کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فراخوان تعدد همسران در عراق!

24 اسفند 1395 ساعت 9:29

گروه جامعه: یکی از نمایندگان پارلمان عراق که تقریبا در طول سنوات گذشته کمتر از او سخن یا موضعی در رسانه ها شنیده شده است، در روزهای اخیر برای اولین بار، طرحی جنجالی پیرامون تعدد همسران مطرح کرده که بیشترین بازتاب را در شبکه های اجتماعی داشته است.


 خانم جمیله العبیدی از نمایندگان استان نینوا از فراکسیون 'العراقیه' به رهبری ایاد علاوی معاون رییس جمهوری عراق، به مناسبت روز جهانی زن، گفت که بهترین راه برای حل مشکل زنان بیوه و مطلقه درعراق، فراهم کردن بستر ازدواج برای آنهاست. وی اضافه کرد که با تدوین قوانین تشویقی می توان به مردان اجازه داد که با بیش از یک زن از زنان بیوه و مطلقه ازدواج کنند و به این ترتیب بخشی از مشکلات این قشر از جامعه حل شود. این اظهارات نه تنها در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری عراق، بلکه به سطح شبکه های اجتماعی و خبری کشورهای عربی و منطقه نیز امتداد یافت.

برخی شبکه های تلویزیون بومی عراق دراین راستا با این نماینده گمنام در پارلمان عراق مصاحبه های ویژه و مناظره های تلویزیونی برگزار کردند. با وجود اعتراض بسیاری از دیگر زنان نماینده در پارلمان نسبت به این طرح که آن را اهانت به حق بیوه زنان و مطلقه دانستند، خانم العبیدی از طرح خود دفاع کرد و حتی گفت که در شرایط دردآوری که زنان بیوه و مطلقه عراق در آن به سر می برند، حاضر است به خاطر آنها ایثارگری کرده و به شوهرش اجازه بدهد، زن دیگری را به همسری بگیرد!

او ادامه داد که طبق آمارها 25 درصد زنان بیوه و مطلقه عراق در سنین بین 20 تا 30 سال هستند و می توان با تدوین قوانین تشویق آمیز، مردان و جوانان را تشویق کرد که در صورت ازدواج با این قشر از زنان، از حمایت های مالی بهره مند شوند. بازتاب ها به سخنان العبیدی چنان بود که جریانی ناشناس بخشنامه ای به امضای نخست وزیر عراق جعل کرده و در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند که مسئله ازدواج چندگانه مردان از زنان را اجباری کرده است تا جایی که اگر مردی از آن سرباز زند اعدام و زنی که مخالف ازدواج مجدد شوهرش شود، محکوم به زندان ابد شود!

اما طرح این مسئله جنجالی در این برهه که جنگ علیه داعش آخرین مراحل خود را طی می می کند، با چه انگیزه هایی بوده است که برخی گمانه زنی هایی در این خصوص مطرح کرده اند. مهمترین این گمانه زنی ها می گوید، با توجه به اینکه بیشترین فراوانی زنان بیوه و مطلقه در بین زنان استان های شمال عراق است، به همین دلیل این نماینده زن اهل استان نینوا این طرح را مطرح کرده تا از نگرانی های موجود در خصوص کاهش جمعیت منطقه جلوگیری کند. از طرفی یکی از پدیده های جدی اجتماعی که حتی برخی از اساتید دانشگاه ها نسبت به آن در عراق هشدار داده اند، معضل زاد و ولد های نامشروع از عناصر تروریستی داعش در طول دو سال گذشته به ویژه در استان نینوا خصوصا شهر موصل است.

طبق این گزارش که هنوز آمار و ارقام دقیقی پیرامون آن منتشر نشده، به دلیل ازدواج های عناصر داعش با زنان در مناطق تحت تسلط خود تحت عنوان 'جهاد نکاح'، کودکانی از این ازدواج ها به دنیا آمده اند که اکنون از حیث تعیین هویت پدر دچار مشکل شده اند. طبق آخرین آمار از زنان بیوه و مطلقه در عراق که وزارت برنامه ریزی عراق برای 2016 منتشر کرد، قریب یک میلیون زن بیوه و مطلقه در عراق (با جمعیت 36 میلیون نفر) وجود دارد. طبق این گزارش، تعداد زنان مطلقه 122 هزار و 432 نفر هستند که 105 هزار بین 14 تا 49 سال سن هستند و مابقی بالای 50 سال سن هستند.

همچنین تعداد زنان بیوه 478 هزار و 455 نفر هستند که 203 هزار نفر بین 14 تا 49 سال سن هستند و مابقی بالای 50 سال سن هستند. به اعتقاد خانم العبیدی، زنان بیوه و مطلقه بالای 50 سال سن که کمتر شانس ازدواج مجدد دارند، می توان برای آنها به انحاء مختلف اشتغالزایی در ادارات یا کارخانه و یا مزارع و امکان دیگر ایجاد کرد. آنچه در آمار وزارت برنامه ریزی عراق حائز اهمیت است، آمار زنان بیوه و مطلقه در استان های الانبار، نینوا و شهرستان 'الحویجه' در استان کرکوک و دو شهرستان 'بیجی' و 'الشرقاط' در استان صلاح الدین که همگی سنی نشین هستند، محاسبه نشده که علت آن نیز ناامنی های جاری در این مناطق و آوارگی بخش اعظم اهالی آن است.

اعتقاد بر این است که اگر ارقام بیوه ها و مطلقه های نینوا و الانبار و شهرستان های ذکر شده فوق نیز به آمار کلی وزارت برنامه ریزی عراق اضافه شود، در این صورت طرح مسئله تعدد همسران خانم العبیدی از استان نینوا، معنی دار تر خواهد شد. آنچه در گمانه زنی ها نیز جلب توجه می کند اینکه خانم العبیدی یکی از قربانیان داعش و رژیم سابق حاکم بر عراق است، زیرا پدر ایشان در 1974 به دست رژیم بعث اعدام شده و دو برادرش نیز در 2008 و 2015 به دست گروه های تروریستی القاعده و داعش در موصل به قتل رسیده اند، یعنی مادر و احتمالا زنان برادرش همگی بیوه هایی هستند که خانم العبیدی هر روز با درد و رنج آنها، در تماس مستقیم است. با اینحال برخی با عمومیت این طرح با دیده شک و تردید نگاه کرده و معتقدند که رنج و مصیبت زنان بیوه و مطلقه در عراق، همانند خیلی از مسائل دردآور این کشور، بازیچه دایره تنگ شهوت سیاسی شده است.


کد مطلب: 127072

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/127072/فراخوان-تعدد-همسران-عراق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir