به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۱۱۹۷۶۲

بازتاب اظهارات دادستان در روزنامه‌ها

گروه سياسي: بازتاب اظهارات مهم دادستان کل کشور در حضور تلویزیونی‌اش و اعلام تخلف بودن بخشی از واگذاری‌های املاک شهرداری تهران در رسانه‌های کشور چگونه بوده است؟ همانطور که می‌توان حدس زد رسانه‌های منسوب به جریان اصولگرا و منتقدان دولت همان قدر که برای حقوق‌های نجومی که حالا دیگر مشخص شده است هم منطبق بر قانون بوده است و هم تنها کمتر از 25 میلیارد تومان بوده است و هم مختص دولت فعلی نبوده است یقه چاک می‌دادند و هر روز آن را تیتر یک می‌کردند با سکوت و بازتابی کمرنگ از کنار این موضوع گذشتند.

در صفحه‌ی اول روزنامه‌های کیهان و جام جم هیچ اشاره‌ای به صحبت‌های دادستان نشده است، روزنامه‌ی وطن امروز بخش دیگری از صحبت‌های دادستان که بی‌ارتباط به موضوع اصلی برنامه بود را بعنوان تیتر انتخاب کرده است، روزنامه عصر ایرانیان با زیرکی رسانه‌ای تیتری با این مضمون ‌‌‌روایتی از اقدامات قانونی و غیر قانونی در شهرداری تهران‌‌‌ را برگزیده است تا به مخاطب این گونه القا کند که این صحبت‌ها نه از طرف یک مقام ارشد قضایی بلکه در حد یک روایت از یک موضوع است که می‌تواند چندان هم معتبر نباشد، روزنامه‌های جوان و سیاست روز هم با پررنگ کردن آن بخش از صحبت‌های دادستان که سازمان یافته بودن تخلف را رد کرده است سعی کرده‌اند شهرداری را از این خطای محرز تبرئه کنند.

در حالی که تقریبا کسی را نمی‌توان پیدا کرد که ادعای سازمان یافته بودن این فساد را داشته باشد و اکثریت منتقدان معتقد به غیر قانونی بودن این اقدام و نه سازمان یافته بودن آن بوده‌اند و در برابر این حرف حق با تندگویی‌ها و فشارهای مسئولان شهرداری و شورای شهر مواجه شده‌اند که معتقد بودند حرفهای این معترضان دروغی نجومی برای مخفی کردن حقوق‌های نجومی است. با مزه‌ترین بازتاب این سخنان آقای دادستان هم همانطور که قابل حدس است کار روزنامه همشهری است که با تیتری درشت از قول دادستان نوشته است در واگذاری‌ها هیچ تخلفی صورت نگرفته است و به خیال خودش با چنین تقطیع کردن اظهارات دادستان توانسته است مخاطب را فریب دهد در حالی که فقط کافی است به چند جمله قبل و بعد از این جمله دقت شود تا مشخص گردد که تخلفی صورت گرفته یا خیر.

اما بازتاب این اظهارات در رسانه‌های حامی دولت هم در نوع خودش تامل برانگیز و در برخی موارد تاسف آور است. از روزنامه‌های اعتماد، شرق و آفتاب یزد که با فهم دقیق از اهمیت موضوع، تخلف شهرداری تهران را تیتر یک کرده‌اند که بگذریم با بازتاب چندان جالب توجهی از این موضوع در باقی رسانه‌های این جریان مواجه نمی‌شویم. فی المثل روزنامه دولتی ایران که قاعدتا می‌بایست عدم تخلف بودن حقوق‌های نجومی و تخلف بودن واگذاری املاک در شهرداری تهران را پر رنگ می‌کرد با تیتری کوچک از کنار این اظهارات عبور کرده است، از این بدتر نوع واکنش روزنامه‌های مردمسالاری، ابتکار، اسرار، شهروند و ابرار بود که مانند کیهان در صفحه اول هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشته اند. عجیب‌ترین واکنش در این موضوع بین رسانه‌های این سوی ماجرا هم متعلق به روزنامه فرهیختگان بود که تیتری مانند تیتر روزنامه جوان را برای بازتاب اظهارات دادستان انتخاب کرده بود.

این شکل از مواجهه با این خبر مهم نشان می‌دهد که این رسانه‌ها که ادعای همراهی با دولت را دارند آن چنان که باید و شاید هوشیار عمل نمی‌کنند و قسمت بامزه‌ی ماجرا هم این جاست که همین حضرات همواره گلایه مندند که تیم رسانه‌ای دولت ضعیف عمل کرده است. چنین وقایعی نشان می‌دهد که آن‌ها که چنین گلایه هایی را مطرح می‌کنند خودشان هم آنچنان به تاثیر رسانه باور عمیقی ندارند.