند من و شما در وسط یک جنگ تمام عیار گیر افتاده‌اند. این افراد برای حمایت از خانواده‌های خود با مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. آنها به کمک‌های ما نیاز دارند. ما نیاز داریم که درباره این افراد صحبت کنیم. ما باید صدای افرادی که به سختی شنیده می‌شوند، به گوش دیگران برسانیم.

ارائه کمک‌های بشردوستانه هیچگونه ابعاد سیاسی ندارد

صلیب سرخ در کنار هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ نیست

وی در پایان اضافه می‌کند: بحران سوریه در ابعاد بسیار به خصوص در حوزه سیاسی در حال رخ دادن است. همانگونه که انتظار می‌رود که سیاستمداران برای حل بحران سوریه وارد عمل شوند، باید این اجازه را به امدادرسان‌ها بدهند که بدون هیچ مداخله سیاسی و مانعی کار خود را انجام دهند. کمک‌های بشردوستانه هیچگونه بعد سیاسی ندارد و سازمان‌های بشردوستانه مانند صلیب سرخ در کنار هیچ یک از طرف‌های درگیر در جنگ نیست. ما تنها برای کمک به مردم سوریه کار می‌کنیم.

اکنون بحران سوریه در حالی در ششمین سال خود به سر می‌برد که  بر اساس اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ بزرگترین جنگ در عصر معاصر محسوب می شود و در حالیکه پیچیده‌ترین بحران انسانی در جهان در این کشور جنگ زده رخ می‌دهد هنوز هیچ پایانی برای آن مشاهده نمی‌شود.

طبق آمار ارائه شده از سوی این کمیته، در حال حاضر 8 میلیون نفر سوری آواره شده‌اند، 4.5 میلیون نفر در شهرهای محاصره شده و غیرقابل دسترس زندگی می‌کنند. 4.5 میلیون نفر پناهجوی سوری در کشورهای همسایه زندگی کرده و تاکنون 1.5 میلیون نفر زخمی و 250 هزار نفر کشته شده‌اند. در این باره باید خاطرنشان کرد که آمارهای غیررسمی بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.

در سال 2016 این کمیته بین‌المللی 14 عملیات دسترسی به آب آشامیدنی برای 16 میلیون سوری، کمک‌های مواد غذایی به 2.6 میلیون نفر و دیگر مواد امدادرسانی به 500 هزار نفر انجام داده‌اند.
در این میان این کمیته امدادرسانی امیدوار است که در آینده نزدیک هر ماه 1.175 میلیون نفر توسط این کمیته به غذا دسترسی داشته باشند. در حال حاضر این کمیته تلاش می‌کند که با همکاری صلیب سرخ عرب سوریه خدمات پزشکی و دارویی برای مردم نیازمند فراهم کند.

ایسنا- ساناز عباسعلیزاده رضایی