به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۰۸ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۱۹۵۴۷

خبراول صداوسیما:نمایشگاه دام و طیور!

صادق صدرایی

گروه سياسي: یکی از اولیه‌ترین اصول خبررسانی در رسانه‌ها چینش صحیح خبرهاست. مسئله‌ای که کار چندان پیچیده و سختی هم نیست اما در خیلی از اوقات شاهد این هستیم که آن طور که باید و شاید در رسانه‌ای که ملی اش می‌نامند رعایت نمی‌شود. این که فکر کنیم حضرات تصمیم‌گیر در چینش خبرها از این اصول اولیه بی‌خبرند از خوش خیالی است و باید این ماجرا را با نگاهی غیر خوشبینانه نگاه کرد.

چند سال پیش بود که رییس دستگاه قضا به صراحت به صداوسیما اعتراض کرده بود که چرا اخبار مربوط به جلسات این قوه را در انتهای خبرها و لابلای اخباری بی‌اهمیت بیان می‌کند. بعد از انتخابات92 هم شاهدیم که اخبار مربوط به دولت چنین وضعیتی پیدا کرده تا جایی که در پر کار‌ترین روزهای وزیر خارجه هم اخبار مربوط به او به شدت کمرنگ پوشش داده می‌شود.

برخی از مسئولین دولتی هم در این رسانه کاملا بایکوت شده‌اند. مثلا رضا فرجی دانا وزیر سابق علوم که میزان تصویر و اخباری که مرتبط با او در دوران وزارتش از صداوسیما منعکس شد کمتر از پنج دقیقه بود! یا معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست که انعکاس چندانی از عملکردش را در صداوسیما نمی‌بینیم و گاهی هم که به برنامه‌ای دعوت می‌شود، نوع پرسشگری مجریان بیشتر شبیه سین جیم کردن‌های یک بازجو با متهم است!

این وضعیت برای مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری بدتر از این هم هست و در آخرین حضور تلویزیونی اش این وضعیت به جایی رسید که صدای مخاطبان آن برنامه را هم دیگر در آورد. آن چه که بهانه‌ای شد برای نوشتن این چند خط اتفاق بامزه و از زاویه‌ی دیگر تلخی بود که در اخبار 14 روز پنجشنبه گذشته تلویزیون رخ داد؛ خبر اول شدن نمایشگاه دام و طیور! طبیعتا هر کس که از ابتدایی‌ترین مسائل مرتبط با چینش خبر هم مطلع باشد می‌تواند این موضوع ساده را بفهمد که با فرض بی‌خبری مطلق هم (که البته در آن روز خبرهای بسیاری وجود داشت) به هیچ وجه منطقی نیست که افتتاح نمایشگاه دام و طیور بعنوان خبر اول یک بخش خبری ارائه شود.